Ultimaker2+

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Ultimaker2+

Bericht door Grafjan »

Nou is dit wel een zeer onvoordelige foto, erg ingezoomd enzo. En begrijp me niet verkeerd, ik ben super blij met het apparaat. En voor 99% van de dingen die ik er mee wil gaan maken, is het ruimschoots goed genoeg! Eigenlijk is het toch onvoorstelbaar wat je met zo’n ding op je keukentafeltje kan maken. Dit terug lezend: wat loop ik eigenlijk te zeuren.😉
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Ultimaker2+

Bericht door FreesKever »

Grafjan schreef: 30 jan 2023 19:34 Ik moet eerst nog wat tand heugeltjes printen daar ben ik nog zo’n 2 1/2 avond mee bezig, en daar maakt de ruwheid nog niet zoveel uit. Daarna ga ik wat experimenteren.
Euhm, hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Je kunt beter gelijk beginnen om het goed te krijgen. Als het dan mislukt is je tandheugel nog bruikbaar en hoef je niets weg te gooien.

Maar als het mooi moet zijn, kun je het altijd nog plamuren schuren en schilderen.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Ultimaker2+

Bericht door Grafjan »

FreesKever schreef: 31 jan 2023 00:02
Grafjan schreef: 30 jan 2023 19:34 Ik moet eerst nog wat tand heugeltjes printen daar ben ik nog zo’n 2 1/2 avond mee bezig, en daar maakt de ruwheid nog niet zoveel uit. Daarna ga ik wat experimenteren.
Euhm, hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Je kunt beter gelijk beginnen om het goed te krijgen. Als het dan mislukt is je tandheugel nog bruikbaar en hoef je niets weg te gooien.

Maar als het mooi moet zijn, kun je het altijd nog plamuren schuren en schilderen.
Ze zijn nog prima te gebruiken, het word een tandkrans van rond 720mm die heb ik verdeeld in 12 segmenten, laagdikte van 0,2 is goed zat. Als het mooier moet zijn kan ik het beter na bewerken.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ultimaker2+

Bericht door benkr »

Grafjan schreef: 31 jan 2023 07:05 [Ze zijn nog prima te gebruiken, het word een tandkrans van rond 720mm die heb ik verdeeld in 12 segmenten, laagdikte van 0,2 is goed zat. Als het mooier moet zijn kan ik het beter na bewerken.
Goh, dan weet ik al wel waar die tandkrans voor moet worden, iets met treintjes schat ik in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Ultimaker2+

Bericht door Grafjan »

Jij mag niet meer raden😂
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Ultimaker2+

Bericht door mher »

rien1959 schreef: 30 jan 2023 21:11 Flowrate stel je in met Cura, maar dit moet absoluut niet nodig zijn. Printen met laagjes van 0,1 mm, goed filament en aanbevolen instellingen gebruiken. Met Cura en een Ultimaker 2+ kan het niet verkeerd.
Dat voorbeeld van dat puzzeltje was toch perfect ? Gewoon standaard instellingen en op 0,1 mm laagdikte.
Ik zou flowrate zeker altijd tunen. Maar niet in de printer zelf maar in cura en gewoon een profiel aanmaken per filament merk/materiaal.

Aanbevolen instellingen zijn zeker een goede start indicatie. Probleem met flow is dat elke printer anders is en een te hoge of te lage flow geeft beide problemen.
Een nette toplaag moet ook gewoon haalbaar zijn op een laagdikte van 0,2mm.

Printsnelheid kan je kijken wat haalbaar is. Je kunt hierin spelen met je snelheid, jerk en acceleratie waardes.

Zelf print ik op 10k accel 200mm/s 7mm/s jerk op mijn ratrig v-core3.

Bij bepaalde snelheden wordt uiteindelijk je hotend/extruder de limiterende factor.

Mbt je wanden/toplagen. Inplaats van de dikte in te vullen kun je ook het aantal invullen. Dan zit je altijd goed met betrekking tot je laagdikte
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Ultimaker2+

Bericht door Grafjan »

Ultimaker??? Singlemaker!!! Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat mijn vrouw me met printer en al buiten mikt!! Tofste aankoop sinds lange tijd! Halve rol filament die erbij zat, op geprint. Nu een nieuwe erop en hij print fantastisch! Zou dat met de versheid te maken kunnen hebben? Ik heb verder niks gewijzigd. Maakt allemaal niks uit, ben super blij! Denk dat ik een zo’n apparaat te kort ga komen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: Ultimaker2+

Bericht door EyEleSS »

Kan heel goed aan de verse rol liggen , omdat de oude vocht heeft opgenomen..
Je kan ze drogen in de oven of in een droogkastje die ze standard verkopen, daar kan je de rol in laten zitten terwijl je print..
Deze bvb :https://sovol3d.com/products/large-filament-dryer-box#
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Ultimaker2+

Bericht door bartL »

Grafjan schreef: 02 feb 2023 15:55 Ultimaker??? Singlemaker!!! Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat mijn vrouw me met printer en al buiten mikt!!
Je weet toch wel dat je gewoon weg kan lopen als hij bezig is? Je hoeft niet perse 12uur naar dat ding te gaan staren🤪
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Ultimaker2+

Bericht door Grafjan »

Hoeft niet, maar mag wel! Ik vind het verbazingwekkend hoe snel en hoe mooi het gaat! Zit nu op feestje en baal als een stekker. Mag hem niet laten lopen als er niemand thuis is. Durven jullie dat wel?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ultimaker2+

Bericht door hfjbuis »

Ik wacht tot het eerste laagje geprint is en dan kijk ik er niet meer na om. Kleine onderdelen print ik wel met een "brim" om te voorkomen dat ze "omvallen" als ze wat hoger worden. Het printen is heel betrouwbaar. Mocht het fout gaan, dan is, in tegenstelling tot de draaibank, de schade te overzien.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Ultimaker2+

Bericht door rien1959 »

Als je twijfelt of een rol te vochtig is, kun je hem op de glasplaat leggen en de verwarming op 50 graden zetten. Na een uurtje opnieuw proberen. Ik heb daar geen last van omdat mijn machines in een geconditioneerde ruimte staan (ongeveer 21 graden en luchtvochtigheid 40 %)
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Ultimaker2+

Bericht door mher »

Grafjan schreef: 02 feb 2023 18:48 Hoeft niet, maar mag wel! Ik vind het verbazingwekkend hoe snel en hoe mooi het gaat! Zit nu op feestje en baal als een stekker. Mag hem niet laten lopen als er niemand thuis is. Durven jullie dat wel?
De meeste blijven erbij tot de eerste laag goed ligt. Daarna kan je rustig wat anders gaan doen.
Nu ga ik zelf ook vaak al wat anders doen tijdens mijn eerste laag. Bed van mijn printer is 500 x 500 dus de eerste laag kan met een beetje pech al een dik uur duren. Dan kom ik gedurende die tijd gewoon een paar keer checken.

Ik weet even niet zeker of ultimaker dit ook support, maar bij gebruik van octoprint/duet/klipper kun je in de webinterface aangeven dat bepaalde onderdelen niet meer geprint moeten worden. Stel 1 van de 10 dingen die jij print is toch niet goed gegaan kan je die laten "negeren" waardoor je de print wel gewoon af kan maken.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ultimaker2+

Bericht door hainjedaf »

Octoprint op een Pi of oude PC is heel fijn.

De prusa mini staat vaak te stampen vanaf 23:00 als het elektra goedkoop is.
En dan zit ik meestal op de bus (15:00-26:00 zijn mijn werktijden).
Of ik slaap.

Met octoprint kan ik op afstand kijken hoe het gaat, pauseren, kleine tweaks doen.

En home assistant kan de printer uitzetten als het fout gaat of de print klaar is.

Nee. 3D printen met een Prusa is starten, 3-4 x kijken in het eerse half uur en dan
de overige 8 uur iets anders gaan doen.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie