Emcoturn 240

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

emcodeckel
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2020 16:04

Re: Emcoturn 240

Bericht door emcodeckel »

Aangezien dit topic inmiddels iets meer info over de Emcoturn 240 en 242 tm TM01 en TM02 begint te bevatten stel ik ook deze vraag hier:
Hoe kun je de MSD (machine parameters) uit de machine lezen en via RS232 naar de PC sturen om de parameters te backuppen?

Daarnaast begrijp ik dat er verschillende parameters zijn (user programmable parameters en machine parameters).
voor zover ik heb gezien zijn deze parameters met de hand in te stellen:
D,G,L,M,O,S,T

Maar er zijn er blijkbaar meer die ik nog niet ontdekt heb. Mocht iemand een lijstje hebben zou dat geweldig mooi zijn.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emcoturn 240

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het exporten van de parameters gaat via de RS232 in elk geval.
Hoe? Dat antwoord moet ik je helaas even schuldig blijven, want die manual heb ik thuis op de pc.. ik moet ze eigenlijk eens op Google of one drive zetten, dan kan ik er hier ook bij
emcodeckel
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2020 16:04

Re: Emcoturn 240

Bericht door emcodeckel »

Ik heb wel gevonden hoe MSD data via RS232 naar de TM02 'geschreven' kan worden, maar er staat niets beschreven om de andere kant op te gaan.
Zou het zo simpel zijn als hieronder beschreven, maar dan ipv 'input' voor 'output' te kiezen?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emcoturn 240

Bericht door Arie Kabaalstra »

Daar komt het volgens mij wel op neer ja.. ik herrinner me dat ik op de PC gewoon de "Poort" open gezet heb.. en op de machine inderdaad voor output heb gekozen..
Volgens mij ga je dan eerst naar Monitor, en kies je daar Output.
gewoon even proberen.. en als het lukt.. dan kijk je of je alle parameters hebt.. en dan sla je het bestandje op, op een USB Zetpil, of zo'n kleine cassette, als je die nog bemachtigen kan.

JA!! die zijn er nog, of je zet ze op een gewone floppy.. als je een tweede generatie TM02 hebt, dan kun je daar een 720 kB Floppy inschuiven.. en die zijn ook nog te krjigen..
emcodeckel
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2020 16:04

Re: Emcoturn 240

Bericht door emcodeckel »

Hoi Arie,

Om de kennis over de TM02 nog wat verder uit te bouwen hier, nog een volgende vraag:
Weet jij of er een goede G-code simulator beschikbaar is voor de TM02 besturing?

En een goede combinatie van CAD-CAM en TM02 postprocessor?

Alvast hartelijk dank
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Emcoturn 240

Bericht door hfjbuis »

Arie,
Bedankt voor de URL met de opmaak om de URL te verbergen, ik wist niet dat het kon!

Code: Selecteer alles

[url=https://www.cnczone.nl/posting.php?mode=quote&p=267563]Geen URL wel een link [/url]
Geen URL wel een link
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emcoturn 240

Bericht door Arie Kabaalstra »

emcodeckel schreef: 13 feb 2023 19:02 Hoi Arie,

Om de kennis over de TM02 nog wat verder uit te bouwen hier, nog een volgende vraag:
Weet jij of er een goede G-code simulator beschikbaar is voor de TM02 besturing?

En een goede combinatie van CAD-CAM en TM02 postprocessor?

Alvast hartelijk dank
Eh.. om eerlijk te zijn, ik heb geen idee.. we hadden vroeger op school wel een simulatie programma, maar dat draaide nog op DOS, in de tijd dat Computers nog op Steenkool liepen..
EMCO is natuurlijk weer Standaard, NIET standaard G-Code, dus een Universele backplotter gaat em niet worden..niet voor de cycli die erin zitten in elk geval..
Maar.. er is hoop.. als je toch met CAM software gaat proggen.. dan zou het kunnen dat gewone graties CNC besturingen, zoals EdingCNC het WEL doen.. Ik heb in elk geval ooit eens een onderdeel geprogrammeerd met CAMBAM, en de Code die daaruit kwam in EdingCNC getest, en daarna de EMCO Specifieke codes erin gemikt.. maar ja.. dan moet je wel weten waar de verschillen liggen..

CAD.. elk 2D pakket kan een contour genereren die je met CAM kan omzetten naar Code, met de juiste Post.. en.. die kun je doorgaans zelf aanpassen.. ik heb dat bij CAMBAM nog niet gedaan.. was ik te lui voor..Eigenlijk is de code voor een draaibank doorgaans niet zo moeilijk.. kun je zo wel even doorlezen..
hfjbuis schreef: 13 feb 2023 19:17 Arie,
Bedankt voor de URL met de opmaak om de URL te verbergen, ik wist niet dat het kon!

