Foto’s montage lineaal op dwarslede

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hobbymat
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mei 2012 12:54
Contacteer:

Foto’s montage lineaal op dwarslede

Bericht door Hobbymat »

Goedendag,


Ik denk er aan een DRO/digitale uitlees unit te plaatsen op mijn ai hembrug Dr1 maar zit even met de bevestiging van de linealen en eventuele lengte van deze.

Bij de set welke ik in eerste instantie op het oog heb zit standaard een lineaal van 300mm en één van 500mm

Met de 500mm kom ik voor de langsrichting wel mee weg maar ik twijfel over de lengte en wijze van montage aangaande de 300mm lineaal voor de dwarsrichting.

Heeft een van jullie hier ervaring mee en hoe hebben jullie de linealen gemonteerd en welke lengte is gebruikt? Ook foto’s van bevestiging op de dwarsslede zijn meer dan welkom
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Foto’s montage lineaal op dwarslede

Bericht door hfjbuis »

Als je bij HBM en Paulimot kijkt hoe hun systemen op de draaibank worden bevestigd, zie je, dat door hun montage op de dwarsslede, de lossekop niet meer zo dicht bij het zadel kan komen. Dat beperkt de range van de losse kop en doordat de losse kop nu verder uitgedraaid moet worden is ook de stabiliteit minder.

Kijk ook of de resolutie van de liniaal wel voldoende is. 0.01 mm resolutie is toch nog 0.02 mm in draai diameter.

Op de draaibank heb je, 3 linialen nodig, voor het zadel, de topslede en de dwarsslede. De uitleeskast moet de liniaal voor het zadel en topslede samen als één liniaal zien.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Foto’s montage lineaal op dwarslede

Bericht door andrefc101 »

Ik heb een Sino setje op mijn AI zitten, wil wel ff foto’s maken als je dat wilt.
Hobbymat
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mei 2012 12:54
Contacteer:

Re: Foto’s montage lineaal op dwarslede

Bericht door Hobbymat »

Dat zou geweldig zijn, ik ben ook benieuwd naar de afmetingen van de lineal op de dwarsslede en of dit een dunnere versie is in verband met de beperkte ruimte
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Foto’s montage lineaal op dwarslede

Bericht door benkr »

Hobbymat schreef: 05 feb 2023 20:40 Dat zou geweldig zijn, ik ben ook benieuwd naar de afmetingen van de lineal op de dwarsslede en of dit een dunnere versie is in verband met de beperkte ruimte
Ja, er zijn zeker dunnere versies, zelfs iets wat op een normaal meetlint lijkt, maar die plak je meestal op een wat dikkere strip.

Hier een voorbeeld hier van:

https://www.aliexpress.com/item/4001095 ... d4ioZlUKon

Maar ook Sino heeft mini versies om er maar eentje te noemen.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Foto’s montage lineaal op dwarslede

Bericht door assink »

Je kunt ook de lineaal veel verder naar achteren monteren, zodat je geen last hebt van de losse kop.
Mits je dwarsslede lang genoeg is.
En een kleine sino lineaal is mooi compact en scheelt veel ruimte.
Plaats reactie