Chuck offset bij wisselen van de klauwplaat:

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Chuck offset bij wisselen van de klauwplaat:

Bericht door hfjbuis »

Ik wilde mijn Hex collet houder in de klauwplaat zetten om iets in te spannen. Dan steekt mijn werkstuk meer uit en dat moet ik corrigeren. Dat zelfde probleem heb ik als ik op de buitenkant van de bekken klem, met de buitenbekken, als ik een andere klauwplaat monteer of tussen de centers wil draaien.
I.p.v. telkens maar weer iets opmeten heb ik mij nu een "Chuck Offset" geprogrammeerd die bij de Tool Offset wordt opgeteld. Nu is het een kwestie van een andere chuck kiezen en ik ben klaar. Het werken met een Chuck Offset gaat sneller en minder kans op fouten. Daar de offsets van de chuck niet veranderen is het ook maar éénmalig inmeten. Ik heb de 3klauw als referentie genomen die heeft een Z offset van 0.

Hoe doen jullie het met de (tool) offsets als je op de cnc draaibank een andere klauwplaat monteert?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Chuck offset bij wisselen van de klauwplaat:

Bericht door andrefc101 »

hfjbuis schreef: 13 feb 2023 19:35 Hoe doen jullie het met de (tool) offsets als je op de cnc draaibank een andere klauwplaat monteert?
Ik meet ze gewoon met een 4-zijdige toolsensor, heb je niets met een chuck te maken 😉
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Chuck offset bij wisselen van de klauwplaat:

Bericht door hfjbuis »

Bedoel je dat je de tool meet of meet je de positie van het werkstuk in de klauwplaat of meet je de positie van het werkstuk in de klauwplaat met een sensor in de toolpost?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Chuck offset bij wisselen van de klauwplaat:

Bericht door andrefc101 »

De tool
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Chuck offset bij wisselen van de klauwplaat:

Bericht door hfjbuis »

Voor het gebruik van een sensor om de tool in te meten is de X-as range van mijn draaibank te klein. Ik heb wel een sensor voor het meten van de boren en tappen. Dat is geen probleem omdat die nog een aardig stukje uitsteken en dat is dan net genoeg om de sensor te bereiken. Voor boren en tappen is het ook wel nodig omdat die bij elke wissel op een ander Z positie zitten.

Code: Selecteer alles

De tool
Als je dan een andere klauwplaat plaatst, dan klopt de afstand (Offset Z) toch niet?

Je kunt natuurlijk een andere work offset nemen (G55 i.p.v. G54) maar daarmee is het aantal beperkt tot G54..G59. Dat is niet genoeg om de positie op de bekken (3) en de buitenbekken (3) van zowel de 3 klauw als de 4 klauw (12 posities totaal) mee vast te leggen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Chuck offset bij wisselen van de klauwplaat:

Bericht door DaBit »

Ik begin met een Z=0 vast te stellen en dat is aan de losse-kop-kant van het werkstuk. Als ik weet dat het werkstuk 100mm lang is dan moet het moedermateriaal dus tenminste 100mm uit de opspanning uitsteken, waarbij de dimensies van de opspanning niet zo van belang zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Chuck offset bij wisselen van de klauwplaat:

Bericht door andrefc101 »

Ieder nieuw werkstuk doe ik ff de Z0 instellen, pak hem beet, 10 seconden werk. De X veranderd uiteraard niet. Dus das geen issue.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Chuck offset bij wisselen van de klauwplaat:

Bericht door hfjbuis »

DaBit schreef: 14 feb 2023 13:50 Ik begin met een Z=0 vast te stellen en dat is aan de losse-kop-kant van het werkstuk. Als ik weet dat het werkstuk 100mm lang is dan moet het moedermateriaal dus tenminste 100mm uit de opspanning uitsteken, waarbij de dimensies van de opspanning niet zo van belang zijn.
Dat doe ik ook. Ik meet hoever het werkstuk uit de kop steekt (meestal gebruik ik een afstandsbusje) en vul de uitstekende lengte in. Daarmee wordt de Z-positie ingesteld (macro) zodat de losse kop kant van het werkstuk Z 0 mm is (bij gebruik van de 3klauw). Als ik echter een andere (langere) klauwplaat gebruik, dan werkt de oude macro niet omdat die niet weet dat er een andere (langere) klauwplaat op zit. Voorheen verplaatste ik het zadel en de top slede zodat e.e.a. toch nog goed kwam. Nu wordt de lengte (offset) van de klauwplaat uit een tabel gelezen. Ik hoef alleen de uitstekende werkstuk lengte te meten, invullen in het scherm en niet meer joggen naar de nul positie.
Ik had op internet gezocht hoe anderen dit deden, maar in alle filmpjes wordt de 0 positie ingesteld door naar het werkstuk te joggen en dan die positie als nul punt te gebruiken. Het werkt uiteraard, maar handig vind ik het niet.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Chuck offset bij wisselen van de klauwplaat:

Bericht door DaBit »

Bij materiaal dat niet door de hoofdas past, wat op een Emco Compact8 al heel gauw zo is, heeft Z=0 bij mij zowiezo al niks te maken met de locatie van de klauwplaat want niet zelden ben ik veel te knieperig en lui om er een stukje op precies de juiste lengte van af te zagen en een stompje over te houden. Vooral niet als het een 20mm dik onderdeel uit 80mm rondstaf is ofzo; dan ben ik meer aan het weggooien aan stompjes dan aan het omzetten in zinnige dingen.

Past het wel door de hoofdas dan hou ik een duimstok of iets waarvan de lengte me zint tegen de klauw, trek het materiaal ver genoeg uit de klauw, zet de boel vast, ik pak het jog-pretpookje vast en slinger eventueel nog een paar keer aan het (elektronische) handwiel tot de beitel grofweg goed staat, en ik mep op de Z=0 knop.
Zou ik jouw principe willen doen: mijn machinecoordinaten kloppen voor de drieklauw, dus in dat geval kan ik met een G53 G0 Z100 gevolgd door een G10 L2 P0 Z0 in MDI ook bereiken wat jij doet. Bij de vierklauw zou ik er dan zelf een paar cm bij op moeten tellen, maar als ik zover ben dat ik het de moeite waard vind dan schrijf ik wel '+23mm' op die klauw en tik ik G53 G0 Z123 in als ik eigenlijk 100 bedoel.

Al met al zou een tool moeten selecteren voor de opspanning, meten, en dat in een venstertje invullen me maar weinig tijd- of gemakswinst opleveren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Chuck offset bij wisselen van de klauwplaat:

Bericht door hfjbuis »

DaBit schreef: 14 feb 2023 16:29 ik pak het jog-pretpookje vast en slinger eventueel nog een paar keer aan het (elektronische) handwiel tot de beitel grofweg goed staat, en ik mep op de Z=0 knop.
Dat is blijkbaar de methode, gezien vrijwel iedereen het zo doet.
Ik heb z'n pretpookje niet en gebruik het joggen alleen maar bij de eerste keer een tool inmeten. Ik mis het ook niet echt, maar het staat wel op het verlanglijstje.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie