3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door herbieferbie »

Zoals allemaal hier denk ik zullen we allemaal de 3 of 4 klauw wel eens uit elkaar halen en ff lekker schoonmaken.
Nu vraag ik mij af, stel alvorens dat je dat doet en je hebt ( utopie ) een runout van 0, 000
je maakt je 3/4 klauw schoon zet hem weer in elkaar op de backplate en monteren, dan zul je in mijn beleving toch vaak wel een runout hebben, of past die backplate zo nauwkeurig dat hij exact hetzelfde is als voor het uit elkaar nemen ???
Ik overweeg de binnenbekjes te slijpen maar vraag me het nut daarvan af als hij na reinigen weer een runout heeft.
ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee ??
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat hangt natuurlijk helemaal van de passing van die backplate af, maar als die er fabrieksmatig bij zit mag je er toch van uit gaan dat die passing net strak genoeg is om spelingvrij gemonteerd te worden. (wel even aantekenen dat je op dezelfde positie terug monteert)

(maar die 0.000 utopie zal wel niet lukken :lol: , of je moet de juiste NUL-meetklok gebruiken )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door hfjbuis »

Ik heb de passing (klauwplaat kant) van mijn backplates groter gedraaid. De speling gebruik ik om de runout te minimaliseren. Eenmaal vastgedraaid blijft de klauwplaat zitten ook bij een "bijna dood ervaring".
There are only 2 limits, the sky and your imagination
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door herbieferbie »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 feb 2023 09:16 Dat hangt natuurlijk helemaal van de passing van die backplate af, maar als die er fabrieksmatig bij zit mag je er toch van uit gaan dat die passing net strak genoeg is om spelingvrij gemonteerd te worden. (wel even aantekenen dat je op dezelfde positie terug monteert)

(maar die 0.000 utopie zal wel niet lukken :lol: , of je moet de juiste NUL-meetklok gebruiken )
Van dingen uitgaan is mij vaak slecht bevallen :-) en hij is 2 de hands dus een markering maken heeft weinig nut mee, zou dat wel kunnen doen eens hij geslepen is natuurlijk. Maar ja das ook nog wel een dingetje heb nog niks om te slijpen dat moet ik nog scoren.
en dan heb ik gezien dat er 2 methodes zijn. 1 de meest beruikte je bekken onder spanning zetten met een ring, en 2 het achterste stukje van je bekken iets dieper uitslijpen zodat ze niet meer raken vervolgens iets mooi rond daar inspannen en dan de rest van de bekken slijpen
2 lijkt mij beter maar wel lastiger :-)
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door herbieferbie »

hfjbuis schreef: 04 feb 2023 09:32 Ik heb de passing (klauwplaat kant) van mijn backplates groter gedraaid. De speling gebruik ik om de runout te minimaliseren. Eenmaal vastgedraaid blijft de klauwplaat zitten ook bij een "bijna dood ervaring".
die bijna doodervaring had ik onlangs, toe ik de langsvoedig verkeerd om had staan auwwww
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

herbieferbie schreef: 04 feb 2023 09:50 Van dingen uitgaan is mij vaak slecht bevallen :-) en hij is 2 de hands dus een markering maken heeft weinig nut mee,
Halve informatie dus, wij kunnen uit jouw vraag niet afleiden hoe die drieklauw er uit ziet. Maar als je gewoon een nette Rohm op je draaibank had gehad, kun je daar wel op vertrouwen.
Maar boor gewoon even 2 conische paspennetjes in die rand, dan reproduceert het wel. En als je die niet netjes over 180 graden verdeelt, zit het altijd uniek.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door xander janssen »

Mijn Rohm is af fabriek van verende cilinderpennen voorzien en dus danig dat het maar op 1 manier in elkaar past.

Geheel komt binnen 0.01 terug na uit elkaar halen. Runout is na reinigen telkens beter omdat het vuil er dan uit is. Runout tegen de tijd uitgezet is een zaagtand. Wordt langzaam slechter door vuil, dan plotsklaps beter door reinigen en dan weer langzaam slechter etc.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door FreesKever »

Runout krijg je nooit helemaal uit een zelfcentrerende klauwplaat. Je kunt de klauwen wel voor een bepaalde diameter op maat slijpen, maar als je naar een andere diameter gaat door de "klemspiraal" in de draaibank te verdraaien dan verschuift het "nulpunt" een beetje.

Ik heb wel eens de bekken geslepen van een Emco 8.8, en de belangrijkste reden om dat te doen was dat de bekken niet eens meer recht waren, aan de buitenkant was de diameter een tiende mm oid groter dan aan de binnenkant, en assen waren niet goed meer in te klemmen. Als je gaat uitslijpen, dan moet je om het goed te doen de punten van de klauwen naar buiten drukken om alle speling er uit te halen voordat je gaat slijpen. Gotteswinter heeft daarover op youtube een mooi filmpje staan. Van wat ik me herinnner is hij begonnen met aan de voorkant van de klauwen gaten te boren om daar pinnen in te zetten en de klauwen met een ring naar buiten te drukken.

Als je dingen goed wilt kunnen uitlijnen met een 3-klauw, and is de standaard methode om een verstelsysteem tussen de klauwplaat en de flens te zetten waarmee je de klauwplaat een paar honderd micrometer kunt verschuiven. Je ziet dit niet vaak. De meeste mensen acceteren de afwijkingen van een klauplaat maar, en compenseren zoveel mogenlijk door (bijna) het hele werkstuk in een opspanning te maken. Op Youtube heb ik het zien zitten bij Gelbart en bij Gotteswinter, bijde mensen die geen half werk accepteren.

Of je werkt met spantangen. Vrijwel altijd zit er een morse conus in de draaibank kop. Daar kun je vrij eenvoudig een standaard ER spantangenhouder inzetten, en die met een draadeind, moer en een grote ring aan de achterkant fixeren. Minder gangbaar (en vermoedelijk duurder) zijn de spantanghouders met een flens.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door MeMoRy »

FreesKever schreef: 04 feb 2023 22:54 Of je werkt met spantangen. Vrijwel altijd zit er een morse conus in de draaibank kop. Daar kun je vrij eenvoudig een standaard ER spantangenhouder inzetten, en die met een draadeind, moer en een grote ring aan de achterkant fixeren. Minder gangbaar (en vermoedelijk duurder) zijn de spantanghouders met een flens.
Ik weet niet of een flens zoveel duurder is. Punt is namelijk dat een goede spantang ook niet goedkoop is. Sure, je hebt er voor 2 a 3 tientjes één van Ali, maar die heeft waarschijnlijk een flinke uitloop. Zelfde voor goede spangtangen. Zie de recente video van TOT.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door herbieferbie »

Dat is grappig heey mensen met de zelfde interesse kijken vaak ook de zelfde filmpjes op youtube, idd ken ik Gelbart en bij Gotteswinter

https://www.youtube.com/watch?v=sFrVdoOhu1Q&t=72s prachtig, beter als een spannende film :-)

spantanghouder met een flens lijkt me ook wel wat , maar tweedehands zie ik ze nooit op MP en nieuw best wel duur denk ik

Kan ze niet echt vinden op alie eigenlijk, misschien is het een leuke aanvulling, zag onlangs een test en die was toch zeker niet slecht, al is het maar voor zo af en toe een precisie klusje
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door hfjbuis »

herbieferbie schreef: 05 feb 2023 10:12 spantanghouder met een flens lijkt me ook wel wat , maar tweedehands zie ik ze nooit op MP en nieuw best wel duur denk ik
Kan ze niet echt vinden op alie eigenlijk, misschien is het een leuke aanvulling, zag onlangs een test en die was toch zeker niet slecht, al is het maar voor zo af en toe een precisie klusje
Je kunt ze op je eigen draaibank maken. Daarmee corrigeer je gelijk de runout van de spindel. Ik heb verschillende (ER32/J7316A) houders gemaakt op en voor de kleine HBM300 draaibank. De flens uit aluminium en de Collet houder uit staal.
In de 160 mm klauwplaat van de grote draaibank zet ik een (zelf gemaakte) hex collet houder. Niet voor de nauwkeurigheid, maar voor het inspannen.

Ik zou in de draaibank ook een MT3 collet houder kunnen zetten. Het nadeel daarvan is dat er dan geen lange as in past. Maar voor het opspannen van kleine onderdelen is dat geen probleem. Voor de freesmachine heb ik deze set van Paulimot https://www.paulimot.de/Fraesen/Spannza ... Alu-Koffer. De collets gebruik ik ook op de draaibank en de verdeeltafel.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik snap de titel van dit topic niet goed denk ik..
3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken
Ok..schoonmaken kan ik inkomen..behandel je machine als een tempel gods, hou em rein en heilig, en doe verdikke het licht uit als je weggaat :mrgreen:

een 4 klauw, waarom zou je die slijpen?, als je bekjes naar de eeuwige schrootvelden zijn misschien?.. je stelt ze toch af.. boeie verder..

een 3 klauw?.. simpel.. alles onder 0.2 mm sllingering is goed genoeg.. dat betekent dat ie tot 0.1 excentrisch is..prima.. je draait of alles in 1 opspanning , of je pakt het werk over in een spantang of een 4klauw..
Speciaal voor die reden heb ik een 4klauw gekocht voor de EMCOturn 120 ( en de Compact 5.. eigenlijk is het een Compact 5 klauwplaatje, maar ik heb een verloopflens voor de 120 naar de Compact 5.. )

Anders.. meet de oude bekjes op..en frees een setje nieuwe.. :lol: heb ik voor de Compact 5 ook gedaan.. en daar draai ik regelmatig dunne ringen op, zoals horlogebezels en achterdeksels met een glaasje, of horlogekasten.. maar dan wel opgepak op smalle randjes.. gaat allemaal prima.. en je kunt die zitting een aantal keer nadraaien voor je aan nieuwe opzetbekjes toe bent.
24675

In het verleden, toen ik nog bijna dagelijks achter een conventionele draaibank stond. werd er bijna nooit een 3 klauw gebruikt. "effe globaal uitklokken" voor de ene kant.. en dan zuiver uitklokken voor de andere..zo spannend is dat niet..
Ja.. Soms.. met klein werk. dan hadden we er wel een 3klauw op.. en dan naderhand in de spantang.. of.. in het geval van nippels, even een peukie staal in de klauwplaat, vlakken.. gaatje boren, nippel erop schroeven.. en even en tikkie geven hier en daar.. dan zat ie ook zuiver..

Kortom.. de nauwkeurigheid van mijn 3 klauwen maak ik me niet heel druk om.. toegegeven.. die van mijn EMCO's zijn goed genoeg om een 8 mm werkstuk te maken uit 8 mm rondstaf.. ik heb het nog nooit gemeten.. maar ik denk dat ze binnen de 0.05 zitten.. als het meer wordt, dan kieper ik 142 euro over de schutting voor zo'n spantangen setje, maar dan maak ik daar wel een flens voor.. dan kan ik mijn materiaal gewoon doorsteken..
Ik denk dan overigens wel dat het een EMCO Compact 5 flens wordt. dan kan ik em tenslotte op beide machines gebruiken..
Gebruikersavatar
newhumanoid
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 okt 2022 17:23
Locatie: Oekraïne, Nikolajev

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door newhumanoid »

Any, even the newest and branded lathe chuck requires machining and grinding for accuracy.
there are a lot of technologies for boring and grinding lathe chucks on YouTube
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk: dat als je seriewerk doet, je per product het beste een set bekken kunt nemen, en ze voor dat product op maat kunt slijpen, immers de afwijking is doorgaans niet constant.

voor die enkelstuks die de meesten van ons maken zie ik eerlijk gezegd niet in waarom je geen 4 klauw zou pakken, of een spantang.
Ik heb voor mijn horlogekasten, deksels en bezels ook spantangen, die dingen draai ik als ik ze nodig heb. en naderhand bewaar ik ze.. grote kans dat die maat een keer terugkomt..

en klauwplaat met opzet bekjes zou helemaal mooi zijn.. da's meestal snel wisselen. Ik heb er in het verleden talloze gemaakt voor allerhande producten.. zelfs vierkante producten die in een 3klauw werden opgespannen.. (gietwerk, dus de klauwplaten waren al zuiverder dan het onderdeel wat bewerkt moest worden)
Hoe we die bekjes maakten?.. we hadden een opspanblok, feitelijk een kopie van een klauwplaatbek.. eerst even de gaten boren in de opzet bekken, en het pasprofiel erin frezen.. dan omdraaien, en de gaten uitkameren voor de boutkoppen.. dat ging in een moeite door.. en daarna ging dat opspanblok in de machine.. even inmeten.. klauwplaat bekje erop schroeven.. en frezen maarrrrr..(onderwijl schreef je het programma voor de volgende)
Plaats reactie