UIO-10 topic

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

UIO-10 topic

Bericht door serum »

Aangezien ik niet wist welke opties er waren met de UIO-10 van Eding en de handleiding daar niet op ingaat plemp ik hier mijn bevindingen zover en de functies neer;

-totaal 32 inputs
-input 14, 15 dedicated voor potentiometers 14= feed override, 15= speed override
-input 1-13 en 16- 31 hebben de keuze uit input selector en switch
-aantal inputs hebben een extra functie, nl handwheel (voor x/y/z) 16,18=X, 24,25=Y, 26,28=Z

Bij de inputs kan je kiezen uit deze lijst met opties;
Bij het maken én breken van het contact van de schakelaar kan je de volgende opties kiezen (dus 2 opties voor 1 schakelaar, dit kan, hoeft niet)

Code: Selecteer alles

**General UI**
Mode operate
next tab 
previous tab
next status
previous status
Toggle workmachine
Toggle MDI
To main menu
To home menu
To zero menu
To auto menu
To machio menu
to graph menu
to jog menu
to jog pad
to usr1 menu
to usr3 menu
** user buttons **
button user1
button user2
button user3
etc etc
(tot button user20)
**main buttons**
close programm
main reset
homeseq
**zero buttons**
zero x
zero y
zero Z
zero a
zero b
zero c
**handwheel**
select handwheel on x
select handwheel on y
select handwheel on z
select handwheel on a
select handwheel on b
select handwheel on c
All handwheels on
select handwheel off
select jog HW01
select jog HW1
select jog HW10
select jog HW100
**jogmode**
select continu
select step 0001
select step 001
select step 01
select step 1
jog mode previous
jog mode next
**jog start stop**
stop jog
stop jog minus x
stop jog plus x
stop jog minus y
stop jog plus y
stop jog minus z
stop jog plus z
stop jog minus a
stop jog plus a
stop jog minus b
stop jog plus b
stop jog minus c
stop jog plus c
**program run**
load job
run
pause
toggle single
toggle blockdelete
plus feed
min feed
plus speed
min speed
feedov 100
speedov 100
**teach**
open teach
add teach point
edit teach
**io on off**
spindle on R
spindle on L
spindle off
flood on
mist on
toggle aux1
toggle aux2
toggle aux3
toggle aux4
toggle aux5
toggle aux6
toggle aux7
toggle aux8
toggle aux9
toggle aux10
**function keys**
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
C F1
C F2
C F3
C F4
C F5
C F7
C F9
C F10
C F11
C F12
A F5
A F6
HurcoXYZ
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 apr 2018 20:18

Re: UIO-10 topic

Bericht door HurcoXYZ »

Ik was hier net mee bezig hele handige info! Bedankt !
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: UIO-10 topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

-input 13, 14 dedicated voor potentiometers 14= feed override, 15= speed override
-input 1-13 en 16- 31 hebben de keuze uit input selector en switch
Ik heb de manual even niet voor het grijpen.. maar bovenstaande is verwarrend.

Inputs 13 en 14 voor potmeters waarvan 14 voor voeding en 15 voor toerental?..

"3 letters...WTF???"

De rest van jouw omschrijving maakt de verwondering ook niet kleiner...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: UIO-10 topic

Bericht door andrefc101 »

Dit handleidingen zijn niet altijd even duidelijk
Laatst gewijzigd door andrefc101 op 10 jan 2023 04:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: UIO-10 topic

Bericht door kawarider »

Serum, waarom zou je dat kaartje willen gebruiken? Kom je wat tekort op standaard bordje?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: UIO-10 topic

Bericht door serum »

Arie Kabaalstra schreef: 09 jan 2023 20:54
-input 13, 14 dedicated voor potentiometers 14= feed override, 15= speed override
-input 1-13 en 16- 31 hebben de keuze uit input selector en switch
Ik heb de manual even niet voor het grijpen.. maar bovenstaande is verwarrend.

Inputs 13 en 14 voor potmeters waarvan 14 voor voeding en 15 voor toerental?..

"3 letters...WTF???"

De rest van jouw omschrijving maakt de verwondering ook niet kleiner...
Verdikkeme.. Gecorrigeerd Arie. Sorry dat je daar je knappe koppie over moest breken. :mrgreen: Het ging om 14-15. Niet om 13-14.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: UIO-10 topic

Bericht door serum »

kawarider schreef: 09 jan 2023 22:06 Serum, waarom zou je dat kaartje willen gebruiken? Kom je wat tekort op standaard bordje?
Omdat je met een enkele knop dan rechtstreeks een commando uit die lijst kan uitvoeren in Eding.

