Bruikbare G-code

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bruikbare G-code

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die komma komt hoogstwaarschijnlijk door je windows instellingen. Iets bij landinstellingen of zo(??), daar een punt voor de decimaal scheiding zetten.
Heb het wel eens in de software uit proberen te vogelen, ben ik maar mee gestopt, ik werk toch al altijd met decimaal punt.

(als dat nog te vinden is achter die windows instellingen :| , lijkt er op dat ze dat ook al weer zo diep weggestopt hebben dat een normale gebruiker daar niet kan komen)
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 22 jan 2023 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Bruikbare G-code

Bericht door bartL »

Nee die komma's komen uit de default post processor.
Ik denk dat het voor Floppy of newhumanoid een koud kunstje is om deze in de .exe file om te zetten. :mrgreen:
Maar wat mij verbaasd is dat de MDI het geen probleem vind maar zodra het in een programma zit is het ineens wel een probleem.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bruikbare G-code

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wanneer je vanuit software de getallen als getal expoteert, gebeurt dat in de opmaak zoals windows ingesteld is. Bij jouw waarschijnlijk gewoon europees, met een komma als decimaal scheidings teken. (hoe ziet je getal notatie in excell er uit?)

Hopelijk is er een speciale format functie voor om alsnog een decimaal punt te maken.
Maar mensen die hun computer op Engels/Amerikaans hebben staan merken het niet, daar staat een decimaal punt.

Ik heb vreselijk de pest aan die zgn. taal afhankelijke instellingen. Volgens mij gaat het bij autocad ook niet lekker dan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Bruikbare G-code

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 jan 2023 18:25 Ik heb vreselijk de pest aan die zgn. taal afhankelijke instellingen.
Hier nog een !
Bij het importeren van de bankgevens liep ik er ook weer tegenaan, een nederlandse bank die een punt als decimaal teken gebruikt.
Bij een andere bank wel comma's gebruikt.

Onlangs met mijn linux praatgroepje hadden we het er ook over, hoe krijg je alles in het engels qua taal maar wel de "normale" eenheden gebruiken.
De "oplossing" van anderen, Deens-Engels of Iers-Engels gebruiken.
Ik heb het nog niet getest maar ga ik wel doen, op een goed moment, als mijn ergernis grens wat hoog ligt.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Bruikbare G-code

Bericht door bartL »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 jan 2023 18:25 Wanneer je vanuit software de getallen als getal expoteert, gebeurt dat in de opmaak zoals windows ingesteld is. Bij jouw waarschijnlijk gewoon europees, met een komma als decimaal scheidings teken. (hoe ziet je getal notatie in excell er uit?)
Ah, daar zou je weleens gelijk aan kunnen hebben. Windows staat bij mij op Nederlands, daar heb ik sowiso een pesthekel aan maar de leveranciermeneer had dat destijds zo bedacht.
Onlangs op mijn linux pc hetzelfde gezeur. Ik kon alleen de tijdzone goed krijgen als ik hem op NL instelde maar vervolgens kon ik de taal ook alleen op NL ingesteld krijgen. Uiteindelijk heeft Dabit me geholpen de boel op Engels te krijgen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Bruikbare G-code

Bericht door hfjbuis »

Mijn PC staat op Nederlands standaard met een comma als decimalen punt. Bij de C# conversie van getallen naar strings (format 0.00) maakt het systeem daar keuring 0.00 van. Op windows 11 wordt dat 0,00 waardoor de cnc controller in de fout schiet. Na aanpassen van een honderdtal regels in de cnc bibliotheek werkte alles weer. Het opmerkelijke is dat Windows11 conform de specificaties van C# werkt. Het was uiteindelijk een fout in Windows10 die in Windows11 is opgelost.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bruikbare G-code

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik kom wel iets tegen over formatting met landcode, kan zo even niet bepalen of daar de crux zit.
Console.WriteLine(doubleNumber.ToString("F3", CultureInfo.CreateSpecificCulture("es-ES")));
// Displays -1898300,199
In dit geval vermoedelijk met een spaanse formatting, maar daar zou dus ook iets van us moeten kunnen staan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Bruikbare G-code

Bericht door hfjbuis »

Dat is inderdaad de formatting met een land specifieke code. Daarnaast kun je in de code het decimale scheidingsteken bepalen.

Code: Selecteer alles

        System.Globalization.CultureInfo CultureInfo = new System.Globalization.CultureInfo("nl-NL");  // "es-ES"  for testing
        CultureInfo.NumberFormat.NumberDecimalSeparator = ".";
        CultureInfo.NumberFormat.NumberGroupSeparator = "'";
 	string Command = String.Format(CultureInfo, "G4 P{0:0.000}", DwellTimeSeconds);	
Ik heb ervoor gekozen om de nl-NL te gebruiken en alleen het decimale cheidingstekens aan te passen. Daarmee voorkom ik (hopelijk) onvoorziene bijwerkingen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
newhumanoid
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 okt 2022 17:23
Locatie: Oekraïne, Nikolajev

Re: Bruikbare G-code

Bericht door newhumanoid »

bartL schreef: 22 jan 2023 18:09 Ik denk dat het voor Floppy of newhumanoid een koud kunstje is om deze in de .exe file om te zetten.
versie bijgewerkt ;-)
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Bruikbare G-code

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 jan 2023 19:31 Ik kom wel iets tegen over formatting met landcode . .
Waar kom je dat tegen ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
newhumanoid
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 okt 2022 17:23
Locatie: Oekraïne, Nikolajev

Re: Bruikbare G-code

Bericht door newhumanoid »

Right click on start button
-Parameters
-Select date, time
-Or additional options or date time format regions (and then additional options)
-Change date time and number formats
-Extra options
Here you can change the semicolon

I have a Ukrainian video, so I translated it into English. I apologize if something is not clear.
But the path is shown
Gebruikersavatar
newhumanoid
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 okt 2022 17:23
Locatie: Oekraïne, Nikolajev

Re: Bruikbare G-code

Bericht door newhumanoid »

-
Laatst gewijzigd door newhumanoid op 22 jan 2023 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
newhumanoid
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 okt 2022 17:23
Locatie: Oekraïne, Nikolajev

Re: Bruikbare G-code

Bericht door newhumanoid »

newhumanoid schreef: 22 jan 2023 21:07
Right click on start button
-Parameters
-Select date, time
-Or additional options or date time format regions (and then additional options)
-Change date time and number formats
-Extra options
Here you can change the semicolon

I have a Ukrainian windows, so I translated it into English. I apologize if something is not clear.
But the path is shown
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Bruikbare G-code

Bericht door keesfrees »

Is dat het antwoord op mijn vraag ? ( dank in dat geval )
Maar, dat gaat over windows zeker ? ( staat er ook bij ja )
Nou zit toevallig naast een windows computer maar ik vind het niet zo snel, die code van Hugo, het ding staat ook op nederlands helaas.
Maar goed, laat maar.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie