Kunststof kasten frezen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Kunststof kasten frezen

Bericht door Ballegooijen »

Trapboor is inderdaad ideaal voor dat soort gaten in dunne wapperige wandjes
Maar het zijn juist hele dikke (vezelversterkte) wanden :shock:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kunststof kasten frezen

Bericht door DaBit »

keesfrees schreef: 05 feb 2023 22:01 Die term kende ik nog niet, wel de conische boor, dat zal het zelfde zijn.
Die heeft als nadeel dat de rand soms om krult.
Ik heb zo'n ding ooit als antenne frees gekocht, in de tijd dat de vissen nog over het land liepen en je koe nog met lange oe schreef. Daar werden ze ook voor gebruikt, maken van een gat voor je radioantenne in autoblik. Ding bestaat uit een stompe boorpunt en een conisch deel met 1 snijvlak.

Ach, komt soms goed van pas.
Ballegooijen schreef: 05 feb 2023 22:32 Maar het zijn juist hele dikke (vezelversterkte) wanden :shock:
Dan is je trapboor gauw versleten, in ieder geval de hss variant.

Boor slijpen met een punt beter geschikt voor kunststof (die 118 graden is een compromis en voor kunststof zeker niet ideaal, uit het blote bolletje was 60-80 graden ideaal), is dat een optie?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Kunststof kasten frezen

Bericht door benkr »

Ik heb in mijn laatste project voor mijn werk ruim 100 van dit soort kasten verwerkt.
Onze frezer verbruikte hij 1 freesje per kast, dat freesje was na het maken van een aantal gaten gewoon echt bot.
Op een bepaald moment heeft hij op advies van een vertegenwoordiger een bepaald type frees gebruikt waarmee hij de hele verdere stapel kasten heeft afgemaakt, die frees was nadien nog steeds gewoon goed scherp.
Ja, het is inderdaad klerespul, het is denk ik glasvezel versterkt polyester, als je dat freespoeder op je lichaam krijgt blijf je krabben, het jeukt als de hel. En het zal zeker niet goed voor je longen zijn, dus zorg voor een goede afzuiging.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Kunststof kasten frezen

Bericht door spinningwheels »

benkr schreef: 06 feb 2023 22:48 I
Ja, het is inderdaad klerespul, het is denk ik glasvezel versterkt polyester, als je dat freespoeder op je lichaam krijgt blijf je krabben, het jeukt als de hel.

Hou op over dat jeuken, tijdje terug een heleboel van dat glasvezel versterkte plaat verwerkt. Krijg al weer de kriebels als je het er over hebt.
Kouwe douche, om de boel af te spoelen. Kleding met dat zaagstof erin in de wasmachine, Dat werkt dus niet, dan worden die vezels gewoon verdeeld over de rest van het spul wat in de machine zit.
Ondergoed waar die zooi inzit is niet leuk, gewoon helemaal niet.
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie