blue dykem

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

blue dykem

Bericht door diepchess »

Nu gebruik ik wel eens een markeerstift maar echt kapot ben ik 'r niet van om daarmee op metaal lijnen te trekken waarna met kraspen (of schuifmaat) er lijn in getrokken wordt cq gaatje gepunched.

Zag op TV iemand 'blue dykem' gebruiken (ja ja heel ander soort show - Engelsman die paar jaar terug wat dingen gesmeed heeft).

Hoe heet dat hier en waar is iets soortgelijks te koop?

Markeervloeistof of kobaltblauw zegt wiki in 't Hollands - maar als je erop zoekt bij de webshops her en der vind je d'r niks wat er enigszins blauw uitziet.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: blue dykem

Bericht door Rocnc »

Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: blue dykem

Bericht door MeMoRy »

Daar is eerder iets over gezegd: viewtopic.php?p=181918#p181918

Ofwel, het originele "Pruisisch blauw" kan je beter vermijden omdat het moeilijk te verwijderen is en afgeeft. Er zijn moderne alternatieven.
Ik zou persoonlijk liever iets met een kwastje hebben dan een spuitbus
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: blue dykem

Bericht door assink »

dykem layout blue en pruisisch blauw hebben weinig tot niks met elkaar te maken, behalve de kleur.
Pruisisch blauw gebruik je inderdaad voor het schrapen etc, dykem layout blue is een vloeistof die opdroogt en waarna je mooi in af kunt tekenen.
Dykem heeft ook een soort pruisich blauw, dat is dykem high spot, die moet je dus niet hebben.
Dykem is volgens EU wetgeving blijkbaar giftig, dus in de EU zul je het niet te koop vinden.

Dit is een duitse variant, maar kan 'm niet op de nederlandse site vinden van hoffmann
https://www.hoffmann-group.com/DE/de/ho ... UE?tId=902

Dit heb ik ook nog gevonden:
https://www.amazon.de/dp/B07PXT8D5V/ref ... UTF8&psc=1
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: blue dykem

Bericht door assink »

En nog 1, uit oekraïne. Dus denk dat je er wel lang op moet wachten zolang poetin daar nog bezig is.
https://www.ebay.nl/itm/Engineers-Layou ... SwzL1c1fgw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: blue dykem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: blue dykem

Bericht door MeMoRy »

assink schreef: 20 jan 2023 08:15 Dykem is volgens EU wetgeving blijkbaar giftig, dus in de EU zul je het niet te koop vinden.
? Interessant.
Genoeg giftige dingen gewoon in de supermarkt te koop. gootsteenreiniger, wasbenzine, etc. Er zit zelfs een beetje gif op de meeste groente :lol:
assink schreef: 20 jan 2023 08:20 En nog 1, uit oekraïne. Dus denk dat je er wel lang op moet wachten zolang poetin daar nog bezig is.
Hoeft niet zo te zijn. In grote stukken van het land gaat het leven gewoon door. En het is nou juist heel vervelend voor ze als de rest van de wereld ineens stopt met dingen kopen.
hugo stoutjesdijk schreef: 20 jan 2023 09:16 Wat menkeert er aan een reklame stift?
Heb jij daar goede ervaringen mee? Met de meeste markers die ik heb geprobeerd krijg ik geen goede egale laag. En de lijntjes erin zijn niet goed zichtbaar en meer krassen in het materiaal. Geef mij liever een lak-achtige vloeistof.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: blue dykem

Bericht door assink »

MeMoRy schreef: 20 jan 2023 09:53
assink schreef: 20 jan 2023 08:15 Dykem is volgens EU wetgeving blijkbaar giftig, dus in de EU zul je het niet te koop vinden.
? Interessant.
Genoeg giftige dingen gewoon in de supermarkt te koop. gootsteenreiniger, wasbenzine, etc. Er zit zelfs een beetje gif op de meeste groente :lol:
Zijn zat dingen te koop in de US die wij hier nooit zullen kunnen kopen, en andersom is net zo.. Blijkbaar een kwestie van wetgeving, en misschien is er gewoon niet genoeg markt voor om ergens op voorraad te zetten.
Zo is er wel markt voor titebond houtlijm in nederland, terwijl er zat goede europese houtlijm op de markt is. Maar blijkbaar gaat er een hele groep "houtbewerkers" blind op de amerikaanse youtubers.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: blue dykem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MeMoRy schreef: 20 jan 2023 09:53
hugo stoutjesdijk schreef: 20 jan 2023 09:16 Wat mankeert er aan een reklame stift?
Heb jij daar goede ervaringen mee? Met de meeste markers die ik heb geprobeerd krijg ik geen goede egale laag. En de lijntjes erin zijn niet goed zichtbaar en meer krassen in het materiaal. Geef mij liever een lak-achtige vloeistof.
Ik gebruik al sinds ik me kan heugen een gewone permanent marker (edding 3000 heb ik nu liggen). Zo'n potje met groene aftekeninkt is denk ik 50 jaar geleden dat ik die voor het laatst gezien heb.
Maar ik schilder ook geen hele oppervlakken, paar streepjes naast elkaar waar ik wil aftekenen, en een krasje door dat zwart geeft prima contrast.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: blue dykem

Bericht door DaBit »

assink schreef: 20 jan 2023 10:01 Zo is er wel markt voor titebond houtlijm in nederland, terwijl er zat goede europese houtlijm op de markt is. Maar blijkbaar gaat er een hele groep "houtbewerkers" blind op de amerikaanse youtubers.
Is soms ook lastig. Er zijn een paar lui uit de joenaaitmiesteeds die glasdoek op polypropyleenschuim lamineren met 'Amazing Goop' opgelost in/verdund met tolueen en daar heel goede resultaten mee behalen. Da's best bijzonder; er hecht niet veel fatsoenlijk op PP, en dan zit je nog met de juiste mate van flexibiliteit. Maar dacht je nou dat ik makkelijk kan vinden wat de Europese tegenhanger van dat 'Amazing Goop' spul is? Meestal kun je in ieder geval de basisfamilie van het plaksel in kwestie (epoxy/PU/neopreen/methacrylaat/cyanoacrylaat/MS-polymeer/etc.) wel vinden, maar bij spul uit dat xeroxende, fedexende, gorillaglue smerende continent is het toch lastig.

(ik heb eigenwijs geen Goop gekocht ondanks dat het hier wel te koop is maar polyurethaan gebruikt. We zullen zien)

Terug ontopic: ik pak meestal ook de Edding stift bij gladde oppervlakken of wat vetkrijt bij ruwe omdat ik lui ben, maar als ik een heel oppervlak wil doen dan werkt een beetje offsetinkt opgelost in IPA prima. Diezelfde offsetinkt in WD40 is prima om te kijken wat het raakvlak van onderdeel A op B is. Die offsetinkt heb ik ooit gekregen, maar in plaats van offsetinkt kun je waarschijnlijk elke kleurpasta uit de hobbywinkel of bouwmarkt wel gebruiken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: blue dykem

Bericht door MeMoRy »

DaBit schreef: 20 jan 2023 13:14 ... opgelost in IPA prima...
talking about that. (sorry voor offtopic) weet jij (of iemand) een goede lokale winkel om Isopropyl/Isopropanol alcohol (per liter) te halen?
Ik heb wel Alcohol Ketonatus gevonden, maar heb het idee dat dat niet hetzelfde is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: blue dykem

Bericht door DaBit »

Pfoe, geen idee eigenlijk. Hier lokaal valt het tegen.
Je kunt zowiezo een lokale drukker proberen; die hebben kubieke meters van dat spul en nee heb je...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: blue dykem

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: blue dykem

Bericht door pgroot »

even googelen op 2-propanol genoeg hits.
Die van werken met merken is prima spul en relatief voordelig, hier ook wel eens gehad.
Alcohol Ketonatus gevonden, maar heb het idee dat dat niet hetzelfde is.
lijkt er op maar niet 100% het zelfde
Plaats reactie