Ultimaker2+

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Ultimaker2+

Bericht door MeMoRy »

hainjedaf schreef: 05 feb 2023 23:10 Octoprint op een Pi of oude PC is heel fijn.

De prusa mini staat vaak te stampen vanaf 23:00 als het elektra goedkoop is.
En dan zit ik meestal op de bus (15:00-26:00 zijn mijn werktijden).
Of ik slaap.

Met octoprint kan ik op afstand kijken hoe het gaat, pauseren, kleine tweaks doen.

En home assistant kan de printer uitzetten als het fout gaat of de print klaar is.

Nee. 3D printen met een Prusa is starten, 3-4 x kijken in het eerse half uur en dan
de overige 8 uur iets anders gaan doen.
Ha, ik zit er net naar te kijken. Dus net een paar weken een prusa. En een paar rpi's in de weg liggen :lol: . Dus dacht: laat eens kijken naar octoprint. Maar voor anders dan observatie had ik nog geen nut gezien.
Ik ben het eerste half uur meestal bij de printer in de buurt. (En als ik lig te slapen, kan ik toch niet kijken)

En pauzeren? Ik heb dat 1x geprobeerd, maar toen ik verder ging, was het filament niet goed voorgeladen/voorverwarmd/whatever, dus dat gaf een slechte laag. Die print kan ik weggooien. Lijkt me niet echt een nuttige feature op deze manier. Hij zou z'n nozzle opnieuw moeten reinigen bij hervatten.

Zijn er nog andere dingen waarvoor de octoprint van nut zijn?
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Ultimaker2+

Bericht door mher »

MeMoRy schreef: 06 feb 2023 10:28
hainjedaf schreef: 05 feb 2023 23:10 Octoprint op een Pi of oude PC is heel fijn.

De prusa mini staat vaak te stampen vanaf 23:00 als het elektra goedkoop is.
En dan zit ik meestal op de bus (15:00-26:00 zijn mijn werktijden).
Of ik slaap.

Met octoprint kan ik op afstand kijken hoe het gaat, pauseren, kleine tweaks doen.

En home assistant kan de printer uitzetten als het fout gaat of de print klaar is.

Nee. 3D printen met een Prusa is starten, 3-4 x kijken in het eerse half uur en dan
de overige 8 uur iets anders gaan doen.
Ha, ik zit er net naar te kijken. Dus net een paar weken een prusa. En een paar rpi's in de weg liggen :lol: . Dus dacht: laat eens kijken naar octoprint. Maar voor anders dan observatie had ik nog geen nut gezien.
Ik ben het eerste half uur meestal bij de printer in de buurt. (En als ik lig te slapen, kan ik toch niet kijken)

En pauzeren? Ik heb dat 1x geprobeerd, maar toen ik verder ging, was het filament niet goed voorgeladen/voorverwarmd/whatever, dus dat gaf een slechte laag. Die print kan ik weggooien. Lijkt me niet echt een nuttige feature op deze manier. Hij zou z'n nozzle opnieuw moeten reinigen bij hervatten.

Zijn er nog andere dingen waarvoor de octoprint van nut zijn?
Kijk eens naar de "Exclude Region".
Dat is een plugin die doet wat ik in mijn eerdere post beschreef waar je een enkel object kan cancellen tijdens een print.

Obico (spaghettidetective) is ook een mooie plugin, die kost wel geld.
Deze gebruikt je camera en AI en te kijken of de print goed gaat of dat er "spaghetti' uit komt.

Telegram notificaties plugin is ook handig, maar niet perse nodig als je Obico al gebruikt.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2454
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ultimaker2+

Bericht door hainjedaf »

MeMoRy schreef: 06 feb 2023 10:28
Ha, ik zit er net naar te kijken. Dus net een paar weken een prusa. En een paar rpi's in de weg liggen :lol: . Dus dacht: laat eens kijken naar octoprint. Maar voor anders dan observatie had ik nog geen nut gezien.
Ik ben het eerste half uur meestal bij de printer in de buurt. (En als ik lig te slapen, kan ik toch niet kijken)

En pauzeren? Ik heb dat 1x geprobeerd, maar toen ik verder ging, was het filament niet goed voorgeladen/voorverwarmd/whatever, dus dat gaf een slechte laag. Die print kan ik weggooien. Lijkt me niet echt een nuttige feature op deze manier. Hij zou z'n nozzle opnieuw moeten reinigen bij hervatten.

Zijn er nog andere dingen waarvoor de octoprint van nut zijn?
Octoprint, zeker als je een Pi camera of usb camera aan je Pi hebt, is geweldig.
Kan je op afstand naar je bed kijken en meteen ingrijpen als er een blasticbom groeit

Je upload je gcode naar octoprint en octoprint instrueert de printer. Gaat als de brandweer,

Ja kan actief kijken naar de laag die geprint wordt. Bijsturen in temeratuur etc. Zelfs g code
er tussen gooien om vb flow aan te passen. (zag dat mijn Mini+ standaard op 95% staat).

Een RPi3B is in principe al genoeg voor Octopi op Wifi. Draait bij mij al jaren probleemloos.
Graag had ik octoprint op de HA-pi gehad maar dat staat HA nog steeds niet toe.

O
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2454
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ultimaker2+

Bericht door hainjedaf »

mher schreef: 06 feb 2023 10:55
Obico (spaghettidetective) is ook een mooie plugin, die kost wel geld.
Deze gebruikt je camera en AI en te kijken of de print goed gaat of dat er "spaghetti' uit komt.

Telegram notificaties plugin is ook handig, maar niet perse nodig als je Obico al gebruikt.
Hopelijk hebben ze spagehttidetective verbeterd. Ik heb juist met detective veel ellende
terwijl zonder, de boel volkomen betrouwbaar draait.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Ultimaker2+

Bericht door MeMoRy »

hainjedaf schreef: 06 feb 2023 11:45 Je kan actief kijken naar de laag die geprint wordt. Bijsturen in temperatuur etc. Zelfs g code
er tussen gooien om vb flow aan te passen. (zag dat mijn Mini+ standaard op 95% staat).
Hmm, dat zou dan alleen kijken zijn. Want "bijsturen in temperatuur" zegt mij niets. G code ertussen gooien? Flow aanpassen?
Hij lijkt alles gewoon goed te doen... enige issue die ik tot nu toe heb gehad is dat de PETG niet goed hechtte ivm vet op de plaat. Alcohol bleek niet voldoende, maar water en zeep wel. Zag ik in de eerste laag.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Ultimaker2+

Bericht door mher »

hainjedaf schreef: 06 feb 2023 11:47
mher schreef: 06 feb 2023 10:55
Obico (spaghettidetective) is ook een mooie plugin, die kost wel geld.
Deze gebruikt je camera en AI en te kijken of de print goed gaat of dat er "spaghetti' uit komt.

Telegram notificaties plugin is ook handig, maar niet perse nodig als je Obico al gebruikt.
Hopelijk hebben ze spagehttidetective verbeterd. Ik heb juist met detective veel ellende
terwijl zonder, de boel volkomen betrouwbaar draait.
Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad, maar het is een tijdje geleden dat ik het zelf gebruikt heb. In elk geval nog voor ze overgingen naar de nieuwe naam.
MeMoRy schreef: 06 feb 2023 11:57
hainjedaf schreef: 06 feb 2023 11:45 Je kan actief kijken naar de laag die geprint wordt. Bijsturen in temperatuur etc. Zelfs g code
er tussen gooien om vb flow aan te passen. (zag dat mijn Mini+ standaard op 95% staat).
Hmm, dat zou dan alleen kijken zijn. Want "bijsturen in temperatuur" zegt mij niets. G code ertussen gooien? Flow aanpassen?
Hij lijkt alles gewoon goed te doen... enige issue die ik tot nu toe heb gehad is dat de PETG niet goed hechtte ivm vet op de plaat. Alcohol bleek niet voldoende, maar water en zeep wel. Zag ik in de eerste laag.
Het is een goed idee om af en toe eerst met zeep en water het bed schoon te vegen. Vervolgens is het wel verstandig om dan nog een keer met alcohol eroverheen te gaan
Plaats reactie