Vlaktafel van een stuk granieten aanrechtblad:

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3087
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Vlaktafel van een stuk granieten aanrechtblad:

Bericht door hfjbuis »

Ik kreeg vandaag van mijn zwager een stuk (500x500x20) granieten aanrechtblad. Ik heb hem even schoongeveegd en er een meetklok met een kleine voet (40 mm magneetstatief) opgezet. Rondom de voet, vindt ik op een afstand van 50 mm, geen verschil in hoogte. Over grofweg het hele vlak gemeten, vind ik 0.01 mm hoogte verschil t.o.v. het midden van de plaat.
Als ik de tafel aan één kant op til, veranderd de stand van de meter, geplaatst in het midden van de tafel, niet.

Dit is natuurlijk geen vlak tafel maar voor mij zeker geschikt om de vlakheid van kleine onderdelen te testen. Misschien dat een controle met een haarliniaal en nog wat polijsten, e.e.a. kan verbeteren (nieuw project).

Zo'n stuk aanrechtblad kan dienen als basis voor, of het uitlijnen van, mijn nog te bouwen kleine freesmachine. Vooral omdat ik niets beters heb op dit moment.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vlaktafel van een stuk granieten aanrechtblad:

Bericht door Arie Kabaalstra »

da's een mooie basis.. ik heb ooit eens een plaatje graniet gekregen dat wat kleiner was, maar voor mij groot genoeg.. als meettafel.

Het ding was alleen allesbehalve vlak.. daar heb ik met een "diamond lap" wel even een poosje op gezeten om em binnen 0.01 te krijgen..Ik heb sindsdien een enorm respect voor de mensen die bij Hembrug werken.. :lol: die vlakken een moot graniet waar je voor een klein dorpje alle grafzerken uit kan zagen tot iets dat zo vlak is.. dat als je er 2 op elkaar legt.. je ze niet makkelijk meer van elkaar krijgt.. :lol:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6002
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Vlaktafel van een stuk granieten aanrechtblad:

Bericht door Sven »

Ik denk dat je er bij aanrechtblad niet van uit kan gaan dat het vlak is, en als het 20 mm dik is al helemaal niet.
Aanrechtblad is gemaakt om er mooi uit te zien, niet om vlak te zijn.

Maar dat neemt niet weg dat je er misschien een betere machine mee kan bouwen dan met andere materialen die je ter beschikking hebt.
Ik verwacht dat je er wel je best op moet doen om het stevig en vlak neer te zetten.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vlaktafel van een stuk granieten aanrechtblad:

Bericht door bartL »

Stom toevallig, ik had van de week exact hetzelfde idee.
Hier moet een stuk composiet aanrechtblad vervangen worden omdat er een kring op zit. Gevalletje brand, verzekering etc... lang verhaal niet interessant.
Maar dat blad is spiegelglad en ik zat dus ook te denken om daar een stuk vanaf te zagen om als vlaktafel te gebruiken.... als dat lukt.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Vlaktafel van een stuk granieten aanrechtblad:

Bericht door rien1959 »

En waarom denken jullie dat granieten vlakplaten altijd zo dik zijn ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vlaktafel van een stuk granieten aanrechtblad:

Bericht door Arie Kabaalstra »

20 is een mooie dikte voor een aanrechtblad, maar meettafels zijn niet zonder reden doorgaans zo dik dat je er 2 grafzerken uit kan zagen.. 't is net als met zoveel dingen in het leven.. stijfheid is alles..
Het is alleen dat een Dik stuk graniet best wel prijzig is, en ik gewetensbezwaren heb tegen een machinebed met "Hier Rust..." aan de onderkant.. :lol:

Ik vraag me nu echter wel af.. stel.. je kunt voor niet al te veel een dealtje maken met een steenhouwer.. dat ie de uitsneden van de kookplaat bewaart voor je.. dat je er 4-5 op elkaar lijmt.dat zal toch ook wel optellen aan de totale stijfheid?

Of..als je een stuk van 50 x 50 Cm hebt.. gewoon zo'n betontegel eronder lijmen?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vlaktafel van een stuk granieten aanrechtblad:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

rien1959 schreef: 09 feb 2023 20:23 En waarom denken jullie dat granieten vlakplaten altijd zo dik zijn ?
Daar kan ik wel wat redenen voor bedenken.
Dan waait ie niet weg als het raam open staat.
Anders heb je er niets aan als je hem in een kwaaie bui bij een collega op de tenen gooit.
En is de kans dat iemand hem per ongeluk in z’n koffertje mee naar huis neemt een stuk kleiner.


Rien, bedankt voor de voorzet. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vlaktafel van een stuk granieten aanrechtblad:

Bericht door serum »

Die uitgesneden kookplaten blijven doorgaans in de bladen zitten en worden er ter plekke door de keukenmonteurs uit geslepen. (hoekjes zitten nog vast, voor de stabiliteit van het blad).
Arie Kabaalstra schreef: 09 feb 2023 20:51 een Dik stuk graniet best wel prijzig is, en ik gewetensbezwaren heb tegen een machinebed met "Hier Rust..." aan de onderkant..
LOL!
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Vlaktafel van een stuk granieten aanrechtblad:

Bericht door keesfrees »

Met 3 stukken kun je door slijpen, op elkaar, de platen perfect vlak krijgen, maar hoe zat dat ook al weer ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3087
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vlaktafel van een stuk granieten aanrechtblad:

Bericht door hfjbuis »

Over dat recht maken met 3 stukken zijn veel YouTube filmpjes te zien. Dat ga ik een keer doen met kleine granieten tegels.

Ik zou graag een grote meettafel hebben maar heb er de ruimte niet voor. Ook weet ik niet hoe ik zo'n ding de trap op moet krijgen.
Ook deze plaat krijgt geen permanente plek maar wordt opgeborgen onder het werkblad. Het is niet perfect en voor heeeeeeel veel verbetering vatbaar, maar het is beter dan niets en brengt mijn zelfbouw freesmachine(s) weer een stapje dichterbij.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vlaktafel van een stuk granieten aanrechtblad:

Bericht door benkr »

Heel schuin tegenover ons zit een bedrijf genaamd "Lion Stone", dat is het bedrijf wat voor Mandemakers (en nog wat bedrijven die daar ook onder vallen) de werkbladen maakt. Aan de achterkant / zijkant staat een hele grote container waar die uitsnedes in terecht komen. Ik maak me sterk dat ik er daar niet een aantal uit zou mogen halen, sterker nog ik kan zelfs vragen om ze er niet eens in te gooien, dan blijven ze mooier denk ik.
En wellicht hebben ze ook breuk bladen, die gaan niet alleen bij mensen thuis kapot.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Vlaktafel van een stuk granieten aanrechtblad:

Bericht door rien1959 »

Ik heb het allemaal weer met verbazing zitten lezen. Waarom doet men toch allemaal zo moeilijk over iets simpels. Volgens mij komt dit item elke keer weer terug. Een granieten vlakplaat van 300 x 300 x 60 mm weegt slechts 30 kg en kost geen drol. Wel een freesbank naar boven zeulen maar een vlakplaatje is te veel ? En plaatjes op elkaar lijmen .... met wat voor lijm dan ? Die lijm moet dezelfde stijfheid stijfheid hebben als het graniet. Anders is het zinloos. En wel eens van Besselse punten gehoord ? Zal wel niet :lol: Is toch belangrijk voor een grote vlakplaat om zijn specificaties te halen. Alles buigt. Zelfs graniet. Dus luister nou eens naar deze oude zeur .....
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vlaktafel van een stuk granieten aanrechtblad:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Besselse punten... it does ring a bell, even van de harde schijf in mijn bovenkamer.. die punten waarin de buigkrachten veroorzaakt door het eigen gewicht gelijk zijn op gelijke afstanden vanaf de punten, zowel erbinnen, als erbuiten.
Simpel gezegd, 2 punten onder een balk waarbij de balk aan de einden net zo ver doorbuigt als in het midden.

Ik ben geen expert op het gebied van natuursteen, maar er zijn volgens mij wel lijmen die ook wel aardig stijf zijn, of in elk geval een goede hechting bekomen bij een dunne lijmfilm, en daarmee toch volgens mij in elk geval wat stijfheid toevoegen. maar ik kan er naast zitten..

Wat ik een poosje geleden wel heb uitgezocht... en daar stond ik van te kijken... je verwacht het niet. maar de soortelijke massa van Graniet is nagenoeg gelijk aan die van Aluminium!... alleen het is veel stijver... en dan is het de vraag. zeul je liever 30 Kg Alu naar zolder, of 30 Kg Graniet?. het maakt in de praktijk dus geen bal uit..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3087
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vlaktafel van een stuk granieten aanrechtblad:

Bericht door hfjbuis »

rien1959 schreef: 10 feb 2023 08:43 Een granieten vlakplaat van 300 x 300 x 60 mm weegt slechts 30 kg en kost geen drol.
De goedkoopste wat ik heb kunnen vinden kost € 164 ex btw. Voor mij iets meer dan een drol.
300x300 is te klein voor het afstellen van mijn te bouwen freesmachine.
De vlaktafel moet uit ruimte gebrek opgeborgen worden. Mijn 500x500 plaatje past onder de 3D printer.
rien1959 schreef: 10 feb 2023 08:43 Wel een freesbank naar boven zeulen maar een vlakplaatje is te veel
Een geschikt 450x600 plaatje van 82 kg is voor mij te zwaar om naar boven te zeulen.
De in onderdelen naar boven gezeulde freesbank kan en moet blijven staan.
rien1959 schreef: 10 feb 2023 08:43 Dus luister nou eens naar deze oude zeur .....
Het is niet dat je geen gelijk hebt, maar ik heb meestal maar weinig aan je adviezen. Jij laat zien dat je met de beste spullen en veel vakmanschap een schitterend resultaat kunt krijgen. Ik wil laten zien dat je ook met weinig middelen met veel plezier een mooi resultaat kunt krijgen. Mijn aanpak is voor veel hobbyisten haalbaar, die van jou is maar voor weinig mensen weggelegd.

Ik heb je laatste advies om minimaal met de neus radius aan te zetten te harte genomen. Ik heb op de kleine draaibank (HBM300) een stalen asje van 8 mm over een lengte van 9 mm naar 3 mm gedraaid, neus radius 0.4 mm,2500 RPM en 0.05 mm/rev. Een keer met 0.5 mm finish pass en een keer met 0.1 mm finish pass. Ik moet eerlijk zeggen, de finish met de 0.5 mm pass is veel beter dan ik had verwacht en ik had een krom asje verwacht maar de finish met 0.1 mm pass is stukken beter.
Finish pass met 0.5 mm aanzet
S7300740.JPG
Finish pass met 0.1 mm aanzet
S7300737.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie