3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door keesijp60 »

Ik wilde er een lineaal op zetten om digitaal te meten, de instelling zo met draaibank is 0.02mm beetje onhandig.

hier staat het een en ander om een bank te meten kwa dwarsgelijkheid en zo.

https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/port ... 427826.pdf

ik zag dat 0.01mm meer dan voldoende is voor de meeste klussen zoals lagerpassingen.

op hbm hebben ze leuke digitale meetsystemen voor op draaibank te bouwen, denk dat ik daar veel meer plezier van heb.

Eerst de bank natuurlijk geheel nazien en tunen op gelijkheid. de langsmeting was goed, geen uitslag verschil over de lengte.

DE klauw klemt niet goed, ik kan met aangedraaide bekken nog steed werkstuk axiaal verplaatsen, wel 0,4 mm over een bepaalde lengte,
uitslijpen zou kunnen proberen.
tuonov4
Berichten: 192
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door tuonov4 »

zet het meetstatief eens op de klauwplaat zelf en meet dan jouw ingeklemde as nog een keer (dan meet je in ieder geval de lagerspeling niet mee)

groet: Fred
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door Arie Kabaalstra »

keesijp60 schreef: 07 sep 2023 14:57 DE klauw klemt niet goed, ik kan met aangedraaide bekken nog steed werkstuk axiaal verplaatsen, wel 0,4 mm over een bepaalde lengte,
uitslijpen zou kunnen proberen.
Axiaal?.. Dat ligt niet aan je klauwplaat.. Je lagers zijn naar de eeuwige schrootvelden, of ze zijn niet goed afgesteld..
Linialen zijn leuk..maar je kunt pas meten als je met de Meetklok niets meer kan meten.. anders weet je nog niets..
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door MeMoRy »

Nou, ik heb dus ook dit probleem.
Niet axiaal maar radiaal. Met mijn sanou 100mm vierklauw.
De bekjes klemmen alleen aan de achterkant, dus het werkstuk zit niet goed parallel geklemd. Dus het werkstuk kan "kantelen". De bekjes zelf kunnen dus ook wat kantelen op de geleiders. Wellicht dat dat het verklaard?
Ik denk dat het gewoon een prut klauwplaat is. Maar ja, nieuwe goede kost geld.
Wellicht toch proberen te slijpen?
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door staandeklok »

Je kunt de klauwen inderdaad gespannen slijpen, echter dan heb je een goede centreren op de geslepen diameter. Indien de klauwplaat niet zuiver is in zijn geleiding zal deze bij het opspannen van een andere diameter opnieuw een probleem geven.
Je kunt van oud ijzer nu eenmaal geen nieuw ijzer maken.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door benkr »

staandeklok schreef: 14 sep 2023 20:55 Je kunt van oud ijzer nu eenmaal geen nieuw ijzer maken.
Daar ben ik het niet mee eens, Hoogovens doet niets anders.

Maar ik snap wel wat je bedoeld, versleten is en blijft versleten en is dus alleen nog geschikt om er nieuw ijzer van te maken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door hfjbuis »

MeMoRy schreef: 13 sep 2023 21:54 De bekjes zelf kunnen dus ook wat kantelen op de geleiders. Wellicht dat dat het verklaard?
Dat kantelen kun je voelen als je de bekken beweegt in de klauwplaat.
Als je niet goed kunt klemmen, dan kun je ook niet goed draaien. Maak een inschatting of het slijpen van de bekken de zaak kan verbeteren en probeer het.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door Leeuwinga »

Slijpen van de bekjes heeft alleen zin als deze zelf versleten zijn.
Speling in de geleiding van de bekken werk je daarmee niet weg.
Dan blijft als beste een nieuwe klauwplaat kopen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Of... geleiding nafrezen.. nieuwe bekjes maken....
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door MeMoRy »

benkr schreef: 14 sep 2023 21:44 versleten is en blijft versleten
Tja, alleen is deze dus van begin af aan versleten. Zo kreeg ik hem van amaOn voor 100 euro.
Maar ja, dan kijk je naar een klauwplaat van 2x zo duur (200), en dat blijkt gewoon dezelfde te zijn, maar dan verkocht via distributeur. Dan kijk je naar een klauwplaat 4x zo duur. Tenminste lokaal gemaakt, maar nog steeds een kansspel. Ik heb geen idee wat betrouwbaar is. Vertouw die spullen steeds minder: alles betaalbaar komt toch uit China.
Ik wil wel iets beters, kan geen 1000 euro uitgeven aan een klauwplaat.
Arie Kabaalstra schreef: 15 sep 2023 18:25 Of... geleiding nafrezen.. nieuwe bekjes maken....
Ik heb geen spullen om zulke grote dingen te harden
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door hainjedaf »

'Alle waar naar zijn geld'.....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door MeMoRy »

Nou nee dus. Als je zo redeneert, zou de Rolls-Royce La Rose Noire Droptail veruit de beste auto van de wereld moeten zijn. Werkt dat zo?
Ik heb op dit forum nu al een paar keer gezien dat iemand een duurdere klauwplaat heeft gekocht, die ook gewoon niet goed is.
Dus ja, hoe weet je of iets een goede prijs-kwaliteit heeft. Niet de prijs in ieder geval. Ook niet de merknaam blijkbaar. Misschien tenzij je in een professioneel segment zit. Maar laatst had iemand dus ook al een slechte Röhm.
Maar wat moet de hobbyist op een beperkt budget?
Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rij, maar met 200 euro achteraan achter een paal komen te zitten vind ik ook niet redelijk
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door herbieferbie »

Mee eens, het hoeft niet altijd duur te zijn om goed te zijn, kwestie van beetje geluk hebben ook soms. Heb chinese spantanghouder gekocht met er32 collets, runout van nog geen 1/100 mm voor paar tientjes best ok
koop je een rohm en valt het resultaat tegen dan baal je toch behoorlijk. Zo een merk haalt zich wel naar beneden als je dergelijke slechte kwaliteit verkoopt voor fikse prijzen imo
MeMoRy schreef: 16 sep 2023 07:44 Nou nee dus. Als je zo redeneert, zou de Rolls-Royce La Rose Noire Droptail veruit de beste auto van de wereld moeten zijn. Werkt dat zo?
Ik heb op dit forum nu al een paar keer gezien dat iemand een duurdere klauwplaat heeft gekocht, die ook gewoon niet goed is.
Dus ja, hoe weet je of iets een goede prijs-kwaliteit heeft. Niet de prijs in ieder geval. Ook niet de merknaam blijkbaar. Misschien tenzij je in een professioneel segment zit. Maar laatst had iemand dus ook al een slechte Röhm.
Maar wat moet de hobbyist op een beperkt budget?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door hfjbuis »

Als je een hobby draaibank koopt, dan zet je daar niet zo snel een klauwplaat op die duurder is dan de draaibank.

Als ik iets geleverd krijg dat niet voldoet, dan stuur ik het terug. Soms krijg ik dan een ander exemplaar dat ook niet beter is. Daar word ik niet vrolijk van en stuur de zaak maar weer terug. Ooit zal het kwartje bij de leverancier vallen.

Nu zal er bij ieder merk wel een keer iets fout gaan. Dat vind ik helemaal niet erg als ze het maar goed oplossen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie