Voor een regenachtige zondagmiddag

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Voor een regenachtige zondagmiddag

Bericht door zeeschuim »

Er gaat een wereld voor mij open, leuk spul. Ik ben aan het printen :P Afbeeldinghttps://twitter.com/i/status/1615051409241608201
https://github.com/martinwoodward/octolamp
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Voor een regenachtige zondagmiddag

Bericht door Bjornski1976 »

Ja dat WLED spul is machtig leuk spul en als je dat eenmaal gebruikt wil je geen normale ledstrips meer. Leuk voorbeeld
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Voor een regenachtige zondagmiddag

Bericht door MeMoRy »

LEDs en controller besteld en ga morgen ook printen. Leuk idee!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Voor een regenachtige zondagmiddag

Bericht door serum »

Ik gebruikte die WLED's in de quadcopters om de status aan te geven van de GPS etc, erg leuk spul.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Voor een regenachtige zondagmiddag

Bericht door Kjelt »

Bjornski1976 schreef: 24 jan 2023 19:50 Ja dat WLED spul is machtig leuk spul en als je dat eenmaal gebruikt wil je geen normale ledstrips meer. Leuk voorbeeld
Tenzij je mooi wit licht wilt of het nu warm wit of kouder wit is dat kunnen rgb leds niet echt goed maken.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Voor een regenachtige zondagmiddag

Bericht door MeMoRy »

Kjelt schreef: 25 jan 2023 09:26
Bjornski1976 schreef: 24 jan 2023 19:50 Ja dat WLED spul is machtig leuk spul en als je dat eenmaal gebruikt wil je geen normale ledstrips meer. Leuk voorbeeld
Tenzij je mooi wit licht wilt of het nu warm wit of kouder wit is dat kunnen rgb leds niet echt goed maken.
Maar dat was al een probleem met CFL en TL.
Je hebt al een tiental jaar LEDs die werken met een laagje fosfor, en dan evt met een kleurenfilter toch enigszins warm licht kunnen weergeven. Je hebt ook RGBW/RGB+CCT leds (-strips) die dus zo'n "witte" led erbij hebben. Of soms zelfs 2 witte: 1 warm, 1 koud.

Maar echt "wit" licht is sowieso een ding. Vele mensen hebben nostalgische gevoelens naar de gloeilampen uit hun jeugd. Maar dat was ook maar een beperkte licht weergave (en er zullen in die tijd vast genoeg mensen zijn geweest die riepen dat kaarsen beter waren)
Zelfs het zonlicht dat wij hier krijgen is niet volledig "wit", omdat onze zon maar een bepaalde eigen kleurtemperatuur heeft en de dampkring er ook nog eens van alles uitfiltert.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Voor een regenachtige zondagmiddag

Bericht door DaBit »

Daarom heb je die strips ook in RGBW variant.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Voor een regenachtige zondagmiddag

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik kende het nog niet, maar een snelle zoektocht in google leerde me dat het een manier is om de individuele LEDs op een LEDstrip aan te sturen, al dan niet met allerhande funky patronen..

Hm...dat opent perspectieven.. is zoiets ook op losse Leds toe te passen?.. ik denk evevn hardop.. een modelspoorbaan.. dat je een strip naar " avondrood" laat kleuren aan de achterrand van je tafel, , terwijl een andere reeks losse leds voor straatverlichting blok voor blok aanspringt..

is zoiets ook te automagiseren? stel.. ik bouw een display voor mijn horloges.. horlogesteun op een speciale schakelaar en een raii. zodra de display aangeraakt wordt, dan schiet het horloge naar beneden, en veranderd de kleur van de Leds van blauw "ademend" Naar fel rood "Alarmerend"..zoiets?.. is dat eventueel met een arduino te verzinnen?
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Voor een regenachtige zondagmiddag

Bericht door MeMoRy »

Arie Kabaalstra schreef: 25 jan 2023 11:05 Ik kende het nog niet, maar een snelle zoektocht in google leerde me dat het een manier is om de individuele LEDs op een LEDstrip aan te sturen, al dan niet met allerhande funky patronen.

Hm...dat opent perspectieven.. is zoiets ook op losse Leds toe te passen?.. ik denk evevn hardop.. een modelspoorbaan.. dat je een strip naar " avondrood" laat kleuren aan de achterrand van je tafel, , terwijl een andere reeks losse leds voor straatverlichting blok voor blok aanspringt..

is zoiets ook te automagiseren? stel.. ik bouw een display voor mijn horloges.. horlogesteun op een speciale schakelaar en een raii. zodra de display aangeraakt wordt, dan schiet het horloge naar beneden, en veranderd de kleur van de Leds van blauw "ademend" Naar fel rood "Alarmerend"..zoiets?.. is dat eventueel met een arduino te verzinnen?
De strip is in stukken te knippen... en die kan/moet je dan toch je doorkoppelen om ze samen aan te sturen.
En hier een how-to over aansturing via de Arduino.

Erg leuk spul om dingen mee te maken.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Voor een regenachtige zondagmiddag

Bericht door Bjornski1976 »

Kjelt schreef: 25 jan 2023 09:26
Bjornski1976 schreef: 24 jan 2023 19:50 Ja dat WLED spul is machtig leuk spul en als je dat eenmaal gebruikt wil je geen normale ledstrips meer. Leuk voorbeeld
Tenzij je mooi wit licht wilt of het nu warm wit of kouder wit is dat kunnen rgb leds niet echt goed maken.
Hiervoor heb ik een tl met dachtlicht, vel wit licht.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Voor een regenachtige zondagmiddag

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 25 jan 2023 11:05 "Alarmerend"..zoiets?.. is dat eventueel met een arduino te verzinnen?
Ja en nee.
Die rgb strips hebben een imo crappy protocol, ze moeten vrij snel (uit mijn hoofd MHz) aangestuurd worden waarbij de meeste microcontroller peripherals niet meer mee kunnen. Dus je moet gaan bitbangen en dan kan die micro niet veel anders meer. Misschien dat er ondertussen betere controllers zijn maar de oude zijn gewoon serieel doorklokken en dat was niet makkelijk om goed te krijgen kan ik me nog herinneren. Aan de andere kant de chinezen kunnen het ook dus wellicht dat er ondertussen iets veranderd is.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Voor een regenachtige zondagmiddag

Bericht door MeMoRy »

zeeschuim schreef: 24 jan 2023 16:36 Er gaat een wereld voor mij open, leuk spul. Ik ben aan het printen :P
Hoe heb jij de witte voorplaat geprint? Er staat dat supports niet nodig zijn, maar bij de originele stl staat het vlakke stuk bovenaan. Lijkt me dat dat gaat doorzakken. Dus logischer lijkt me dat juist op de tafel te hebben.

Had je trouwens al gezien wie de maker is? Dat is een redelijk hoge pief bij GitHub (dus Microsoft). Grappig
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Voor een regenachtige zondagmiddag

Bericht door zeeschuim »

ik heb hem gewoon omgedraaid, meer boerenverstand. Ik ben nog opgegroeid in de tijd dat je zelf moest nadenken :roll: . Ik ken die vent niet, kwam het tegen op twitter, blijkbaar volg ik de beste man.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Voor een regenachtige zondagmiddag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MeMoRy schreef: 26 jan 2023 09:54 Had je trouwens al gezien wie de maker is? Dat is een redelijk hoge pief bij GitHub (dus Microsoft). Grappig
Hee, daar hebben we ons lijntje naar Bill Gates. :lol: :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie