CV verwarmen met houtkachel

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

CV verwarmen met houtkachel

Bericht door bartL »

Niet helemaal CNC maar met zoveel knappe koppen bij elkaar zou het minimaal een zinnige discussie moeten opleveren :lol:

Het lijkt erop dat mijn vrouw toch haar zin gaat krijgen en er een houtkachel gaat komen. Maar ik zou geen techneut zijn als ik niet direct even 1,2 of 5 stappen verder zou denken. Naast een enorme houtklover (daar kom ik wel uit :mrgreen: ) zie ik namelijk ook nog een soort warmtewisselaar in het rookkanaal voor me. Gewoon een koperen leiding om de buis heen draaien zou toch moeten werken lijkt me. Maar dan kom ik bij het deel wat ik nog niet direct voor me zie.

Ik heb zo'n Evohome zoneregeling systeem op de radiatoren. M.i. zou het ideaal zijn als ik op de een of andere manier de radiatoren open kan zetten (dus hogere temperatuur instellen) en dat het rondpompsysteem in werking gaat maar dat er geen signaal naar de kachel gaat om te gaan branden zodat dus alleen het warme water vanuit de houtkachel door de radiatoren stroomt. Zou dit mogelijk zijn?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CV verwarmen met houtkachel

Bericht door kawarider »

Die dingen zijn gewoon kant en klaar te koop en dat zou ik ook aanraden. Gewoon een cv model aanschaffen en het exemplaar zoeken met maximale warmteafgifte aan je cv systeem. Warmteafgifte in je woonkamer is bijna altijd te veel.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CV verwarmen met houtkachel

Bericht door kawarider »

Enne, als je toch wilt gaan diy, reken dan een met minimaal 0,5 m2 per 10 kW. Beter nog 1 m2 per geinstalleerde 10 kW aan warmtewissel oppervlak. En stroomsnelheid van de rookgassen moet ernstig omlaag. Ook nog een dingetje.

Dus, koperpijp eromheen is redelijk kansloos.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: CV verwarmen met houtkachel

Bericht door bartL »

Die kachels hadden we ook gezien inderdaad maar of daar een model tussen zit die aan de eisen van de directie voldoen is nog even de vraag. Maar als het dus niet zo simpel is als ik dacht dan zal het misschien wel zoiets moeten worden.

Neemt echter niet weg dat het probleem met de evohome blijft. Of gaat die kachel op de een of andere manier dat systeem overrulen en moet ik zorgen dat de temperatuur dusdanig hoog ingesteld staat dat de knoppen de radiatoren open houden?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CV verwarmen met houtkachel

Bericht door kawarider »

KISS, als je de kachel aansteekt heb je warmtevraag. Dus als je nog warmte in de cv gaat pompen, doe dat gewoon. Laat EV home voor wat het is. Kachel warm, pomp aan. Je wilt ook niet dat EV de pomp stopt en je water gaat koken. Simpel houden. Wel herkenbaar trouwens, aan het eind beginnen met problemen oplossen in plaats van aan het begin: hoe haal ik het beste de warmte uit de rookgassen. Gaat hier ook met veel problemen zo :roll:

En ja, pomp van de kachel werkt op de kachel, niet EV home dus. Makkelijk te doen met extra pomp en twee terugslagkleppen. Kan naast elkaar functioneren.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CV verwarmen met houtkachel

Bericht door kawarider »

Nogmaals, als je een beetje bijdrage aan je verwarmingssysteem wilt hebben dan zoek je de cv kachel met grootste afgifte cv zijdig. Anders zweet je je kapot bij bedenken aanleggen van je diy systeem en naderhand in je woonkamer met verder een koud huis. Het voegt namelijk niets toe aan je cv systeem. Bij het begin beginnen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CV verwarmen met houtkachel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

bartL schreef: 05 feb 2023 09:41 Neemt echter niet weg dat het probleem met de evohome blijft. Of gaat die kachel op de een of andere manier dat systeem overrulen en moet ik zorgen dat de temperatuur dusdanig hoog ingesteld staat dat de knoppen de radiatoren open houden?
Dan moet je huis-automatisering systeem de kamerthermostaat omhoog gooien als ie ziet dat er warm water uit het kachel circuit komt.
En de CV watertemperatuur zo laag zetten dat die het al geen nut vind om aan te gaan.
Maar waarom eigenlijk? Het huis wordt dan toch al door die houtkachel verwarmd, daar hoeven dan de radiatoren niet voor aan.

Eigenlijk zijn er hele volksstammen bezig met dit soort combinatie uitdagingen op te lossen, moet toch meer over te vinden zijn.

Net als de bron van je warmtepomp switchen tussen lucht inlaat en of waterraster op 1m diep in je tuin, afhankelijk van de temperatuur.
(wat Kars wel een leuke overweging voor mijn uitdaging vond, en bedankt Kars, kan ik de hele tuin om gaan spitten. :lol: Maar toch een paar nuttige dingen opgestoken tijdens de autorit)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CV verwarmen met houtkachel

Bericht door kawarider »

Net als de bron van je warmtepomp switchen tussen lucht inlaat en of waterraster op 1m diep in je tuin, afhankelijk van de temperatuur.
(wat Kars wel een leuke overweging voor mijn uitdaging vond, en bedankt Kars, kan ik de hele tuin om gaan spitten. :lol: Maar toch een paar nuttige dingen opgestoken tijdens de autorit)
Dat is dan weer jammer dat ik dat gemist heb. Dabit heeft toch hele leuke resultaten geboekt. Ik overweeg hier ventilatortjes op de Jaga om cv temp omlaag te kunnen brengen. Maar van een lucht water WP een water-water WP maken is ook weer een uitdaging.

Enne, ja, hele volksstammen hebben dat al gedaan. Ik werk met terugslagkleppen, als dat kwartje valt ga je niet eens meer anders denken. Zoveel warmte bronnen aansluiten als je wilt zonder dat ze elkaar in de weg zitten. Beter een uurtje sleutelen dan drie dagen programmeren om er dan op vakantie achter te komen dat je systeem op hol is geslagen. :lol:
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: CV verwarmen met houtkachel

Bericht door HD13 »

bartL schreef: 05 feb 2023 08:48 zie ik namelijk ook nog een soort warmtewisselaar in het rookkanaal voor me. Gewoon een koperen leiding om de buis heen draaien zou toch moeten werken lijkt me.
Toch een beetje mee oppassen.
Doordat je warmte onttrekt aan de verbrandingsgassen koelen deze af waardoor kool/teer zich eerder afzet in het rookkanaal, schoorsteenbrand.....
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CV verwarmen met houtkachel

Bericht door kawarider »

Nou, met een koperen spiraal aan de buitenkant zal er weinig warmte onttrokken worden. En wat betreft schoorsteenbrand: heet stoken. Zorg dat je een goede kachel hebt met goede verbranding. En stook deze heet, smoren doe je aan uitlaatkant. Al wat er dan in je schoorsteenkanaal terecht kan komen is as. Probeer dat maar eens aan te steken. :roll: Schoorsteenbranden zijn voor prutsers.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: CV verwarmen met houtkachel

Bericht door bartL »

Dan moet je huis-automatisering systeem de kamerthermostaat omhoog gooien als ie ziet dat er warm water uit het kachel circuit komt.
En de CV watertemperatuur zo laag zetten dat die het al geen nut vind om aan te gaan.
Maar waarom eigenlijk? Het huis wordt dan toch al door die houtkachel verwarmd, daar hoeven dan de radiatoren niet voor aan.
Dat evohome systeem heeft op iedere radiator een thermostaat die de radiator open of dicht zet. Ik zou niet weten hoe ik dat moet regelen wanneer er warm water aan komt.
De houtkachel zal niet groot genoeg zijn om het hele huis te verwarmen. Vrijstaand huis, midden op de vlakte (volgens mij had je mijn adres al een keer gegoogeld :P) dat is sowiso al een uitdaging om op te stoken.

Ik heb er gewoon een beetje moeite mee dat je met zo'n kachel een hoop warmte via het rookkanaal het huis laat verlaten. Maar wellicht blijft dat altijd en moet je alleen harder stoken als je de CV erbij wil betrekken.
Op de HTS vond ik geen reet aan warmteleer dus geen idee hoe ik dat bereken.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CV verwarmen met houtkachel

Bericht door kawarider »

Ok, das mooi. Dan hoef je dus niets te doen? Evo home sluit kranen in de woonkamer en opent andere als er warmtevraag is? Volgende is misschien hoe cv ketel uit te schakelen als kachel brandt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CV verwarmen met houtkachel

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 05 feb 2023 10:26 Maar van een lucht water WP een water-water WP maken is ook weer een uitdaging.
Als het zinvol is kwa temperaturen pomp je een beetje (grond)water over de lamellen van de buitenunit, als het niet zinvol is doe je dat niet. Afvoer dan naar een grindkuil zodat het terugloopt de grond in. Een buis met een hoop gaatjes bovenop het lamellenblok al dan niet met een filter ervoor doet de truuk. Bij vorst blijven pompen, en/of ervoor zorgen dat je leidingen kunnen bevriezen zonder schade en accepteren dat je dan geen wateraanvoer meer hebt; apparaat doet dan wel gewoon zijn ontdooicycli en haalt de warmte uit de lucht.

Maar opzich, als ik zie dat het ding op 5 graden onder omgevingstemp staat te verdampen lijkt het me niet echt de moeite waard.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: CV verwarmen met houtkachel

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 feb 2023 10:16 Net als de bron van je warmtepomp switchen tussen lucht inlaat en of waterraster op 1m diep in je tuin, afhankelijk van de temperatuur.
Het leek mij een verbetering voor de toekomstige warmtepompen om steeds de meest efficiënte bron te kiezen. Bij buiten temperaturen boven de grondbron temperatuur kies je voor de lucht-wisselaar en daar beneden voor de grondbron-wisselaar. Altijd de optimale COP en geen gedoe met defrosts leek mij...

Mijn idee bleek niet nieuw :mrgreen:. Er is in 2018 een studie naar gedaan: https://academic.oup.com/ijlct/article/13/2/161/4917534

Helaas zijn de resultaten niet spectaculair, de Seasonal COP wordt wel iets beter dan een water/water warmtepomp maar ook weer niet zoveel. Wat wel een belangrijke conclusie was, je kunt met een grondbron van de halve capaciteit toe.
hugo stoutjesdijk schreef: 05 feb 2023 10:16 en bedankt Kars, kan ik de hele tuin om gaan spitten.
Graag gedaan, het was geen moeite :lol:
DaBit schreef: 05 feb 2023 11:47 Als het zinvol is kwa temperaturen pomp je een beetje (grond)water over de lamellen van de buitenunit, als het niet zinvol is doe je dat niet.
Tja, ik heb ook al zitten denken hoe je iets met grondwater bij een lucht/water warmtepomp zou kunnen doen. Ik heb zo'n tuinsproei puls vlak bij mijn WP opstelplek zitten. Het probleem is echter dat (grond)water pas nuttig wordt bij temperaturen waarbij de warmtewisselaar zo ongeveer rond het vriespunt komt...

Om er mee te experimenteren moet je volgens mij beginnen met een water/water warmtepomp. Daar kun je als amateur best wel een lucht wisselaar bij aan koppelen. Maar voor mij is dat gepasseerd station...

Sorry BartL voor het misbruiken van je topic!
Plaats reactie