Bouwen 4th Mill met Eding

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 08 aug 2023 09:41
hugo stoutjesdijk schreef: 08 aug 2023 09:22 Eigenlijk vind ik het een beetje te complex, zou liever per bewerking strategie gewoon zeggen, dit is een bewerking met klemming er op en dit is er eentje voor een bewegende 4e as
Bij het frezen van tandwielen, tandwiel freesjes, 6 kantjes, etc moet de as goed vast staan. Door de elastiek in de riem en de speling in de tandwielkast, is een externe rem bij mij de oplossing.
Dat is precies wat ik zeg: per bewerking strategie, positioneren of frezen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door Ballegooijen »

Ik denk niet dat dat is wat je wilt. Hoe zit het b.v. met de timing? Hoeveel tijd heeft die klemming nodig om los te komen, als dat in dezelfde regel als de A beweging staat, is de stappenmotor misschien al eerder aan het proberen een stap te maken.
En waarom wil je eigenlijk klemmen, de X Y of Z klem je toch ook niet als je andere assen laat bewegen.
Eigenlijk wil je alleen (misschien) als je een bewerking op je product doet in het XY vlak, of alleen de Z-as (boren)
Je kan daar wel eens gelijk hebben Hugo. Bij een rotatie bewerking gaat de A as idd heel snel heen en weer. Dat is wellicht niet bij te houden voor de rem. Dan kom je waarschijnlijk tijd te kort of wordt het heel traag.
Voor een bewerking in het XY vlak kan ik de commando's wel toevoegen. Ik vermoed dat mijn "probleem" dan is opgelost.

Dank voor je input!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door Ballegooijen »

Nog even een aanvullende vraag.

Dit staat in de handleiding van Eding:
M26, M27 (Rotary axis clamping)

The A axis is often used to rotate the workpiece on the machine and then do milling on that side of the workpiece. To be sure the workpiece is fixed in its place an axis clamp (Brake) can be used for A.

M26 Q... P... where the Q parameter specifies the axis and the P parameter specifies an AUX output that will enable the clamp and the optional P1 specifies the output that controls the brake, e.g. M26 Qa P1, Qa specifies axis A, P1 specifies AUX1.

M27 Q... disables the clamp on the axis specified by the Q parameter, e.g. M27 Qc disables the clamp for axis C.

When M26 is active, the software does not accept motion such as from G-Code and jogging, an error message will appear that the axis is clamped.
Bij M26 geef je de de as op met Q en de AUX met P
Als leek denk ik dan: Bij M27 geef ik dat ook op, maar de handleiding vermeld dan alleen de Q

Komt dit dan doordat P al bekend is door de M26 of is hier een andere reden voor?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ballegooijen schreef: 12 aug 2023 19:49 Bij M26 geef je de de as op met Q en de AUX met P
Als leek denk ik dan: Bij M27 geef ik dat ook op, maar de handleiding vermeld dan alleen de Q

Komt dit dan doordat P al bekend is door de M26 of is hier een andere reden voor?
Ik vermoed dat jouw eigen antwoord de juiste is, dat is wel het meest logische. Het zou wel erg sneu zijn als je eerst aux1 gebruikt om te klemmen en vervolgens per ongeluk aux2 probeert om de klemming uit te zetten. ;-) En de controller weet dan heus wel welke uitgang die gebruikt had.

Zelf had ik liever gezien dat die toewijzing van de aux-poort in de machine configuratie zat, lijkt me logischer.
Dan was M26 Qc voldoende om de C-as te klemmen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door Ballegooijen »

Zelf had ik liever gezien dat die toewijzing van de aux-poort in de machine configuratie zat, lijkt me logischer.
Dan was M26 Qc voldoende om de C-as te klemmen.
Zo iets leek mij ook logischer maar in de software heb ik niets kunnen vinden om de AUX uitgangen ergens aan toe te wijzen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je wilt het ook niet ‘en-en’ hebben. Dus als het nu met die P parameter moet zal het wel niet anders kunnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door Ballegooijen »

Inmiddels weer een klein stapje vooruit gemaakt. De rem zit gemonteerd op de 4e as. Ik heb op de achterkant een schijf van rond 100mm gemonteerd en daar omheen een plaat het een gat van 101, een sleuf en 1 kant open. Met een luchtcilinder kan ik de plaat samenknijpen en daarmee de schijf vastzetten. Ik moet het nog aansluiten en testen maar verwacht dat dit zal werken.

Afbeelding

Afbeelding
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie