3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door herbieferbie »

een 4 klauw, waarom zou je die slijpen?, als je bekjes naar de eeuwige schrootvelden zijn misschien?.. je stelt ze toch af.. boeie verder..

en als het nou een afhankelijke is Arie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Om eerlijk te zijn heb ik die zelfcentrerende 4 klauwen nooit begrepen.. wat nou als je een stuk gietijzer, of warmgewalst rond hebt, wat dus niet rond is.. dan zit ie op 2 punten vast in je zuiver geslepen 4 klauw... :roll:
Voor vierkant werk zou het leuk kunnen zijn.. maar dan zit je met dezelfde uitdaging.. stel dat ie niet op maat is.. dan zitten 2 zijden niet vast.. Ik vind het enge dingen.. een zelfcentrerende 6 klauw (ja.. die bestaan ook), die snap ik dan beter.. omdat dat een soort traploze spantang is.. en doorgaans worden die dingen gebruikt voor dunwandig spul (Horlogerie enzo)..
JanSr
Berichten: 580
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door JanSr »

Mee eens.
Waar dit gedoe om de laatste honderdste, hoe boeiend ook, geheel aan voorbij gaat is, dat het vaak helemaal niet nodig is. Elk werkterrein stelt zijn eigen eisen. Voor mijn werkterrein bijvoorbeeld nauwelijks:
viewtopic.php?p=229400#p229400

Ik heb wel eens met passingen te maken. dat is dan ff zuchten om te bedenken hoe die passing te bereiken.
Zo heb ik een oude Röhm drieklauw Ø 160 mm, met een runout van wel 0,5 mm. Toch maak ik keurige passingen op dat ding.
En dat kan, omdat het hufterige werkstuk niet eist dat het passing-gat rondloopt op de buitenkant.

Ik heb ook een klauwplaat Ø 160 mm met zachte bekken, voor als het echt er op aankomt en een spantangenset tot Ø 30 mm met een D1-3 adapter voor op mijn Harrison.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je weet op welk bekje die runout van 0.5 zit, dan doe je daar gewoon een stukkie 0.2 folieband of latoenkoper tussen. ben je er ook.. vroeger wel gedaan in een bedrijf waar men geen 4 klauw had, dus moest je wat verzinnen als het zuiver moest zijn..

Passingen kon ik op elke Z coordinaat draaien.. zolang ze maar niet langer waren dan 150 mm, en niet vlak voor de klauwplaat...tja.. dan moet je wat.. 'k heb na 3 maanden de voorman maar geadviseerd zichzelf niet te serieus te nemen.. omdat Niemand in dat bedrijf dat nog deed.. :lol:
JanSr
Berichten: 580
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door JanSr »

Zo doe ik het ook, maar gelukkig zelden nodig.
Zoals gezegd, als het moeilijk wordt pak ik de klauwplaat met zachte bekken.

Veel puzzels zijn op te lossen door even nadenken bij een bakkie.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Veel puzzels zijn op te lossen door even nadenken bij een bakkie.
Begrijp je nu waar mijn uitspraak "Grote Groene knop, Koffie!!" vandaan komt?.. zodra je machine loopt , heb je tijd om weer even de hersenen te strekken.. bakkie pleur erbij...
Waar het vandaan komt weet ik niet.. maar veel mensen denken te moeilijk, zoals men in Twente vaak opmerkt.. "Vaak Bie-je te bange.. :lol:

Gebruik gewoon het gereedschap waar het voor bedoeld is.. een 3 klauw is voor " as't nie zo krap komt", een spantang of 4 klauw is voor "as't wel krap komt"..
moet je seriewerk doen, wat wel krap komt..dan kan het uit om een set bekjes voor een 3 klauw te slijpen..heb je enkelstuks werk? dan knoop je een 4 klauw op je machine..
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door xander janssen »

En zo veel mogelijk in 1opspanning maken. Als toegift > runout hoef je helemaal nergens zorgen over te maken.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door keesijp60 »

Hier is foto van mijn klauw, ik heb hem eens verwijderd en kan ik wat meer zien, ik zie stelboutjes er onder, waar zijn die eigenlijk voor?
dank
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door hfjbuis »

keesijp60 schreef: 02 sep 2023 12:55 Hier is foto van mijn klauw, ik heb hem eens verwijderd en kan ik wat meer zien, ik zie stelboutjes er onder, waar zijn die eigenlijk voor?
Waar is die foto?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
JanSr
Berichten: 580
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door JanSr »

herbieferbie schreef: 05 feb 2023 10:12 Dat is grappig heey mensen met de zelfde interesse kijken vaak ook de zelfde filmpjes op youtube, idd ken ik Gelbart en bij Gotteswinter

https://www.youtube.com/watch?v=sFrVdoOhu1Q&t=72s prachtig, beter als een spannende film :-)

spantanghouder met een flens lijkt me ook wel wat , maar tweedehands zie ik ze nooit op MP en nieuw best wel duur denk ik

Kan ze niet echt vinden op alie eigenlijk, misschien is het een leuke aanvulling, zag onlangs een test en die was toch zeker niet slecht, al is het maar voor zo af en toe een precisie klusje
Dan Gelbart vind ik angstaanjagend. Zijn werkplaats heeft de uitstraling van een operatiekamer, volledig vrij van ijzerbacteriën.

Zoals altijd is van belang wat je wil maken. In mijn werkplaats is runout nauwelijks van betekenis. Als het spannend wordt pak ik spantangen of een klauwplaat met zachte bekken (ooit voor weinig op MP, Ø 160)
Ooit kocht ik een Vertex ER40 setje, ik zette er zelf een Camlock plaat aan. Ik herinner mij niet dat ik er groot geld aan uitgaf. Daarmee ben ik tot Ø 30 gedekt.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door keesijp60 »

hfjbuis schreef: 02 sep 2023 13:08
keesijp60 schreef: 02 sep 2023 12:55 Hier is foto van mijn klauw, ik heb hem eens verwijderd en kan ik wat meer zien, ik zie stelboutjes er onder, waar zijn die eigenlijk voor?
Waar is die foto?
Ahh , foutje, ik ben dit vergeten. De middelste drie boutjes weet ik inmiddels wel waar ze voor dienen, maar denk dat de andere ook het doel hebben om de zaak te kunnen ontmantelen.

En als ik een vierklauw wil, dan moet ik denk ik wel goed zoeken om er een te vinden met drie bevestigingsgaten.

Een vierklauw is toch het beste.

Een kennis brengt een as mee om bed en kop uit te kunnen lijnen, deze as is van een ventilator, de grote die in ziekenhuizen zit, 2 cm doorsnee, die zijn precies genoeg..
Bijlagen
DSCN5411[1].JPG
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door keesijp60 »

Weet inmiddels wat het is.


De klauw is niet oke, bij vast zetten van werkstuk kan ik hem nog steeds uit het lood duwen. en dat is wel 0.2mm over zo,n 30 cm of zo.

ik kan de klauw slijpen, want mogelijk is er wat slijtage in de bekken zelf.

Weet iemand waar deze klauwen te koop zijn, dan koop ik gelijk een 4 klauw die onafhankelijk is, ik moet soms best precies werken.

DE parallel loop langs werkstuk is goed, blijft binnen 0.005 als ik werkstuk in klauw uitklok op rechtheid en slingering.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door Arie Kabaalstra »

keesijp60 schreef: 04 sep 2023 16:20 En als ik een vierklauw wil, dan moet ik denk ik wel goed zoeken om er een te vinden met drie bevestigingsgaten.
Oh?.. Verloopflensje doet wonderen..
een EMCO Compact 5 Klauwplaatje past oorspronkelijk niet op een EMCOturn 120.. Dikke boeie.. Verloopflensje gemaakt.. en nu past ie wel..
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: 3 klauw/ 4 klauw bekken slijpen - schoonmaken

Bericht door keesijp60 »

Arie Kabaalstra schreef: 06 sep 2023 13:45
keesijp60 schreef: 04 sep 2023 16:20 En als ik een vierklauw wil, dan moet ik denk ik wel goed zoeken om er een te vinden met drie bevestigingsgaten.
Oh?.. Verloopflensje doet wonderen..
een EMCO Compact 5 Klauwplaatje past oorspronkelijk niet op een EMCOturn 120.. Dikke boeie.. Verloopflensje gemaakt.. en nu past ie wel..
Ik denk dat er wel wat voor is inderdaad, een verloopflensje draaien met een afwijkende klauw is niet zo wenselijk denk ik. Mijn ervaring is ook
niet zo hoog als de meeste hier. Wellicht zijn ze er wel, ik zal eens rondkijken.

Natuurlijk kan ik ook als de centrering precies past extra gaten boren in de huidige flens voor de nieuwe klauw, en als deze flens net wat te groot is kan ik dat ook afdraaien, gezien de flens precies loopt kan dit goed.



vrg kees
Plaats reactie