Volprofiel draadsnijwisselplaat voor worm moduul?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Volprofiel draadsnijwisselplaat voor worm moduul?

Bericht door Dieselloco »

Beste allen,

Ik ben benieuwd of iemand weet of deze er zijn.

Ik zoek een volprofiel draadsnijwisselplaatjes maar niet voor schroefdraad, maar voor snijden van een worm voor tandwielen in kleine modules (0,3 mm tot 0,5 mm). Het verschil is de hoek, deze is geen 60 graden maar 40 graden. Ook is de vorm meer trapeze. Volprofiel zodat je gelijk de diameter kan draaien.

Ik heb al in de diverse webshops gekeken, maar niets aangetroffen.

Ik hoop dat ik de vraag duidelijk heb beschreven.

Alvast bedankt voor reacties.
Gr. Richard
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2464
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Volprofiel draadsnijwisselplaat voor worm moduul?

Bericht door hainjedaf »

Wormwielen worden toch meestal gefreesd ??
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Volprofiel draadsnijwisselplaat voor worm moduul?

Bericht door MeMoRy »

Bedoel je de worm zelf?
Afbeelding
Het wiel wordt inderdaad gefreesd. Tenminste: misschien wil je het plaatje in een draaiende houder in de klauwplaat monteren... en dan het wiel op de slede monteren? Lijkt me niet ideaal.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3088
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Volprofiel draadsnijwisselplaat voor worm moduul?

Bericht door hfjbuis »

De 40° komt van de pressure angle van de worm (20°) en het profiel is dat van een tandheugel, 3 recht flanken met eventueel afgeronde hoeken.
Het tandwiel moet gemaakt worden met de cutter rotatie diameter, gelijk aan de diameter van de worm. Het tandwiel en de worm worden daarom meestal als setje geleverd.
De cutter voor de worm kun je uit een stukje HSS slijpen. Frezen met een gear hob kan ook. De cutter voor het tandwiel zal wel niet te koop zijn omdat de diameter van de worm zo verschillend is. Als je de worm en het tandwiel kunt aanpassen aan de HOB, kan het ook.
Je kunt gear cutters ook prima zelf maken, zo maak ik ze :
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Volprofiel draadsnijwisselplaat voor worm moduul?

Bericht door Dieselloco »

Ik bedoel inderdaad de worm. Ik maak deze nu met een zelfgedraaide puntbeitel van 40 graden zoals HJFbuis ook zegt, filmpjes heb ik al gezien, zeer leuk en leerzaam.

Tandwielen doe ik ook op de draaibank maar dan met de frees machine erop en gebruik ik de draaibank al verdeelapparaat. Ik heb voor de verschillende modulen de setjes van 8 freeswielen. Heb je altijd de juiste profiel voor de tand.
Afbeelding

Ik proef een beetje dat er niet zijn. Dat is jammer een volprofiel scheelt tijd omdat je dan de worm gelijk op de juiste diameter kan maken. De diameter van de worm is afhankelijk van de hart op hart van het tandwiel en is variabel. Een volprofiel scheelt daarom het afdraaien op de juiste diameter.

Ik denk dat het zelf maken wordt op de cnc uit zilverstaal.
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3088
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Volprofiel draadsnijwisselplaat voor worm moduul?

Bericht door hfjbuis »

Dieselloco schreef: 16 jan 2023 16:55 Ik heb voor de verschillende modulen de setjes van 8 freeswielen. Heb je altijd de juiste profiel voor de tand.
Frees je nu, onder een hoek, een recht profiel in het tandwiel en geen "hol" profiel?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Volprofiel draadsnijwisselplaat voor worm moduul?

Bericht door MeMoRy »

Op Ali staan wel wat inserts
https://nl.aliexpress.com/item/1005004243472904.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005004681368226.html
Die laatste ziet er wel volprofiel uit.

Ik zie ook nog deze om groeven voor een V-snaar te maken
https://nl.aliexpress.com/item/1005001609765189.html
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Volprofiel draadsnijwisselplaat voor worm moduul?

Bericht door Dieselloco »

Thnx MeMoRy.

Dat zijn ze inderdaad. Heb er al een gevonden vanaf moduul 0.6 mm, nu nog even verder zoeken voor kleinere modulen.

https://www.aliexpress.com/w/wholesale- ... 2.0&dida=y


Ik kijk eigenlijk nooit op Ali. Lijkt wel of er op Ali meer keus is dan in de gebruikelijke retail :oops:
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Volprofiel draadsnijwisselplaat voor worm moduul?

Bericht door Dieselloco »

hfjbuis schreef: 16 jan 2023 17:15
Dieselloco schreef: 16 jan 2023 16:55 Ik heb voor de verschillende modulen de setjes van 8 freeswielen. Heb je altijd de juiste profiel voor de tand.
Frees je nu, onder een hoek, een recht profiel in het tandwiel en geen "hol" profiel?
Yep, werkt perfect. Wieltjes zijn maar 9 mm doorsnede (28 tanden) en 1,8 mm breed. Hoek is afhankelijk van diameter van worm (helical) en tussen 3 en 5 graden ongeveer.
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
newhumanoid
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 okt 2022 17:23
Locatie: Oekraïne, Nikolajev

Re: Volprofiel draadsnijwisselplaat voor worm moduul?

Bericht door newhumanoid »

Op zo'n draaibank heb ik een wormwiel gemaakt.
heb ook een moertap gemaakt voor mijn CNC
De mixer is gemaakt van restjes van een wormschroef
https://www.youtube.com/watch?v=sPT9GE6 ... orKrutalev
Bijlagen
Фото-0052.jpg
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Volprofiel draadsnijwisselplaat voor worm moduul?

Bericht door MeMoRy »

Dieselloco schreef: 16 jan 2023 18:05 Ik kijk eigenlijk nooit op Ali. Lijkt wel of er op Ali meer keus is dan in de gebruikelijke retail :oops:
Dat is het ook.
Ik zit in de elektra/elektronica hoek, en het is makkelijker aan specifieke zaken te komen via AliExpress dan via bedrijven. Tenminste, als particulier.

AliExpress is eigenlijk ook alleen maar een platform om Chinese fabrikanten direct in contact te brengen met eindklanten. Dus niet 10 lagen handelaars en distributeurs. En je kan direct reserveonderdelen en halffabricaten kopen.
Uiteindelijk is veel van wat je bij "lokale" winkels koopt (vaak met hoofdkantoren in buitenland) ook gewoon geproduceerd in China.

Als ik naar dat volprofiel wisselplaatje kijk, lijkt het een bijgeslepen insert. C.q. dit is maatwerk. Dat koop je dus niet zomaar in een winkel.
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Volprofiel draadsnijwisselplaat voor worm moduul?

Bericht door Dieselloco »

newhumanoid schreef: 17 jan 2023 08:23 Op zo'n draaibank heb ik een wormwiel gemaakt.
heb ook een moertap gemaakt voor mijn CNC
De mixer is gemaakt van restjes van een wormschroef
https://www.youtube.com/watch?v=sPT9GE6 ... orKrutalev
Interessante filmpjes, zag daarna deze voorbij komen https://www.youtube.com/watch?v=r-aZ1K_oSsE.

@hfjbuis, ik gebruik geen hob, maar de freeswieltjes, ik chamfer daarna de randen en kan een concaaf maken met een rond beiteltje met de radius van de bijpassende worm zoals ook in het filmpje; dat is wat je bedoelt denk ik, met je vraag? Bij kleine tandwiel en worm overbrengingen is de frictie laag en kun je zelfs gewone rechte tandwielen gebruiken.
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3088
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Volprofiel draadsnijwisselplaat voor worm moduul?

Bericht door hfjbuis »

Dieselloco schreef: 17 jan 2023 10:13 ik chamfer daarna de randen en kan een concaaf maken met een rond beiteltje met de radius van de bijpassende worm zoals ook in het filmpje; dat is wat je bedoelt denk ik, met je vraag?
Inderdaad, zo kunnen/moeten ze gemaakt worden.

De video met 2 assen in sync is ook niet verkeerd om de juiste helix hoek er in te frezen. Dat scheelt weer in setup time. Weer wat geleerd en iets om over na te denken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
newhumanoid
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 okt 2022 17:23
Locatie: Oekraïne, Nikolajev

Re: Volprofiel draadsnijwisselplaat voor worm moduul?

Bericht door newhumanoid »

Dieselloco schreef: 17 jan 2023 10:13 dat is wat je bedoelt denk ik, met je vraag?
Ik neem een ​​deel van een worm en maak er een kraan van
Daarna sneed ik het tandwiel met deze tik (zoals te zien in de video).
Voor een kleine zes, vooral een plastic exemplaar, is dit helemaal geen moeilijk proces.
dan zal het profiel van het tandwiel absoluut samenvallen met het profiel van de worm
Plaats reactie