Led voeding 1 of meerdere wat,s zuiniger

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Led voeding 1 of meerdere wat,s zuiniger

Bericht door spinningwheels »

Ben druk met een paludarium.
Daar zit nogal wat led verlichting in. en dat kwam allemaal met een eigen 12 volt voeding.
Heb nu dus een 9 kleine voedingen en er komt nog wel wat meer bij.
Dus een bult van die verlengsnoertjes met kinderbeveiliging. best wel een zooi eigenlijk.
Maar ben ik wat verbruik betreft ook voordeliger uit als ik al die losse dingen vervang door 1 zwaardere 12 volt voeding?
palu.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In theorie kan ik praktisch alles
FreesKever
Berichten: 634
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Led voeding 1 of meerdere wat,s zuiniger

Bericht door FreesKever »

Kwaliteit van de voedingen is belangrijker dan het aantal.

Wat ook flink doortikt is het rendement van de LED's. Goedkope leds worden vaak met te veel stroom opgejaagd, en dan gaat het rendement achteruit. Tot voor kort dacht ik dat je heel redelijke LED's had met 100lm/Watt, maar echt goede LED's gaan tegenwoordig naar 200lm/Watt. Dat scheelt dus de helft in energie voor dezelfde hoeveelheid licht.

En een foto van je aquarium is wel mooi, maar zegt heel weinig over je net adapter warboel. Een foto daarvan had meer geholpen, maar kwaliteit kun je niet goed beoordelen vanaf een foto. Een simpele methode is te kijken naar de temperatuur van de voedingen. Als het rendement laag is, dan wordt ie warm. (Ook afhankelijk van het vermogen natuurlijk).
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Led voeding 1 of meerdere wat,s zuiniger

Bericht door Bjornski1976 »

Als je een voeding hebt liggen om de bestaande te vervangen ja waarom niet, dan kan het voordelig zijn.

Moet je een nieuwe kopen ben je al gauw 15 euro met 5 euro verzendkosten maakt 20 euro. Met het huidige energie tarief van circa 75ct/kwh kan je, pak hem beet 25 kwh verstoken. Hoeveel uur is dat of hoeveel dagen met wat je er op gaat winnen??

Ik gok dat je pas na een jaar of 2 het financiële gewin pas gaat zien mits er in die tussentijd niets defect raakt.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Led voeding 1 of meerdere wat,s zuiniger

Bericht door Kars-cnc »

Technisch gezien is het iets gemakkelijker om een hoog rendement te maken bij een wat grotere voeding maar of dat in de praktijk dan ook zo uitpakt... Die stekkeradapters zijn de laatste jaren toch ook wel erg goed geworden. Van beide is het maar net welke kwaliteit je hebt. Het beste is denk ik zoals Freeskever zegt, kijken hoe warm ze worden (gerelateerd aan het vermogen dat ze af moeten geven).

Maar ehhh... Paludarium, een combinatie van een aquarium en een terrarium (lees ik net op Wikipedia), ga je er krokodillen in doen? 8)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Led voeding 1 of meerdere wat,s zuiniger

Bericht door DaBit »

De kabouter in zo'n voeding moet je ook te vreten geven. 1 dikke kabouter te vreten geven kost je minder dan een heel nest kleintjes.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Led voeding 1 of meerdere wat,s zuiniger

Bericht door Kjelt »

Je wilt eerst zeker weten dat het allemaal fixed 12V output voedingen zijn.
Leds worden stroomgestuurd dus of er zit nog een kastje achter de voeding en voor de leds die dit doen, of de leds doen dit zelf. Echter het komt ook vaak voor dat de stroombegrenzing in de voeding zit, het is dan geen spanningsbron meer maar een stroombron.
Oftewel even heel goed checken anders is het poef en over met je led.

Dan is er nog het max. vermogen. Er is een vermogensgrens waarboven je bij (bijna) kortsluiting brand kunt krijgen.
Ik moet nakijken wat die grens is maar was dacht ik rond de 100W. Daar wil je dus ook onder blijven of goed beveiligen door bv iedere stroomtak hun eigen zekering te geven.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Led voeding 1 of meerdere wat,s zuiniger

Bericht door MeMoRy »

Ja: 1 voeding is (bijna altijd) zuiniger dan meerdere.
Maar je moet dan wel een voeding hebben die ontworpen is voor het vermogen dat je trekt. Te groot is ook weer niet goed, want dan zit de voeding niet in z'n optimale werkgebied.
Over hoeveel watt aan verlichting hebben we het?

Als je iets goedkoops wil, kan je voor 12V evt kijken naar een oude PC voeding. Die kunnen stabiel heel wat Ampère op de 12V leveren en zijn gemaakt om variabele belasting efficiënt te kunnen leveren.

Maar, uhm, 12V en LEDs klinkt sowieso alsof er meer weggegooid wordt. LEDs zijn diodes, dus hebben geen lineaire spanning-stroom overdracht. Als je LEDs op 12V aansluit heb je een (dikke) stroombegrenzingsweerstand nodig, anders zouden ze direct doorbranden.
Maar er zijn ook speciale LED voedingen die juist werken op basis van stroombegrenzing. Doordat je dan geen serieweerstand meer nodig hebt, zijn die natuurlijk efficiënter.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Led voeding 1 of meerdere wat,s zuiniger

Bericht door benkr »

Nu weet je nog steeds niets, kijk eens goed op de losse adaptertjes, als daar 12V op staat dan kun je ze zo vervangen door 1 gezamenlijke voeding. maar als daar een stroom genoemd is dan wordt het een andere zaak, dan gaat die truuk niet op.
Dus volgende stap is ons te melden wat er op de losse adaptertjes staat. Heel vaan zijn de lettertjes zo klein dat het onleesbaar is, maak er dan een foto van en vergroot die uit tot het wel leesbaar is.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Led voeding 1 of meerdere wat,s zuiniger

Bericht door spinningwheels »

Plaatje ven het zooitje ongeregeld.
Er zijn er meer, maar deze drie soorten.
Heb ook nog een 6 tal 12 volt pompjes. ook ieder met een eigen voeding .
En dan nog het een en ander wat op 24 volt werkt. maar daar heb ik al een voeding voor.
voeding.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Led voeding 1 of meerdere wat,s zuiniger

Bericht door Kars-cnc »

Juist dat kaste in het midden, waar er nog een stuk of 5 van zijn, is niet goed te ontcijferen (tenminste mij lukt het niet) terwijl dat wel eens een stroom gestuurd exemplaar kunnen zijn.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Led voeding 1 of meerdere wat,s zuiniger

Bericht door spinningwheels »

Staat op output 16Volt 300ma +- 5%
Dat is ook een setje waar bij ieder lampje een eigen voeding heeft
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Led voeding 1 of meerdere wat,s zuiniger

Bericht door spinningwheels »

Kars-cnc schreef: 18 jan 2023 07:32

Maar ehhh... Paludarium, een combinatie van een aquarium en een terrarium (lees ik net op Wikipedia), ga je er krokodillen in doen? 8)
Misschien het Schoonloeder. She,s the king of reptiles
In theorie kan ik praktisch alles
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Led voeding 1 of meerdere wat,s zuiniger

Bericht door MeMoRy »

spinningwheels schreef: 18 jan 2023 23:22 Staat op output 16Volt 300ma +- 5%
Dat is ook een setje waar bij ieder lampje een eigen voeding heeft
Volgens mij staat er meer: iets van 9-16V. Het lijkt iets voor dimmen van LEDs te zijn?

Over die anderen: http://m.hw-zh.com/displayproduct.html? ... 9815385192
hier staat "constant voltage" wat spanningsbron zou betekenen. Dat soort types zou je die inderdaad voor een enkele grotere spanningsbron kunnen vervangen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Led voeding 1 of meerdere wat,s zuiniger

Bericht door Kars-cnc »

spinningwheels schreef: 18 jan 2023 23:22 Staat op output 16Volt 300ma +- 5%
Dat is ook een setje waar bij ieder lampje een eigen voeding heeft
Dat lijkt wel op stroomsturing maar blijft nog steeds lastig te zeggen. Wat je kunt doen is de spanning meten met brandende leds, en dan onbelast. Als dat verschil groot is is het vrijwel zeker een stroom output en kun je er niet zomaar een vaste voeding voor in de plaats nemen.

Je kunt dat met een serieweerstandje wel oplossen (als de brandspanning <12V is). Je schiet dan je oorspronkelijke doel voorbij voor wat betreft energie besparing, maar zo heel dramatisch is dat op deze schaal ook weer niet. Je kunt er zonder meer vanuit gaan dat de leds met een vaste 12V voeding ook een serieweerstandje ingebouwd hebben. Een eventuele dim mogelijkheid ben je dan wel kwijt.
Plaats reactie