Treksterkte RVS bouten

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Treksterkte RVS bouten

Bericht door pgroot »

Een betere methode is de "kracht / hoek" methode. (Ik weet de officiele naam niet).
Het idee is dat je eerst de bout "redelijk vast" draait zodat de speling er uit is en b.v. ook veer ringen plat zijn. Daarna wordt de moer nog een bepaalde hoek verdraaid. Die ekstra verdraaiing is afhankelijk van de spoed van de draad en de lengte van de bout. Bij deze methode wordt de elasticiteits modulus van de bout zelf gebruikt om een gespecificeerde rek te verkrijgen, en daarmee dus ook een gespecificeerde (elastische) vervorming en dus een bekende kracht.
Is dit niet hetzelfde als je bout eerst op voorspaning moment vastdraaien (eventueel bij meerdere kruislings) en daarna aandraaien op aanhaalmoment?
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Treksterkte RVS bouten

Bericht door MeMoRy »

FreesKever schreef: 28 jan 2023 07:48 ..Bij deze methode wordt de elasticiteits modulus van de bout zelf gebruikt om een gespecificeerde rek te verkrijgen, en daarmee dus ook een gespecificeerde (elastische) vervorming en dus een bekende kracht.
als die elasticiteit bekend en consistent is. Ofwel kwaliteit bevestigingmateriaal en betrouwbate specsheets. Bij gammabouten van chinesium kan je daar waarschijnlijk niet vanuit gaan. Perongeluk toch plastische vervorming, wat je niet doorhebt, en de bout is niet meer te vertrouwen.

Ik zeg niet dat dat met een momentsleutel niet het risico is, maar dat dit niet de makkelijke oplossing is. Anders zou dat meer gebruikt worden dan aanhaalmoment.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Treksterkte RVS bouten

Bericht door FreesKever »

pgroot schreef: 29 jan 2023 22:59 Is dit niet hetzelfde als je bout eerst op voorspaning moment vastdraaien (eventueel bij meerdere kruislings) en daarna aandraaien op aanhaalmoment?
Nee, dit is anders. het gaat echt om het verdraaien over een gespecificeerde hoek, en in combinatie met de spoed dus een bepaalde verlenging van de bout. Het is hier juist de bedoeling om onafhankelijk te zijn van de wrijving, omdat daar een grote variatie in zit.
MeMoRy schreef: 30 jan 2023 07:50 Ofwel kwaliteit bevestigingmateriaal en betrouwbate specsheets. Bij gammabouten van chinesium kan je daar waarschijnlijk niet vanuit gaan.
Elasticiteits modulus van staal is een best wel constante waarde, van 210Gpa en geldt voor alle staalstoorten. Maar het maakt niet uit of je een 4.6 bout of een 12.9 bout hebt. Van gietijzer is tie wel een stuk lager, en als je naar hoog gelegeerde staalstoorten gaat zal het ook afwijken. In RVS zit ook aardig wat ander spul, dus ik verwacht dat hij daar wat hoger ligt. (Edit: Oops, is juist wat lager zoals mjeuring hieronder vermeld.) Elasititeits modulus is ook heel wat anders dan treksterkte.

Een paar dagen terug heb ik een link toegevoegd waar zo'n 10 verschillende aandraai methoden bij elkaar zijn. Daar ergens wordt het ook specialistisch. Niet een gebied om zomaar wat aan te klooien met gamma boutjes.
Ik koop overigens nooit bouten bij de gamma. Te veel troep, terwijl Hornbach gewoon fatsoenlijke 8.8 bouten standaard levert.
Laatst gewijzigd door FreesKever op 30 jan 2023 08:57, 3 keer totaal gewijzigd.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Treksterkte RVS bouten

Bericht door mjeuring »

FreesKever schreef: 30 jan 2023 08:34 In RVS zit ook aardig wat ander spul, dus ik verwacht dat hij daar wat hoger ligt.
Nee, lager.

316 190.000 N/mm^2
304 190-200.000 N/mm^2
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Treksterkte RVS bouten

Bericht door MeMoRy »

FreesKever schreef: 30 jan 2023 08:34 Elasticiteits modulus van staal is een best wel constante waarde, van 210Gpa en geldt voor alle staalstoorten.
... als je naar hoog gelegeerde staalstoorten gaat zal het ook afwijken.
Probleem bij chinesium is dat je geen idee hebt van de legering, carbongehalte, etc. En het kan zelfs verschillend zijn per bout of _in_ dezelfde bout.
FreesKever schreef: 30 jan 2023 08:34 terwijl Hornbach gewoon fatsoenlijke 8.8 bouten standaard levert.
Heb je daar garantie op? Iedereen kan "8.8" op een boutje zetten. Ik heb persoonlijk geen vertrouwen in bouwmarkten.
Als het er op aan komt ga ik liever naar bijv Fabory. Ik ken iemand persoonlijk die daar bij kwaliteitsborging werkt, en die reist dus de fabrieken af om controles te doen. Ze zijn best secuur.
TestCase
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Treksterkte RVS bouten

Bericht door TestCase »

MeMoRy schreef: 30 jan 2023 09:15 Als het er op aan komt ga ik liever naar bijv Fabory. Ik ken iemand persoonlijk die daar bij kwaliteitsborging werkt, en die reist dus de fabrieken af om controles te doen. Ze zijn best secuur.
Ah, dat verklaart waarom je een nier moet achterlaten wanneer je daar een boutje haalt. :mrgreen:
Als je een raket of stoominstallatie wil bouwen, zal het er best wel op aankomen. Maar voor het meeste huis en tuin geknutsel zullen die van de bouwmarkt wel voldoen, toch? Of heb ik dat mis?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Treksterkte RVS bouten

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik hanteer daar een eenvoudige selectieregel voor.. "moet het op zijn plaats blijven zitten?" of "moet het vast?".. als't op zijn plaats moet blijven zitten.. te denken valt aan bekledingspaneeltjes van machines, en dergelijke.. dan voldoet een bouwmarkt-boutje... moet het Vast.. dan betekent dat is wat selectiever ben.. doorgaans bestel ik dan de boutjes bij de meer gespecialiseerde boutenboer.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Treksterkte RVS bouten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MeMoRy schreef: 30 jan 2023 09:15 Als het er op aan komt ga ik liever naar bijv Fabory. Ik ken iemand persoonlijk die daar bij kwaliteitsborging werkt, en die reist dus de fabrieken af om controles te doen. Ze zijn best secuur.
Jammer dat ie in z'n drive om de kwaliteit te borgen even vergeten is de kwaliteit van de doosjes zelf mee te nemen.
Vroeger zat alles in nette stevige kartonnen doosjes met een duidelijke sticker met nummer en plaatje.
Nu is het een soort van dik papieren doosje met een wazig artikel nummer stickertje.
Die ze vervolgens met z'n allen in een grote kartonnen doos naar je toe sturen, een paar van die 'envelopjes' zitten zo los in elkaar dat je de boutjes en moertjes weer opnieuw uit kunt sorteren, als je het geluk hebt dat ze niet door een kier in de grote doos ontsnapt zijn naar de laadvloer van de bezorger.
Ik bestel er zo min mogelijk, helaas kom ik er soms niet onderuit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Treksterkte RVS bouten

Bericht door MeMoRy »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 jan 2023 12:31 Jammer dat ie in z'n drive om de kwaliteit te borgen even vergeten is de kwaliteit van de doosjes zelf mee te nemen.
Hij is niet de enige werknemer oid.... ze hebben er in Nederland alleen al tegen de 1000. En hij zit bij de afdeling kwaliteitsborging materialen, niet logistiek of verpakkingen of marketing. Hij is ook geen hoge pief. Dus ik weet niet wat jij verwacht van zo'n bedrijf, maar als je een klacht hebt, kan je beter even contact opnemen met hun klantenservice...
TestCase schreef: 30 jan 2023 11:57 Maar voor het meeste huis en tuin geknutsel zullen die van de bouwmarkt wel voldoen, toch? Of heb ik dat mis?
Ja, dat vast. Maar als we het over precieze elastische eigenschappen van materialen hebben, zitten we sowieso in een ander domein. Ik zou ook geen bouwmarktbouten durven gebruiken op kritische plekken van bijv een auto (remmen, ophanging, riemen, etc).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Treksterkte RVS bouten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MeMoRy schreef: 30 jan 2023 15:37
hugo stoutjesdijk schreef: 30 jan 2023 12:31 Jammer dat ie in z'n drive om de kwaliteit te borgen even vergeten is de kwaliteit van de doosjes zelf mee te nemen.
Hij is niet de enige werknemer oid.... ze hebben er in Nederland alleen al tegen de 1000. En hij zit bij de afdeling kwaliteitsborging materialen, niet logistiek of verpakkingen of marketing. Hij is ook geen hoge pief. Dus ik weet niet wat jij verwacht van zo'n bedrijf, maar als je een klacht hebt, kan je beter even contact opnemen met hun klantenservice...
Jij denkt toch niet dat ik er van uit ging dat die kennis van jouw dat wel even zou kunnen regelen. :lol: En dat het een grote firma is weet ik wel, zo groot zelfs dat ze zich te goed voelen voor het vroeger zo handige balie werk. Het beleid is daar ook al jaren overgestapt op de 'management by Excel' methode.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
TestCase
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Treksterkte RVS bouten

