Multimeter

Moderator: Moderators

Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Multimeter

Bericht door Grafjan »

Beste forumleden
Ik heb een multimeter, en heb hier wederom ook al geen verstand van. Ik kan dus alleen maar met die piep instellingen controleren of er een kabel breuk is. Maar nou wil ik controleren of de accu van een fiets nog goed is op welke stand doe ik dat? En mag ik om te controleren of er tussen de accu en de printplaat kabel breuk is gewoon met de piepstand meten? (Er komt dan 9volt op de printplaat te staan. Bij voorbaat dank.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Multimeter

Bericht door FreesKever »

Met dat ervarings nivo is het enige zinvolle advies om er vanaf te blijven en het iemand anders te laten doen.

Als je ervaring op wilt doen, doe dat dan met dingen die niet veel kosten om mee te experimenteren. Koop een breadboard en wat LEDjes of een arduino of iets dergelijks.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Multimeter

Bericht door Grafjan »

Oh sorry hoor, ik dacht dat zal niet zo heel moeilijk zijn. :roll: En dat er niet zoveel mis zou kunnen gaan.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Multimeter

Bericht door henkzelf »

Piepen doe je in principe niet aan aan schakeling waar spanning op staat omdat je dan de kans hebt dat je meter er tussenuit piept naar de eeuwige jachtvelden.
Wat jij doen wil doe je op een gelijk spanningsstand (b.v. 20V=). Je sluit dan de - draad van de meter aan op de - pool van de Accu, en dat kun je met de + draad van de meter zien hoeveel spanning op verschillende punten staat. Als er aan de ene kant van een draadje een andere spanning staat dan op de andere kant van dat draadje dan is dat draadje stuk.

Verder kreeg je een goed advies: Oefen eerst met iets goedkoops. Een accu kan veel stroom leveren en een testpen of een schroevendraaier die uitschiet en contact maakt tussen twee onbedoelde punten kan zorgen dat je toch nog vuurwerk afsteekt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 248
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Multimeter

Bericht door André-R »

FreesKever schreef: 07 jan 2023 16:38 Met dat ervarings nivo is het enige zinvolle advies om er vanaf te blijven en het iemand anders te laten doen.

Als je ervaring op wilt doen, doe dat dan met dingen die niet veel kosten om mee te experimenteren. Koop een breadboard en wat LEDjes of een arduino of iets dergelijks.
als je nog even wat onbekend bent met een multimeter moet een arduino ook maar beter even links laten liggen ... ;-)
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Multimeter

Bericht door Rocnc »

een fietsaccu kan je, denk ik, beter even bij een fietsenmaker laten controleren. De spanning zal onbelast wel in orde zijn. Iets anders kan je met een multimeter niet controleren. Je moet een apparaat hebben dat de accu belast en dan de prestatie ervan meet. Tenminste, dat doe je met een loodaccu. Of het ook zo werkt met een lition accu weet ik niet, maar ik denk het wel.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Multimeter

Bericht door Bjornski1976 »

Gewoon op de oude manier doen zoals je vroeger ook een 9Volts batterijtje teste, met de tong :lol:
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Multimeter

Bericht door benkr »

Ik neem nu even aan dat het je eigen fiets is, die je elke dag gebruikt.
Kom er gewoon even mee langs in de middagpauze of zo, bel even van tevoren om zeker te weten dat ik thuis ben.
Als je dan jouw meter meebrengt leer ik je daar ook nog een klein beetje mee meten.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Multimeter

Bericht door MeMoRy »

Kortsluiting van een lithium ion batterij kan interne oververhitting veroorzaken, die interne kortsluiting geeft. Dat wordt hevige brand die niet te stoppen is. Dus nee, niet experimenteren met dat soort batterijen als je niet precies weet wat je aan het doen bent.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Multimeter

Bericht door Bjornski1976 »

Het meten van spanning (Volt of voltage) doe je bij voorkeur met een duspel. Deze geeft de gemeten spanning aan en selecteerd automatisch of dit een gelijkspanning (DC direct current) of wisselspanning (AC alternating current).

Met een multimeter meten moet je weten wat je gaat meten, gelijkspanning (DC direct current =) of wisselspanning (AC alternating current ~). Dit is een instelling die je moet maken, uiterst belangrijk!

Voordat je gaat meten moet je weten wat je gaat meten, spanning (Volt V) of stroom (Ampère A). Bij het meten van stroom moet je meestal de rode meetdraad of probe in de A aansluiting zetten en dan heb nog een keus of dit 10A of een lagere stroom is. Hierop zit een beveiliging voor de meter en is middels een interne zekeringen geregeld.
Bij het meten van spanning sluit je aan op de rode aansluiting V.

De zwart meetdraad of probe zit aan gesloten op de COM.

Controlleer je aansluitingen V of A, meetselectie A of V ac of DC.

https://youtu.be/5lAez5iNYr8
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Multimeter

Bericht door Grafjan »

Allen bedankt!
@Benkr het is niet mijn eigen fiets maar van een neefje.Als mijn multimeter sneuvelt maakt mij niet zo heel veel uit, zoals ik al zei ik kan er weinig mee, maar als die accu kan sneuvelen dan is dat natuurlijk veel erger. Dus we gaan wel naar een professional.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Multimeter

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Iets meer over de risico's met fiets accu's.
https://www.battery-control.nl/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Multimeter

Bericht door andrefc101 »

henkzelf schreef: 07 jan 2023 17:30 Verder kreeg je een goed advies: Oefen eerst met iets goedkoops. Een accu kan veel stroom leveren en een testpen of een schroevendraaier die uitschiet en contact maakt tussen twee onbedoelde punten kan zorgen dat je toch nog vuurwerk afsteekt. :mrgreen:
Ach.... wanneer je ergens niet allen vanaf weet wil toch niet zeggen dat je ze niet helemaal op een rijtje hebt? Ga er vanuit dat de meest ts's toch genoeg iq hebben om op een accu de plus en de min niet zomaar door te verbinden...
En je denkt toch niet dat de mensen die er wel genoeg van af weten nooit geen kortsluiting veroorzaken?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Multimeter

Bericht door Kars-cnc »

andrefc101 schreef: 08 jan 2023 10:24 En je denkt toch niet dat de mensen die er wel genoeg van af weten nooit geen kortsluiting veroorzaken?
Precies! Die weten dat allemaal omdat ze voldoende vaak iets verkeerde hebben gedaan om te weten hoe het niet moet :lol:

Om me er dan toch nog maar mee te bemoeien; zolang je universeelmeter op spanning-meten (DC voor een fiets) hebt staan kun je weinig fout doen. Ohm en piepen ook niet eigenlijk. Zo'n meter heeft genoeg bescherming om als je een verbinding gaat testen en er staat toch 20V over (b.v. omdat de verbinding verbroken is) niet kapot te gaan. Bij een Ohm meting zet je zelf te weinig spanning en/of stroom op een "huis-tuin en keuken" schakeling om die kapot te maken.

Voor het interpreteren van wat je meet? Even hier op het forum zetten, dan heb je zo weer een heleboel antwoorden :lol:
Plaats reactie