Hulp gevraagd van creatieve breinen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

joopbos schreef: 26 jan 2023 08:11 Ik had eens een ontwerp waarbij de handel eerst zijdelings bewogen werd , dan ingreep op de trommel en dan verdraaid kon worden. De slag nodig om in te grijpen is niet fijn in gebruik.

Hugo, jouw oplossing met arreteerpen e.d zie ik nog niet voor me.
Arreteerpennen is eigenlijk hetzelfde als die handel zijdelings bewegen en in laten grijpen.

Maar met enige backlash zou een hele fijne ratel met pallen dus moeten kunnen werken. Voor terugdraaien moet je de pallen dan lichten, eventueel via een bowden kabel.
In plaat van een fijne ratel zou een op wrijving gebaseerde eenrichting wig het ook wel doen. (wurg-veer)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MeMoRy schreef: 26 jan 2023 08:38 Zoiets staat bekend als een XY probleem.
Dat zoiets ook al een naam heeft. :lol: Maar dat is wel in heel veel problemen hier op het forum aan de orde.

Het is wel wat wij bijna altijd met vragen van klanten doen, misschien is dat ook wel de reden dat ze terug blijven komen.

Die X kun je trouwens wel heel lang over door filosoferen, om er uiteindelijk achter te komen dat die hele opstelling niet nodig is, wanneer je terug bij ABC bent. :mrgreen: Totdat het hele project van tafel is en de klant nog blij ook, scheelde mij dan wel weer een leuke omzet maar die werd ergens anders toch wel weer aangevuld.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door MeMoRy »

Als backlash/ terugslag geen groot probleem is, kan je niet gewoon een vrijloopkoppeling (bijv uit een fiets met derailleur) pakken? Die heb je ook best fijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MeMoRy schreef: 26 jan 2023 10:55 Als backlash/ terugslag geen groot probleem is, kan je niet gewoon een vrijloopkoppeling (bijv uit een fiets met derailleur) pakken? Die heb je ook best fijn.
Mooi plan.
En laat die Joop nu regelmatig bij de fietsenmaker assisteren, als ik me het goed herinner. :mrgreen:
Alleen het terugdraai deel nog even oplossen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door MeMoRy »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 jan 2023 11:00 Alleen het terugdraai deel nog even oplossen.
Ahhh, valt bij mij het kwartje.
Tja, dan zou je hem inderdaad moeten kunnen ontkoppelen.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door Stephan »

Ik denk dat het voor een eenbenige fietser is die geen toeclip wil gebruiken.

(Sorry ik heb echt een plaatje nodig en ga verder borduren op de verstrekte informatie).
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door Rocnc »

(wurg-veer)
Wat een geweldige naam! Ik denk dat je iets bedoelt dat ook in de scharnieren van laptops wordt gebruikt. Ik zat ook aan zoiets te denken in deze toepassing. Ik weet wel uit ervaring dat zo'n wurgveer soms strenge toleranties eist om krakende/knarsende geluiden te vermijden.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door joopbos »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 jan 2023 11:00
Mooi plan.
En laat die Joop nu regelmatig bij de fietsenmaker assisteren, als ik me het goed herinner. :mrgreen:
Alleen het terugdraai deel nog even oplossen.
[/quote]

Hugo, waar zou ik vandaag geweest zijn? :mrgreen:
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door staandeklok »

Misschien moet je eens denken in de richting van worm en wormwiel constructie.
Ik ben in het bezit van een optische verdeelplaat, waar ik geen backslash kan meten en zeer nauwkeurig is. De worm is te ontkoppelen, waardoor de plaat op elk willekeurig moment vrij kan draaien.
Het probleem, wat opdoemt is hierbij de vertraging ( 1 op 40), maar misschien is dit ook op te lossen.

Overal is een oplossing voor, moet je maar bedenken!!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door DaBit »

Moest A geblokkeerd worden tot het retourmoment? Anders is het idee van een oliefiltersleutel met ketting nog wel wat.

Hendel B beweegt via die ketting A (en in plaats van ketting kun je ook een bandje of touwtje lezen), met veer terug naar de uitgangspositie. Iets frictie (dempingsvet voor de niet-lineairiteit en luxegevoel) op A om ketting/bandje te kunnen lossen voorkomt terugdraaien van A tijdens het loskomen van de band/ketting. Frictie kan eventueel met wat dempingsvet en/of massa; dat werkt prima bij de snelle richtingsverandering en voelt nog luxe aan ook.

Zodra B weer op weg is naar de uitgangspositie loopt A vrij en kan het ook geretourneerd worden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd van creatieve breinen

Bericht door Arie Kabaalstra »

oliefiltersleutel
Laten we het liever over een kettingsleutel of een bandsleutel hebben..
een Oliefiltersleutel heb ik nooit begrepen..als je een Oliefilter monteert, dan draai je em met de hand vast (staat er doorgaans ook op), en als ie eraf moet.. dan mep je er een schroevendraaier doorheen.. als je em erafhaalt tenslotte, dan is dat om em te vervangen. :lol:
Plaats reactie