Dus als ik met de spindel linksvoor op een werkstuk sta, kan ik met een druk op 1 knop een probingroutine kan starten die ik wil. Ik wil per probingroutine 1 knop maken. ik zet de spindel dan op de goede plek, hij pakt de probe, gaat naar de plek waar de tool was en begint daar zijn routine. Of met een druk op de knop de USB camera activeer om x/y vlot te nullen en met dezelfde knop weer terugkan naar het auto menu. Feed en speed override met een pot kan ook eenvoudig met deze print. Geen idee of dat met die 760 kan, de manual heeft het er niet over in ieder geval.

En ik wilde die UIO ook gebruiken als veiligheid om de ATC knop alleen beschikbaar te maken in het handmatige jog menu. (wat je niet kan activeren in Eding als de machine actief is, precies wat je wilt dus).

Ik heb geen idee of dat allemaal rechtstreeks met de 760 kan, met die uio10 kan het gewoon. Het zijn geen inputs Joep, het zijn UI inputs, zo moet je het zien.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: UIO-10 topic

Bericht door kawarider »

Ja Andre had me al beetje bijgepraat, maar t bleef knagen. Eding is standaard al kompleet genoeg dacht ik, en denk ik. Dit is Eding voor gevorderden. Hoor ik ( nog) niet bij.
Bedankt voor de uitleg.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: UIO-10 topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

kawarider schreef: 09 jan 2023 22:53 Ja Andre had me al beetje bijgepraat, maar t bleef knagen. Eding is standaard al kompleet genoeg dacht ik, en denk ik. Dit is Eding voor gevorderden. Hoor ik ( nog) niet bij.
Bedankt voor de uitleg.
Zoals Hans Teeuwen ooit zei:"met zo'n instelling blijf je zwakzinnig!" :lol:

Het gegeven dat de inputs nu asn de Gui gekoppeld zijn, maakt het een stuk duidelijker voor degene die het bedient..

Ik vrees dat het voor mij betekent dat ik de print van mijn heidenhain panelen moet gaan vervangen, maar da's met die " chinese pcb-boeren" ook geen probleem meer.

Het gaat meer en meer op heidenhain lijken, zeker als edingcnc er een melding "toets zonder functie" inzet als je een functie wilt activeren op een moment dat dat niet mag, of als het niet van toepassing is..(heidenhain gebruikers weten wat ik bedoel)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: UIO-10 topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 10 jan 2023 11:16(heidenhain gebruikers weten wat ik bedoel)
breek me de bek niet los :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: UIO-10 topic

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 10 jan 2023 11:59 breek me de bek niet los :lol:
Jij ook al :shock:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: UIO-10 topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb even zitten denken..

Jullie zijn zo onderhand bekend met mijn voorkeur voor Heidenhain "Heidi" toetsenborden voor mijn CNC machines.
Echter, een UIO-10 is een heel handig ding, en het zou mooi zijn als je de machine-toetsen van een Heidi klavier door een UIO-10 laat afvangen.

is er een nette manier om die toetsen te "Isoleren" van de rest van de PCB? of kan ik dan beter een Tekeningetje naar JCLPCB mailen?. een nieuwe PCB tekenen is dankzij de hulp die ik via dit forum gekregen heb ook maar een "koud kunstje"
Als ik het bestaande klavier netjes opmeet, dan kan ik zo een nieuw PCB bedenken, met de machinetoetsen "niet aangesloten" op het op de pokeys aangesloten deel, maar voorzien van een setje spoortjes die ik dan makkelijk op de UIO-10 kan aansluiten., zodat ik zowel de UIO-10 als de Pokeys kaart "Piggyback" op de achterkant kan knopen..

een volgende stap zou kunnen zijn: er eens goed voor gaan zitten, en een "Kabaalstra-klavier" bedenken, dat qua layout lijkt op een Heidi, dus met een toetsenbord, een Numpad, en toetsen voor machinefuncties.
een Pokeys voorgeprogrammeerd voor de "normale toetsen" erop, en een UIO-10 voor de speciale functies.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: UIO-10 topic

Bericht door serum »

Ik snap je invalshoek denk ik niet goed; mijn idee is om voor mij functionele knoppen te maken met deze UIO voor mij meest gebruikte features van eding, waar ik nu het menu voor in moet. Programmeren doe ik eigenlijk nooit aan de machine.