Bericht door TestCase »

Arie Kabaalstra schreef: 30 jan 2023 12:03 Ik hanteer daar een eenvoudige selectieregel voor.. "moet het op zijn plaats blijven zitten?" of "moet het vast?".. als't op zijn plaats moet blijven zitten.. te denken valt aan bekledingspaneeltjes van machines, en dergelijke.. dan voldoet een bouwmarkt-boutje... moet het Vast.. dan betekent dat is wat selectiever ben.. doorgaans bestel ik dan de boutjes bij de meer gespecialiseerde boutenboer.
Deze ga ik onthouden en toepassen!


MeMoRy schreef: 30 jan 2023 15:37 Ik zou ook geen bouwmarktbouten durven gebruiken op kritische plekken van bijv een auto (remmen, ophanging, riemen, etc).
Nee, ik ook niet. Maar waarom zou een mens dat doen? Je hergebruikt toch de bouten die erin zaten, en als er één kapot is wil je toch opnieuw dezelfde erin draaien dus haal je die bij een zaak die precies dezelfde verkopen (of je peutert het van een wrak, dan kom je ook in de buurt).
Stukken die bij vervanging nieuwe bouten moeten hebben, hebben die doorgaans mee in de verpakking van dat stuk zitten. Zitten ze er niet bij, dan heb ik niet meteen veel vertrouwen in dat stuk.

Koppakking was er vroeger zo ene. Ik heb al meer dan 30 jaar geen koppakking meer vervangen, gewoon omdat ze blijkbaar niet meer zo gemakkelijk doorslaan als toen. Maar het punt is, bij een goede koppakking zaten de bouten gewoon bij. En dan komt de vraag hoe kritisch het allemaal is, want bij de professionals in de garage gingen de oude bouten er dikwijls gewoon opnieuw in, terwijl in het boekje duidelijk stond: nieuwe bouten. Die kochten dus de goedkope pakkingen zonder nieuwe bouten.
Die wagen, de enige die ik ooit binnen gedaan heb voor een koppakking, heeft nog 150.000 km gebold met die oude bouten. Dat was dan toch goed gedaan met die oude bouten. De reden waarom ik het zelf allemaal maar geleerd heb, is omdat bij die herstelling meer afgebroken is dan hersteld. Hou je vast => stekkertjes verkeerd aangesloten, ik ben eigenaardig genoeg nog thuis geraakt maar de volgende dag niet op mijn werk want er kwam rook vanonder de mototkap. Toen ik die motorkap met een bang hart uiteindelijk dan toch maar opentrok, slangen niet vastgezet met de slangenklemmetjes die er gewoon los op zaten. Edit: en nog meer ongein, maar dat bespaar ik jullie, het is niet mijn bedoeling mijn gal hier te spuien.
De eerstvolgende winter de radiator kapot gevroren! Waaat? Hoe ken dat nou? Wel, ik was mijn koelvloeistof kwijt, omdat die pakking doorgeslagen was, en om tot de garage te geraken heb ik gewoon water zonder anti-vries bijgevuld. Dat ook duidelijk gezegd en gezegd dat er nieuwe koelvloeistof in moest. Hoe kan dit nou mis gaan? Het enige dat ik kan bedenken is dat ze dat water afgelaten, opgevangen en opnieuw gebruikt hebben in de veronderstelling dat er nog genoeg anti-vries in zou zitten. En, jullie raden het al, toen ik de factuur van de reparatie van die zomer erbij nam bleek dat ik toch voor nieuw koelmiddel betaald had.
Dus terugkomend op de vraag hoe kritisch het allemaal is, dat zal wel meevallen gezien het aantal auto's dat er rondrijden en het niveau en oplichtingsgehalte van de gemiddelde auto-mecanieker.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Treksterkte RVS bouten

Bericht door Papaatje »

TestCase schreef: 02 feb 2023 08:20 Koppakking was er vroeger zo ene. Ik heb al meer dan 30 jaar geen koppakking meer vervangen, gewoon omdat ze blijkbaar niet meer zo gemakkelijk doorslaan als toen. Maar het punt is, bij een goede koppakking zaten de bouten gewoon bij. En dan komt de vraag hoe kritisch het allemaal is, want bij de professionals in de garage gingen de oude bouten er dikwijls gewoon opnieuw in, terwijl in het boekje duidelijk stond: nieuwe bouten. Die kochten dus de goedkope pakkingen zonder nieuwe bouten.

De eerstvolgende winter de radiator kapot gevroren! Waaat? Hoe ken dat nou? Wel, ik was mijn koelvloeistof kwijt, omdat die pakking doorgeslagen was, en om tot de garage te geraken heb ik gewoon water zonder anti-vries bijgevuld. Dat ook duidelijk gezegd en gezegd dat er nieuwe koelvloeistof in moest. Hoe kan dit nou mis gaan? Het enige dat ik kan bedenken is dat ze dat water afgelaten, opgevangen en opnieuw gebruikt hebben in de veronderstelling dat er nog genoeg anti-vries in zou zitten. En, jullie raden het al, toen ik de factuur van de reparatie van die zomer erbij nam bleek dat ik toch voor nieuw koelmiddel betaald had.
Dus terugkomend op de vraag hoe kritisch het allemaal is, dat zal wel meevallen gezien het aantal auto's dat er rondrijden en het niveau en oplichtingsgehalte van de gemiddelde auto-mecanieker.
In mijn jaren als automonteur heb ik tientallen koppakkingen vervangen.
Echter altijd de bouten vervangen.
En ook altijd de koelvloeistof vervangen. ;-)
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Treksterkte RVS bouten

Bericht door MeMoRy »

Ik vraag me af of niet vervangen van kopbouten in de rechtszaal gewoon als misdrijf kan worden gerekend. Monteur weet namelijk maar al te goed dat het moet, leer je in de opleiding. Dus bewust niet doen is andere mensen in gevaar brengen.

Anyhow nu het topic toch van rvs naar auto's is gegaan. Moet je eens RVS bouten in een aluminium motorkop gebruiken en natuurlijk een beetje kopervet ertussen, omdat je dat overal tussen doet. Dan een paar jaartjes laten zitten. :lol:
Ben ik al tegengekomen... bij het losdraaien neem je de draad in de kop zo mee. Helemaal weggeoxideert. Rvs op aluminium gaat niet goed, helemaal niet met koper ertussen.
Leven de draadreparatiesets
TestCase
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Treksterkte RVS bouten

Bericht door TestCase »

Papaatje schreef: 02 feb 2023 10:11 In mijn jaren als automonteur heb ik tientallen koppakkingen vervangen.
Echter altijd de bouten vervangen.
En ook altijd de koelvloeistof vervangen. ;-)
Ik ken automonteurs zat die volgens de regels van de kunst werken, en waar ik mijn hoed voor afneem want al zou ik alle dagen aan auto's werken zou ik nog niet kunnen wat zij kunnen.
Maar voor elk van die 'cracken' ken ik er minstens 2 die nog te vuil zijn hun eigen gat fatsoenlijk af te vegen, laat staan proper en fatsoenlijk aan iemands auto te werken. Iemands auto, dat is dus iemands eigendom waarmee die zich tegen behoorlijke snelheid in dikwijls niet bepaald veilige verkeerssituaties beweegt. Je zou voor minder je eigen onderhoud en herstellingen doen.
Mijn excuses voor mijn taalgebruik, mocht iemand daar aanstoot aan nemen.

Het punt is dus dat 1 vogel geen lente maakt. Het niveau en de morele ingesteldheid in dat wereldje is, op zijn zachtst gezegd, beneden alle peil. Met dien verstande dat er, uiteraard, ook veel rondlopen die boven dat peil functioneren, maar niet genoeg om het gemiddelde peil voldoende op te krikken.



MeMoRy schreef: 02 feb 2023 10:29 Ik vraag me af of niet vervangen van kopbouten in de rechtszaal gewoon als misdrijf kan worden gerekend. Monteur weet namelijk maar al te goed dat het moet, leer je in de opleiding. Dus bewust niet doen is andere mensen in gevaar brengen.
Veel succes daarmee, denk ik. Ik heb zelfs geen weet van een ongeval met een duidelijke technische oorzaak waar monteur, garage, of zelfs keuringsorgaan zich ooit voor hebben moeten verantwoorden. Want die wagen voldeed aan 'alle voorschriften' toen die door de poort naar buiten reed. Dat 100m verder de remmen het niet meer doen of je eigen wiel je voorbij steekt, is toch duidelijk "an act of God". Daar zal toch wel helemaal niemand aan twijfelen.
Plaats reactie