Ultimaker2+

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Ultimaker2+

Bericht door Grafjan »

Sinds zaterdag ben ik de trotse bezitter van zo’n apparaat.(gekocht van Rien 1959). Nou ben ik wat tandheugels aan het printen voor de fun. De oppervlaktes vind ik nog niet zo denderend, maar dat maakt hiervoor niet zoveel uit. Maar als ik straks zicht werk wil printen, zou ik dat wel wat beter willen hebben. Het gaat vooral om horizontale vlakken. Ik heb een nozzle van 0,4mm laagdikte van 0,2mm en ik print met pla. Wat kan ik eraan doen? Ik wil best wel proef ondervindelijk wat proberen, maar als hier iemand is die zegt: met deze instellingen gaat dat het beste, dan scheelt dat weer een boel plastic wat in de kliko beland.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Ultimaker2+

Bericht door mher »

Grafjan schreef: 30 jan 2023 09:46 Sinds zaterdag ben ik de trotse bezitter van zo’n apparaat.(gekocht van Rien 1959). Nou ben ik wat tandheugels aan het printen voor de fun. De oppervlaktes vind ik nog niet zo denderend, maar dat maakt hiervoor niet zoveel uit. Maar als ik straks zicht werk wil printen, zou ik dat wel wat beter willen hebben. Het gaat vooral om horizontale vlakken. Ik heb een nozzle van 0,4mm laagdikte van 0,2mm en ik print met pla. Wat kan ik eraan doen? Ik wil best wel proef ondervindelijk wat proberen, maar als hier iemand is die zegt: met deze instellingen gaat dat het beste, dan scheelt dat weer een boel plastic wat in de kliko beland.
Bij printen is het over het algemeen zo dat bepaalde problemen meerdere oorzaken kunnen hebben. Even ervan uitgaande dat dit je eerste printer is ga ik ervan uit dat je nog niks getuned hebt. Hier is het een en ander te vinden mbt tunen: https://ellis3dp.com/Print-Tuning-Guide ... uning.html

Ik zou als eerste eens kijken naar je flow rate, ik verwacht dat deze momenteel te hoog staat in je slicer. Waardoor je misschien wel 0.5mm uit de nozzle krijgt inplaats van de gewenste 0.4mm. Dit extra plastic moet ergens heen en dat gaat zich dan ophopen omhoog waardoor je een soort ribbelige textuur krijgt. Nu weet ik natuurlijk niet hoe het bij jou eruit ziet zonder foto. Maar dat is het eerste weer ik eens naar zou kijken als ik jou was. Meet ook even op een aantal punten je filament.
Ook al is deze 1.75mm hier zit speling in kijk wat het gemiddelde is dat je meet en vul dit in je slicer in, zo kan deze rekening houden met de daadwerkelijke dikte van het filament en de flow rate hierop aanpassen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ultimaker2+

Bericht door hfjbuis »

Voor het betere werk (tandwielen, passingen) print ik pla en petg met 0.12 mm. Dan is het oppervlak toonbaar.
Snel en grof gaat met 0.28 mm.
Voor de rest gebruik ik de standaard instellingen van de (prusa) slicer met alleen de temp +5° .
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ultimaker2+

Bericht door javanree »

Gladde toplaag kun je eventueel met de ironing functie in (Prusa)Slicer krijgen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Ultimaker2+

Bericht door Kars-cnc »

Gebruik je de Cura slicer? Probeer dan eens 0.1mm laagdikte. Dat is meestal behoorlijk strakker dan 0.2mm.

Verder heb je natuurlijk al de nodige adviezen wat je allemaal kunt proberen. Maar zelf zou ik in eerste instantie proberen dicht bij de originele Ultimaker / Cura instellingen te blijven. Mijn ervaring is dat dat toch best goede resultaten geeft zonder dat je er veel verstand van hebt (zoals ik :mrgreen: ).
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Ultimaker2+

Bericht door mher »

Kars-cnc schreef: 30 jan 2023 11:30 Gebruik je de Cura slicer? Probeer dan eens 0.1mm laagdikte. Dat is meestal behoorlijk strakker dan 0.2mm.

Verder heb je natuurlijk al de nodige adviezen wat je allemaal kunt proberen. Maar zelf zou ik in eerste instantie proberen dicht bij de originele Ultimaker / Cura instellingen te blijven. Mijn ervaring is dat dat toch best goede resultaten geeft zonder dat je er veel verstand van hebt (zoals ik :mrgreen: ).
Het voordeel van een ultimaker is inderdaad dat ze redelijk betrouwbare profielen geven die je kunt gebruiken. Maar het tunen van de flowrate is wel iets wat echt nodig is per filament type. Het liefst zelfs per filament rol ook als je hetzelfde materiaal gebruikt van hetzelfde merk kunnen daar de nodige verschillen in zitten.

gebruik je superslicer dan zit flow tuning ingebakken in de slicer zelf en is dit zo gedaan met minimale verspilling
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Ultimaker2+

Bericht door Grafjan »

Dankjewel allen, ik gebruik wel dat cura programma. Ik moet eerst nog wat tand heugeltjes printen daar ben ik nog zo’n 2 1/2 avond mee bezig, en daar maakt de ruwheid nog niet zoveel uit. Daarna ga ik wat experimenteren.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: Ultimaker2+

Bericht door EyEleSS »

Een paar kleine regels die vaak over het hoofd worden gezien maar heel duidelijk je print kwaliteit bevorderen..
- De wand dikte moet deelbaar zijn door je nozle diameter.. dus print je met een 0.4 nozle kan je kiezen uit 0.4, 0.8 , 1.2, 1.6 ect ect..
- Je bodem en top laag moet deelbaar zijn door je laaghoogte.. Zie de regel hierboven als uitleg..

Als je bvb een tandheugel wil printen , print hem dan met de tanden zijdelings op het bed en niet met de tanden omhoog..
Zo zijn je tanden sterker op afschuif omdat de printlijn doorloopt en niet uit laagjes bestaat..
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Ultimaker2+

Bericht door Grafjan »

Zowel wand als boven en onder vlak staat op 0.8mm. De snelheid staat op 50mm per seconde, is dat niet te hard?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Ultimaker2+

Bericht door Grafjan »

De flow rate moet ik denk ik in de printer zelf gaan zoeken, en niet in dat cura programma. Daar ga ik van het weekend naar op zoek.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Ultimaker2+

Bericht door rien1959 »

Flowrate stel je in met Cura, maar dit moet absoluut niet nodig zijn. Printen met laagjes van 0,1 mm, goed filament en aanbevolen instellingen gebruiken. Met Cura en een Ultimaker 2+ kan het niet verkeerd.
Dat voorbeeld van dat puzzeltje was toch perfect ? Gewoon standaard instellingen en op 0,1 mm laagdikte.
Laatst gewijzigd door rien1959 op 30 jan 2023 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: Ultimaker2+

Bericht door EyEleSS »

Precies wat Rien zegt!!
Met welke Temperatuur print je op het Hotend?
En voor de snelheid zou ik me niet druk maken,zolang de lijnen mooi zijn kan het altijd sneller.. Bvb ik print op mijn Soval idex 04 met 75mm/s en op mijn oude zwaar omgebouwde Anet A6 zelf met 150mm/s..
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Ultimaker2+

Bericht door Grafjan »

Zijkanten zijn prima hoor, en dat puzzeltje is ook wel goed. Daar zijn we met 4 man heel het weekend mee bezig geweest, en we hebben hem nog niet opgelost😂.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Ultimaker2+

Bericht door Grafjan »

Afbeelding
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Plaats reactie