Hulp gevraagd van creatieve breinen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door joopbos »

Ik ben al een tijd aan het puzzelen om het volgende probleem op te lossen, maar tot nu toe zonder resultaat.
Ik heb een trommeltje(A) nodig (max 40mm) dat in stapjes rechtsom bewogen wordt ( door handel B) Het handeltje moet in rust om de een of andere manier direct in aangrijping zijn met de trommel zodat, zonder dode slag , de trommel direct gaat verdraaien.DE trommel maakt dezelfde hoekverdraaiing als de handel. Aaan het eind van de hoekverdraaiing van de handel gaat de handel (B), veerretour, terug naar de beginstand. De trommel (A) is blijven staan.
Dit kan een aantal malen herhaald worden.

Nu het lastige deel. Op een moment terug gedraaid worden ( A retour). DE handel ( B) wordt hier niet voor gebruikt, die blijft verticaal staan en is direct weer in aangrijping, met A, als de trommel stil staat.

Ik heb geprobeerd een oplossing te bedenken met one way clutch e.d.

Over de toepassing wil ik niets zeggen, want uit ervaring weet ik dat als je weet waar het voor gebruikt gaat worden dan ga je al snel binnen een kader denken en dat beperkt.

Ik ben benieuwd wat al de breinen op dit forum kunnen bedenken
20230110_143132.jpg
puzzel3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die eis van zonder dode slag maakt het er niet simpeler op.
Een pal zal altijd dode slag hebben, behalve als je oneindig veel tandjes hebt, maar dan noemen ze het wrijving.
Maar dat is wel zo'n beetje de oplossing waar ik naar neig.
Is de slag van B altijd dezelfde, of een willekeurige hoek verdraaiing ?
Het moment van terugdraaien is willekeurig begrijp ik uit je verhaal.
Hoe zwaar / licht loopt het geheel.
Orde grootte nauwkeurigheid van de hoek verdraaiing, komt trommel A ook weer tegen een aanslag?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door keesfrees »

Ik ben ook heel benieuwd, maar, even over dit (als het mag) :
joopbos schreef: 25 jan 2023 17:58 Over de toepassing wil ik niets zeggen, want uit ervaring weet ik dat als je weet waar het voor gebruikt gaat worden dan ga je al snel binnen een kader denken en dat beperkt.
Dat herken ik !
Of, als je de toepassing noemt dat gaat het daar over en niet over de eigenlijke vraag.
Ik hoop dat je het op termijn wel wil verklappen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door bartL »

Zoals Hugo ook al zei, de eis van "geen dode slag" maakt het lastig. Zelfs de vrijlooplagers hebben wel iets van een dode slag, ook al is het zeer klein.
Kan je de handel er axiaal tegenaan zetten en hem dan op wrijving de trommel mee laten nemen? Of geldt de axiale slag dan ook als dode slag?
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door joopbos »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 jan 2023 18:16 Die eis van zonder dode slag maakt het er niet simpeler op.
Een pal zal altijd dode slag hebben, behalve als je oneindig veel tandjes hebt, maar dan noemen ze het wrijving.
Maar dat is wel zo'n beetje de oplossing waar ik naar neig.
Is de slag van B altijd dezelfde, of een willekeurige hoek verdraaiing ?
Het moment van terugdraaien is willekeurig begrijp ik uit je verhaal.
Hoe zwaar / licht loopt het geheel.
Orde grootte nauwkeurigheid van de hoek verdraaiing, komt trommel A ook weer tegen een aanslag?
De slag van B is altijd gelijk. Zal ergens tussen de 15 een 22 graden komen te liggen.
Het moment van terugdraaien is willekeurig. Wel is het zo dat handel A dan weer in de vericale beginstand staat.
Het geheel gaat zeker niet licht.
Trommel A heeft geen enkele aanslag
Insp
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 mar 2010 17:21
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door Insp »

Kan trommel A eindeloos ronddraaien, of is het bijv. maximaal 350°. Indien minder dan 360° kun je dan het slipmechanisme van hendelB dan niet gewoon ontkoppelen en trommel A met een zware veer of tegengewicht terug laten schieten.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En hoe snel of langszaam met het gaan.
En hoe simpel.
Als hefboom B met een pen gekoppeld kan worden, vervolgens zit er een gatenpatroon in trommel A. (Want de hoek is steeds dezelfde)
Op positie wordt trommel A gearreteerd, B ontkoppeld en terug gedraaid.
In principe is dat zonder dode slag.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door motormuis »

denk eens in de richting van de aandrijving bij een metaalschaafbank
de manier waarop de voeding werkt
een tandwiel dat met een hendel en bewegende lip telkens een vaste hoek verdraaid
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door HD13 »

Magneetkoppeling gebruiken ?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door hfjbuis »

Ik zou dit niet mechanisch oplossen maar met een schakelaar, die getriggerd door de handel een motor het trommeltje laat bewegen die de trommel beweegt.
Er zijn ook lagers die maar in een richting bewegen die samen met een slipkoppeling dit kunnen realiseren. Maar hoe dan ook, ook zo'n one way bearing heeft omkeerspeling. Ik denk dat het lager op de foto zo iets is.
https://www.youtube.com/watch?v=AU4OguQmyMM
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door pgroot »

ben je verplicht de hendel in het proces te gebruiken? je zou eventueel ook de beweging van de trommel met bv. een dc-motor, servo, stappenmotor, draaicilinder (pneumatisch) kunnen sturen.
je zou dan zelfs de trommel gewoon door kunnen draaien in plaats van terug (mits het proces dit natuurlijk ook toelaat)
ik heb bv op een hotfoil machine een draaitafel zitten met een aantal posities die gewoon pneumatisch aangestuurd word door een draaicilinder.
zo'n vrijlooplager is prima als het niet zo heel nauw komt, heb in het verleden wel eens zoiets gemaakt met een ketting die de rol aandreef om een rol materiaal door te voeren maar proces was daarmee wel wat variabel
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door Swake »

Om hendel en trommel momenteel mechanisch te koppelen zonder speling of backslash of dode slag moet er 'hard' gekoppeld worden. Dan denk ik functioneel naast de reeds vernoemde magneetkoppeling aan een systeem zoals bij (fiets)remmen of zoals bij een versnellingsbakkoppeling.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door joopbos »

Wat extra info:

Ik heb een puur mechanische oplossing nodig, geen schakelaars, motortjes, hefmagneetjes e.d
Spelingsvrij, geen backless, dat is betrekkelijk er mag best wat spelling en wat backless inzitten. Ik had eens een ontwerp waarbij de handel eerst zijdelings bewogen werd , dan ingreep op de trommel en dan verdraaid kon worden. De slag nodig om in te grijpen is niet fijn in gebruik.

Hugo, jouw oplossing met arreteerpen e.d zie ik nog niet voor me.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door MeMoRy »

joopbos schreef: 25 jan 2023 17:58 Over de toepassing wil ik niets zeggen, want uit ervaring weet ik dat als je weet waar het voor gebruikt gaat worden dan ga je al snel binnen een kader denken en dat beperkt.
Ik begrijp je redenatie, maar niet zeggen waar het gebruikt wordt, ofwel: wat het onderliggende probleem is dat opgelost moet worden, is ook beperkend.
Jij hebt een oplossing bedacht voor dat onderliggende probleem, met een trommeltje en een hendeltje, en vraagt ons om mee te denken hoe we die oplossing kunnen realiseren. Maar misschien is dat trommeltje met dat hendeltje helemaal niet de beste oplossing?

Zoiets staat bekend als een XY probleem.

Anyhow, uit je laatste bericht blijkt dat er toch wel allerlij beperkingen zijn in de oplossing die je voor ogen had. Dat is wel handig om direct aan te geven.

Zou het iets kunnen zijn dat zodra iemand de hendel vastpakt, of er in knijpt, een koppeling aangrijpt?
Plaats reactie