Zal neerkomen op dit;

-reset
-homing
-proben op verschillende manieren om de x/y/z te nullen in het actieve coordinaatsysteem, (ik denk dat daar een stuk of 6 knoppen voor nodig ben)
-activeren/deactiveren van USB camera met het daarna automatisch activeren van jog x10 met een nullen-voor-de-actieve-as knop
-joggen op x/y/z/a met 1 handwiel en x/y/z/a nullen met jog .01, .1, 1 en 10
-activeren auto/mdi/JOG menu en alleen in JOG mode mag de toolchange knop op de spindel actief zijn. (met als criterium dat het M3 uitgangssignaal 1 seconde 0 is)
-0-100 procent draaiknoppen voor feed/speed

en een 'continu' stand om aan het einde van het programma een Z100 Y100 op te geven en de M30 te vervangen door M60.

Dat is ruwweg mijn plan. Zoals gezegd doe ik verder niets qua programmering aan de machine.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: UIO-10 topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 21 jan 2023 18:05 Ik snap je invalshoek denk ik niet goed; mijn idee is om voor mij functionele knoppen te maken met deze UIO voor mij meest gebruikte features van eding, waar ik nu het menu voor in moet. Programmeren doe ik eigenlijk nooit aan de machine.

Zal neerkomen op dit;

-reset
-homing
-proben op verschillende manieren om de x/y/z te nullen in het actieve coordinaatsysteem, (ik denk dat daar een stuk of 6 knoppen voor nodig ben)
-activeren/deactiveren van USB camera met het daarna automatisch activeren van jog x10 met een nullen-voor-de-actieve-as knop
-joggen op x/y/z/a met 1 handwiel en x/y/z/a nullen met jog .01, .1, 1 en 10
-activeren auto/mdi/JOG menu en alleen in JOG mode mag de toolchange knop op de spindel actief zijn. (met als criterium dat het M3 uitgangssignaal 1 seconde 0 is)
-0-100 procent draaiknoppen voor feed/speed

en een 'continu' stand om aan het einde van het programma een Z100 Y100 op te geven en de M30 te vervangen door M60.

Dat is ruwweg mijn plan. Zoals gezegd doe ik verder niets qua programmering aan de machine.
Ik denk dat jij mijn invalshoek prima snapt, maar dat jouw invalshoek precies de andere kant op is. :lol:
Jij bent iemand die zijn machine gewoon snel en makkelijk wil kunnen bedienen en instellen zodra je em een USB stengel in zijn achterste propt, terwijl ik een stuk materiaal op zijn rug wil kunnen knopen, met het zelfde gemak instellen, maar dan aan de machine even wat code induimen om em datgene uit te laten bijten wat ik nodig heb..

en voor beide benaderingen valt wat te zeggen..

Reset: standaard vanuit elk menu F1.. niets bijzonders(Dat kan met een standaard klavier, of als je die niet hebt.. een Pokeys

Homing: Dat doe je maar 1 keer... net na het opstarten.. F2,F8,F12.. meer dan dat is het niet, was het niet, zal het ook nooit worden (wat mij betreft verdwijnt dat menu nadat je het gebruikt hebt..)

Proben.. Da's iets wat ik zelf ook nog uit moet vlooien.. 't zou mooi zijn als je met de UIO-10 een UserMacro af kan laten lopen.. dan reserveer je er 6 voor alle X, Y en Z richtingen..

je zult even moeten grasduinen in het menu om te zien wat er allemaal kan..
Zelf kan ik dat momenteel nog niet..omdat ik sinds September 2022 niet meer thuis geweest ben, ik hier mijn UIO-10 kaartje niet heb..zodra ik langer kan zitten, laat ik dat kaartje wel een keer ophalen, samen met mijn breadboard een paar schakelaars en wat Jumperwires... :lol:

Wat die continu stand betreft.. Z100 Y100 gaat mis als je je coordinaten een keer geroteerd heb... Zet de gewenste Coordinaten als Machinecoordinaten in G28, of G30.. klaar... M30 Vervangen voor M60?.. dat doe je in je CAM..niet aan de machine programmeren is ook dat niet..

Wat ik momenteel met mijn Heidi Klavier en een Pokeys doe, dat liegt er ook niet om... Ik kan middels de PGMMGT toets een programma laden, ik kan de handwieltoets, tegelijk met een Asletter gebruiken voor handwiel op die as.. onder veel andere...
Plaats reactie