Tips omtrent waterkoeling aluminium matrijs

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Tips omtrent waterkoeling aluminium matrijs

Bericht door FSSF »

Bedankt voor de antwoorden, worden meegenomen in het verdere plan binnenkort.

Voor nu is het nog even wachten op temperatuurregelaartjes, slangen, koppelingetjes, etc.

Plaatje van de schoorsteen :lol:

Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tips omtrent waterkoeling aluminium matrijs

Bericht door DaBit »

FSSF schreef: 08 jan 2023 17:08 - De matrijs warmt op doordat een opgewarmde plaat kunststof er over heen wordt getrokken, het aantal graden dat deze per cyclus opwarmt is onbekend. Misschien eens een testje doen met een kleine matrijs.
Nou, we kunnen ook rekenen met kunststofsoort, afmetingen van de plaat en dikte van de plaat (of gewoon massa van de plaat). Da's nog handiger.
Als je dan de begin- en eindtemperatuur weet, dan kunnen we ook uitrekenen hoeveel kJ aan warmte je maximaal per cyclus in de matrijs dumpt. Als je die begin/eindtemperatuur niet weet dan zal 160 graden begin en 60 eind wel een veilige gok zijn neem ik aan?

Die kJ's moet je vervolgens in 5 minuten kwijtraken met een delta-T van tenminste 15 graden (we hebben warme zomers tegenwoordig), en daar volgt een koelvermogen uit.

Mijn onderbuik zegt dat een enkele tientallen liters water en een kachelradiatortje ook al voldoende is, maar metenrekenen is weten.

Als de matrijs op 50C houden wenselijk is zou ik ook niet weten waarom je dat niet direct zou implementeren. Dat is maar een kleine toevoeging; doorstroomverwarmers met thermostaat ingebouwd zijn in alle soorten en maten te koop.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie