Aanpak draaiwerk

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Aanpak draaiwerk

Bericht door benkr »

Zoals jullie denk ik wel weten ben ik bezig met de bouw van een portaalfrees machine.
Één van de dingen die ik er op wil hebben is een verlichting rond de spindelneus, of in ieder geval daar redelijk dicht bij.
Nu wil ik in de onderste afsluitplaat van de Z-as, waar dus ook de spindelmotor doorheen steekt, een ronde verlichtingsring gaan monteren.
Om die te kunnen monteren zoals dat eigenlijk bedoeld is moet ik een kamertje in die onderplaat uitdraaien waarin die verlichtingsring zichzelf vastklemt.
Voor de duidelijkheid heb ik 2 doorsnede tekeningen bijgesloten, ik hoop dat jullie ze ook duidelijk vinden en begrijpen wat ik wil.
doorsnede 2 draaiwerk.JPG
doorsnede draaiwerk.JPG
Nu is mijn probleem dat ik niet weet hoe ik dit op de draaibank aan ga pakken, kunnen de draaiers onder ons mij hiermee de goede richting in duwen?
Er staan geen maten bij de tekeningen, maar de buitendiameter van de ring is 82 mm, ik wil hem 1 mm verdiept plaatsen, de binnendiameter is 62 mm en de haakjes om de ring vast te zetten zijn 3 mm dieper, het is de bedoeling dat die haakjes achter dat randje klikken en daarmee de hele ring vasthouden. Zo is het ook in de auto waar dit voor gemaakt is gedaan.
Als materiaal kan ik eigenlijk kiezen uit elk materiaal, maar ik denk aan aluminium of POM of zoiets.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door MeMoRy »

Waar loop je precies tegenaan? Want het meeste lijkt gewoon standaard draaiwerk. Die gleuf is hoogstens wat moeilijker, maar dat kan je van hss een binnendraaibeitel voor op maat slijpen.

Edit, je kan ze zelfs kant en klaar kopen (saai cutter voor groovende draaibank :lol: ) https://m.nl.aliexpress.com/i/4001132492714.html
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door benkr »

Ja, dat er, geslepen moest gaan worden dat had ik ook al bedacht, maar dan?
Hoe pak je zoiets aan, eerst de buitenkant van die ring, of juist de binnenkant?
Hoe zorg ik voor vrijloop als ik zo'n kamer moet uitdraaien?
Let wel, ik heb een draaibank, maar ik durf mezelf echt geen draaier te noemen.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door MeMoRy »

Ik ben ook maar een beginner, maar weet wel dat je van grootste stijfheid naar lager gaat/werkt, om de maten precies te houden. Dus eerst wat je met gewone beitels kan doen, en daarna binnendraaien en details.
Oh, en 90 graden hoeken is best een uitdaging bij draaiwerk, dus wat zijn de radiussen op de hoeken die acceptabel zij?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door benkr »

MeMoRy schreef: 04 feb 2023 22:32 Ik ben ook maar een beginner, maar weet wel dat je van grootste stijfheid naar lager gaat/werkt, om de maten precies te houden. Dus eerst wat je met gewone beitels kan doen, en daarna binnendraaien en details.
Oh, en 90 graden hoeken is best een uitdaging bij draaiwerk, dus wat zijn de radiussen op de hoeken die acceptabel zij?
De maten zijn niet superkrap, het is een plastic ring met haakjes die ergens achter moeten haken, dat is al snel goed genoeg, en daar gaat het om, er komen totaal geen krachten op.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door MeMoRy »

Maar niet passen is niet passen, dus toleranties zijn wel belangrijk ;-)
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door spinningwheels »

Kunststof ring,
Dan zou ik het simpel houden, bovenfrees in de beitelhouder.
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door hfjbuis »

Ik zou het van POM maken, dan is er minder kans op sluiting.

Gezien de vierkante behuizing, wordt het inspannen in de 4 klauw. Van te voren een gaatje boren 12 mm (freesmachine). Tegen center tegen het gaatje zetten en dan de klauwen aandraaien. Dan zit hij al op 0.5 mm goed. Poupi taster in het gat en helemaal uitklokken.

De eerste verdieping er in draaien, met een binnendraaibeitel beginnen in het gat van 12 mm.
Het grote gat er in draaien of voorboren met een zo'n grote gaten boor. Daarna op diameter draaien.
Voor het steken van die buitenste ring, moet je een HSS beiteltje slijpen (2 mm breed en 4 mm hoog). Die moet wat vrijloop hebben, maar op 60 mm zal een paar graden wel genoeg zijn.
Voor het verzonken gat moet je ook een HSS beiteltje slijpen. In POM gaat het ook met zacht staal. Neem dan een 6 kant bout en slijp daar het beiteltje van.

Dit kan ook op de CNC freesmachine. Dan kun je met een T-slot cutter. Zo'n cutter kun je ook in de tool post van de draaibank zetten en de snijkant gebruiken om te draaien.

Je kunt dat hele ding ook 3D printen. Er komen toch geen krachten op.

edit:
Ik heb een gat van 60 mm en een beitel van 4 mm hoog in cad gezet. Een vrijloop van 5° is net genoeg. Maak er 8° van voor de zekerheid.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 05 feb 2023 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door FreesKever »

Waarom moet het in die plaat?

Je kunt ook uit een plastic plaat een flens draaien met aan de achterkant een uitholling waar de led ring in past, en dat dan gewoon tegen die plaat aan schroeven of lijmen.

Ik weet ook niet waarom er zo een moeilijke kamer in moet. Als je de kamer gewoon recht houd, dan kun je een kunstof "doorkijkglas" draaien wat je simpelweg in die kamer kunt klemmen. Diameter is wel wat puzzelen, maar zo'n ring is snel genoeg opniew gemaakt als het moet. Die ring er uithalen (b.v. om LED's te vervangen) kan lastiger zijn.
Peter Bijlholt
Berichten: 146
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door Peter Bijlholt »

Moi Ben,
Ik heb een paar maand geleden de ring er weer afgehaald. het beviel niet omdat als je de frees en houder in de spindel plaatst je schaduw krijgt op de plek waar je het licht wil. Ik heb nu twee led strips op de beide zijkanten van de kop gemaakt. Daarvoor heb ik twee schuine strips gemaakt die eerst aan de kop zijn bevestigd, daarop zitten de led strips. Ze schijnen nu beter op de uiteinde van de frees. Omdat de ring dichter bij de spanen zit werd het snel vuil, nu zitten de led strips iets verder weg en worden duidelijk minder snel vuil.
Doe er je voordeel mee, Peter
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door benkr »

Peter Bijlholt schreef: 05 feb 2023 10:53 Moi Ben,
Ik heb een paar maand geleden de ring er weer afgehaald. het beviel niet omdat als je de frees en houder in de spindel plaatst je schaduw krijgt op de plek waar je het licht wil. Ik heb nu twee led strips op de beide zijkanten van de kop gemaakt. Daarvoor heb ik twee schuine strips gemaakt die eerst aan de kop zijn bevestigd, daarop zitten de led strips. Ze schijnen nu beter op de uiteinde van de frees. Omdat de ring dichter bij de spanen zit werd het snel vuil, nu zitten de led strips iets verder weg en worden duidelijk minder snel vuil.
Doe er je voordeel mee, Peter
Die schaduw had ik ook al bedacht, maar ik had gehoopt dat het wel mee zou vallen. Kennelijk niet dus. Ik ga eerst maar eens een proefopstelling maken en dan zien hoe dat uitpakt. Dit draaiwerkje kan ik later altijd nog doen, sterker nog dan kan ik een groot deel zelfs frezen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door hfjbuis »

Peter Bijlholt schreef: 05 feb 2023 10:53 Ik heb een paar maand geleden de ring er weer afgehaald. het beviel niet omdat als je de frees en houder in de spindel plaatst je schaduw krijgt op de plek waar je het licht wil.
Zo te horen kan ik mijn project maar beter aanpassen. Bedankt voor de tip.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door FreesKever »

Wat schaduwen betreft...
Als je ER11 hebt op je frees spindel dan zal het wel meevallen, maar met een ER40 is de schaduw bijna groter dan de spantanghouder...

Die LED ringen zijn er ook in verschillende diameters, misschien een grotere kiezen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aanpak draaiwerk

Bericht door DaBit »

Voor wat het waard is: ik heb ook nog wel ergens zo'n BMW angel eye liggen, maar mij beviel het ook niet erg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie