Optimum BF46 Vario Contra gewicht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Optimum BF46 Vario Contra gewicht

Bericht door Oscar f1 »

Hier een verslagje hoe je dat kunt doen :

https://gtwr.de/div/webold/shop/pro_opt ... rings.html

Moet lukken denk ik.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Optimum BF46 Vario Contra gewicht

Bericht door André-R »

Oscar f1 schreef: 15 feb 2023 14:33 Hier een verslagje hoe je dat kunt doen :

https://gtwr.de/div/webold/shop/pro_opt ... rings.html

Moet lukken denk ik.
Dank !
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Optimum BF46 Vario Contra gewicht

Bericht door André-R »

benkr schreef: 14 feb 2023 21:12
André-R schreef: 14 feb 2023 20:00 En misschien is er iemand die nog goede ideeen heeft wb schoonmaken van de moer en kogeltjes .. vind het wel spanend om dat te doen.. ga eerst eens proef draaien op een chinees spindeltje
Dat schoonmaken stelt echt helemaal niets voor, het is een handigheidje, meer niet.
Zoek op YouTube naar een filmpje en begin er gewoon aan.
Zorg wel dat je de zaak uit elkaar haalt boven een bak waar de kogeltjes in kunnen vallen, je bet er zo een of meer kwijt.
el hoeveel je er hebt en kijk hoe veel kanalen jou moer heeft, stop er in elk kanaal evenveel terug.
Kom je er een of twee tekort, geen probleem die mis je niet in de functionaliteit.
Nou e.e.a. goed schoon gemaakt. Nu de zaak weer in elkaar zetten...oeps 100 kogeltjes. Er zijn 3 circuitjes , ff goed opletten. Nu meerdere pogingen gedaan maar met opnieuw ko moer op de spindel zetten blokkeert ie. NIet goed dus. Nog eens goed kijken of er geen kogeltje op de verkeerde plek zit. De kogeltjes leggen een circuitje af en wisselen van baan. tussen 2e en 2e circuitje zit een klein stukje waar mi dus geen kogeltjes mogen komen. Ik kan niet, zoals op veel filmpjes, de ko moer erop zetten en dan kogeltjes erin leggen. er zit een aseind van 80 mm en ik heb niet het goede gereedschap om de hele spindel eruit te halen...

en na ettelijke pogingen toch gelukt... de truc was op de huls die de kogeltjes op z'n plaats moet houden, eerst met een passend rond hout van Onder af erin te steken, dan het rond hout eruit en dan de huls over de spindel... zo blijven de kogeltjes op z'n plek ...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Optimum BF46 Vario Contra gewicht

Bericht door hainjedaf »

Zo zijn er meerdere trucs voor die kogelomlopen.
Ik heb ze destijds met kogellagervet ingesmeerd en met een tandenstoker de kogeltjes erin geplakt.
daarna de as er ingedraaid en de volgende kringloop op de zelfde manier gevuld.
Alleen dan heb je het voordeel, net als met een huls of een houtprop erin, dat je
de kogeltjes makkelijker op hun plek kan houden.

Het blijft een k.t werkje maar het is het behoud van je K.O.spil.

Hoe is het met je gasveer ondersteuning? heb je daar al een oplossing voor?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Optimum BF46 Vario Contra gewicht

Bericht door André-R »

hainjedaf schreef: 28 feb 2023 02:54 Zo zijn er meerdere trucs voor die kogelomlopen.
Ik heb ze destijds met kogellagervet ingesmeerd en met een tandenstoker de kogeltjes erin geplakt.
daarna de as er ingedraaid en de volgende kringloop op de zelfde manier gevuld.
Alleen dan heb je het voordeel, net als met een huls of een houtprop erin, dat je
de kogeltjes makkelijker op hun plek kan houden.

Het blijft een k.t werkje maar het is het behoud van je K.O.spil.

Hoe is het met je gasveer ondersteuning? heb je daar al een oplossing voor?
Ik had eerst een passende sleeve gemaakt van krimpkous , daar breed isolatieband omheen gedaan zodat ook de buitenwerkse maat pas was . Toen een stuk hout afgedraaid die soepel in de sleeve paste. Ik heb ook de binnenkant van de ko moer met lagervet ingevet, met een licht-magnetisch klein plat schroevendraaier vervolgens de kogeltjes op z'n plek gelegd ( eerst verdeeld in 4x 25 kogeltjes) Ik had ook een wat sterker magnetisch schroevendraaiertje om kogeltjes die toch op de verkeerde plek zaten er weer uit te halen. Na controle de sleeve mét houten insert van onder in de ko moer. Dat was voor mij de oplossing. Ik ga volgende week verder met alles weer monteren. Ik ga eerst kijken of eea zo werkt, gevoelsmatig geef ik er de voorkeur aan om een contra gewicht te maken...heb hier toevallig materiaal voor. Dus al wel daar tapgaten voor aangebacht. Maar als ik een ander forumlid z'n berekeningen bekijk zou het theoretisch niet nodig moeten zijn...afijn dat zien we wel. wordt vervolgd.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Plaats reactie