Wist je niet?... eigenlijk is het zo simpel.. maar bij een ander forum waar ik ooit heel actief was, daar was het nog beter aangegeven.. daar popte een kleine gebruiksaanwijzing op bij het plaatsen van een URL.. en BBCode is BBCode. dus.. als het daar werkte.. dan zal het hier ook wel..

Code: Selecteer alles

[url=https://www.cnczone.nl/posting.php?mode=quote&p=267563]Geen URL wel een link [/url]
Geen URL wel een link
Miko75
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2023 11:48

Re: Emcoturn 240

Bericht door Miko75 »

Ben een weekje uit de running geweest maar zie weer veel informatie voorbij komen.
Ik ben hopelijk vrijdag in de werkplaats en zal dan even alle documentatie erbij pakken die ik heb. Daarin heb ik een lijst gevonden met alle parameters die ingeklopt moeten worden. Ik denk zelfs te menen dat deze lijst ooit via de Ridder in die map terecht is gekomen. Ik zal hem hier proberen te posten dan. Wellicht komt deze van pas.
Ook heb ik volgens mij het oude programma met postprocessor voor de TM01 uit mn hoofd. Weet niet of deze dan ook voor TM02 geschikt is. Zoek ik er vrijdag ook even bij.
Overigens heb ik veel documentatie, inclusief lijsten met alle foutmeldingen en weet ik al niet meer. Wel, helaas voor mij, bijna alles in het Duits.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emcoturn 240

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wel, helaas voor mij, bijna alles in het Duits.
Liever Duits dan Engels.. want dan krijg je die Imperial maten weer om je oren.. en..als techneut zijnde MOETje gewoon Duits spreken, veel, en met name de oudere technische documentatie is "Auf Deutsch", gelukkig heb ik zelf een Talenbochel :lol:

en wat je niet kent of kunt, kun je leren.. Leren is leuk, anders was ik wel dom gebleven.. Ik heb Duits geleerd door TV te kijken.. elke Zondagmorgen "Die Sendung mit der Maus", van Jongs af aan.. gevolg?.. tegen de tijd dat ik 10 jaar oud was, kon ik Derrick en Der Alte gewoon volgen... op de Duitse TV, zonder ondertiteling...Das Boot?, geweldige film, maar het eerste wat ik doe is DUITS selecteren, en de ondertiteling uitgooien.. :lol:

Heel veel Duits hoef je nou ook weer niet te leren om een Manual te doorgronden.. het is wat anders als je de boeken van de broers Grimm wilt gaan lezen 8) .
(en dan te bedenken dat ik ooit manuals heb binnengekregen die 2talig waren.. Frans en Russisch. nou weet ik wat "Cadran" is, en daardoor weet ik nu ook dat zoiets чиферблат In het russischs heet..en dat ze dat woord uit het duits hebben gejat.. want er staat gewoon "zifferblatt")
emcodeckel
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2020 16:04

Re: Emcoturn 240

Bericht door emcodeckel »

Het 'downloaden' van de machine parameters van Ecmo naar PC via RS232 is tot op heden nog niet gelukt
als ik de volgende procedure volg:
"Edit mode"
"RS 232 port"
"MSD" 'ENTER'
dan krijg ik de volgende melding:
ALARM 850: PROGRAM NOT FOUND

doe ik deze procedure:
"Edit mode"
"RS 232 port"
"MSD"
'OUTPUT"
dan krijg ik de volgende melding:
ALARM 600: INCORRECT EDITING SEQUENCE

Als ik naar 'MONITOR" mode ga, zie ik wel de parameters maar kan ik niets met de RS232 poort.

Misschien iemand die hiermee verder kan helpen?

Alvast hartelijk dank :)
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Emcoturn 240

Bericht door Stephan »

Parameter naar PC
Druk toets na toets in:
Edit
INT
1 [enter]
Toets in letter na letter eventueel met shift. MSDOUT
OUT

Uitlezen editen parameters
Druk toets na toets in:
Edit
Toets in letter na letter eventueel met shift. MONITOR
Enter
F
Enter

succes
emcodeckel
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2020 16:04

Re: Emcoturn 240

Bericht door emcodeckel »

Inmiddels is het gelukt de parameters via RS232 uit te lezen en op de PC op te slaan via deze procdure op de TM02:

'EDIT' mode
'RS232' softkey
Type with separate keys "MSDOUT" (don't press enter)
'OUTPUT' softkey

Then the transfer to PC starts and on the EMCO monitor shows "MSD SAVING COMPLETE"
Plaats reactie