indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door joopbos »

Op donderdag ben ik altijd bij een fietsenbouwer te vinden.
Daar lekker puzzelen aan nieuwigheden voor custombuild fietsen

Vandaag een nieuwe puzzel besproken.
Het zal bekend zijn dat fietszadels een veel besproken onderwerp zijn. Fietszadels zijn heel persoonlijk.
Je heb harde, hele harde, zachte zagels breede, smalle enz.
Meestal zit een zadel goed als er duekjes inzitten waar je zitbotten goed in passen.
Nu zijn er leren zadels ( Brooks) die een flinke tijd ingereden moeten worden voordat die naar een achterwerk zijn gevormd
Het idee is om personlijke zadels te gaan maken waar de deukjes voor de zitbotten inzitten
De zadels worden of 3D geprint ( TPU) of gefreesd.
Maar om de juiste deukje te krijgen is het nodig dat de persoon op een zadel gaat zitten waarvan het deel waar de zitbotten zitten de vorm van de botten aannemen. Die afdrukken worden gescand en in Fusion afgetrokken van een standaard zadel.

Nu mijn vraag, wat is een geschikt materiaal wat door een zittend persoon ingedrukt wordt en wat die vorm lang genoeg vasthoud om 3D gescand te worden
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door Kjelt »

Dat speciale zandmengsel wat ook voor brons en aluminiumgieten gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door DaBit »

Dat groene bloemistenschuim?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door andrefc101 »

Gips?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door Sven »

Alginaat?
PS korrels of zand en epoxy?
Klei?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door rien1959 »

Zoals ze in de autoracesport gebruiken : een plastic zak met daarin 2K PUR schuim.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door joopbos »

DaBit schreef: 26 jan 2023 19:53 Dat groene bloemistenschuim?
proberen waard
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door MeMoRy »

Ik moest ook gelijk aan Oase denken (zo heet dat schuim voor zover ik weet)
Maar ook (kinder) klei lijkt me geschikt. Dat wordt al decennia/ eeuwen/ millennia gebruikt om afdrukken te maken.
Als je het te zacht vind, moet je het een tijdje buiten het potje/zakje laten.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Een zakje met korreltjes, als je er op zit vacuumzuigen, wordt zo vast als wat. Na scannen even beluchten en klaar voor de volgende ronde.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door joopbos »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 jan 2023 20:56 Een zakje met korreltjes, als je er op zit vacuumzuigen, wordt zo vast als wat. Na scannen even beluchten en klaar voor de volgende ronde.
Ja, dat was ook een van mijn ideeen. Begin 1970 was er een cardioloog die had bedacht dat het voor hartpatienten met een zwakke hartfunctie goed was om ze op een tafel te leggen die bewoog op het ritme van de hartslag. Om te voorkomen dat de patient van de tafel werd geschud heb ik toen een houtenbak gemaakt ( vast op die schudtafel). De bak gevuld met ps korrels afgedekt met een vel latexrubber en een vacuumaansluiting. Patient er in, vacuum zuigen en de patient vast als een huis. Uiteindelijk was het hele project geen succes. Waarom weet ik niet meer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door DaBit »

Even hardop denken: Als je een zak met deels transparante substantie/gel neemt met aan de kontkant een reflecterende laag. Dan kun je er met een halfdoorlatende spiegel licht op laten schijnen en van de reflectie een zwartwit foto nemen. Dan heb je een hoogtekaart van de kont; de lichtbelaste delen zijn donkerder, de zwaarbelaste delen zijn lichter. Voor de mooiheid heb je natuurlijk een transparant meetzadel op een demofiets, want die drukpunten veranderen natuurlijk met de lichaamshouding.

Licht/donker schalen naar behoefte, de STL ermee vervormen, en het kan zo de printer in. Of geconverteerd naar G-code. Weinig menselijke interventie nodig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door Kjelt »

Kijk ook eens naar wat een podotherapeut als scanner gebruikt voor de voeten, die kan ook de hoogte van de binnenste lengteboog van de voet scannen.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door Rocnc »

Zou het wel goed gaan? Een zadel voor-vormen moet je (denk ik) minstens doen met iemand die fietsbewegingen maakt. En ook: je zou eens moeten achterhalen of het niet noodzakelijk is dat je tijdens een fietstocht zo af en toe moet "verzitten" om een houten achterste te voorkomen. Dat kan komen doordat het zadel niet goed past, natuurlijk, maar ook omdat een andere houding nodig is. Gewoon omdat wij zijn zoals we zijn. Een "gegoten" passend zadel zou dan juist tegenwerken. Een leren zadel zal in de tijd een soort gemiddelde pasvorm aannemen. Overigens zit mijn kunststof gel-zadel belabberd na een tijdje....
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: indrukbaar en vormvast materiaal gezocht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Rocnc schreef: 27 jan 2023 12:12Overigens zit mijn kunststof gel-zadel belabberd na een tijdje....
Als je je een beetje gaat verdiepen in zadels zul je er achter komen dat 'luxe' zadels, waar ook dat gel-zadel onder valt in principe voor stadsritjes goed zijn, wanneer je langer dan 30 minuten op een zadel zit is een goed passend hard zadel comfortabeler. En dat kom je in een segment waar je kunt kiezen uit verschillende breedtes afhankelijk van de positie van je zitbotjes. Kun je opmeten door op een stuk golfkarton te gaan zitten (op de keukentafel) en 2 cirkels te zetten om de indrukken, en daar dan de hartafstand van te nemen.
(maar ook dan moet je er wel een poosje aan wennen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie