Steunpoot

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
StanDeMan
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2023 14:14

Steunpoot

Bericht door StanDeMan »

Dag Allen,

Wij bezitten allerlei landbouwmachines.
Sinds kort is daar een nieuwe bij gekomen. Het viel me op de deze aan beide kanten steunpoten heeft die je moet vastdraaien dmv moer/kromme bout. Ik vind dit niet echt veilig en ben dan ook gewend van ander machines dat er om de zoveel cm een gat in de steunpoot zit waar een borgpen doorheen gaat. De koker waar de steunpoot in zit is al wat krom getrokken. En stel hij wordt niet hard genoeg aangedraaid, dan zakt hij naar beneden --> schade machine of erger letsel bij een persoon.
Daarom mijn vraag; mag dit wel op deze manier? volgens machinebouwrichtlijnen/eisen, CE-keuring etc...
Alvast bedankt!
Stan




Afbeelding
Heitec
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:33
Locatie: Culemborg

Re: Steunpoot

Bericht door Heitec »

Hoi, da's wel een bijzondere vraag op een CNC forum. In ieder geval, ik kan je wel een beetje op weg helpen.

De wetgeving waar je mee te maken hebt betreft de Machine Directive 2006/42EG. Hierin staat in bijlage I paragraaf 1.3.1. de volgende eis:

"De machine, haar onderdelen en toebehoren moeten voldoende stabiliteit bezitten opdat kantelen, omvallen of onbeheerste verplaatsingen worden vermeden tijdens het vervoeren, monteren, demonteren en elke andere handeling waarbij de machine betrokken is."

En dat is meteen het meest concrete wat je vanuit wetgeving terug kan vinden. En da's best abstract eigenlijk, want wanneer is iets voldoende stabiel? Da's niet bepaald SMART. Gelukkig heb je naast wetgeving ook normen, die niet bindend zijn zoals wetgeving, maar wel als breed geaccepteerd voorschrift gelden om iets te ontwerpen. Een soort gezamenlijke industriële afspraak zeg maar. De EN-ISO 4254 reeks zou hier het meest van toepassing zijn als ik dit zo inschat. Dit zijn wel normteksten waar je voor moet betalen, in tegenstelling tot de Machine Directive die gewoon vrij verkrijgbaar is.

Om (enigszins) antwoord op je vraag te geven: Formeel mag de fabrikant dit zo uitvoeren. CE-markering is namelijk geen keuring maar een indicatie dat de fabrikant zelf vindt dat de machine veilig genoeg is. Een soort zelf-certificering dus... Als later blijkt dat de machine toch niet veilig genoeg was (arbeidsongeval) zal de arbeidsinspectie bij de fabrikant om uitleg vragen waarom 'ie een CE markering over zijn (blijkbaar onveilige) machine heeft afgegeven. Als de fabrikant daar geen goed verhaal bij heeft kan 'ie uiteraard stevige boetes verwachten.

Tenslotte, als het om een nieuwe machine gaat, moet er ook een CE-conformiteitsverklaring afgegeven zijn, meestal vindbaar in het instructieboekje. Daar zou je ook moeten zien welke aanvullende normen (zoals wellicht die EN-ISO 4254) er gebruikt zijn bij de ontwikkeling van de machine.
Maho MH400E retrofit LinuxCNC
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Steunpoot

Bericht door bartL »

Ik heb veel met deze normen gewerkt maar (helaas) staat er niets in over deze manier van borgen. De 4254 beschrijft eigenlijk alleen:
- dat de machine op een helling van 8.5graden geparkeerd moet kunnen worden.
- dat de druk onder de steunpoot niet groter mag zijn als 400kPa.
- dat onbedoelde verplaatsing van de positie niet mogelijk is.

Dat laatste valt bij een dergelijke constructie te betwijfelen en daarom zou ik als engineer ook nooit voor een dergelijk constructie kiezen, maar dat betekend niet dat het niet zou mogen.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Steunpoot

Bericht door assink »

Tja, geloof niet dat je naar de fabrikant kunt om een schade vergoeding te vragen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit niet veel tegen ben gekomen, meeste is met een pin door een koker of buis. Of iets met een draadspindel of cilinder, en dat wil zelfs ook kapot bij sommigen.
Kom zelf ook van een boerderij, en een slijptol en een lasapparaat zijn je beste vriend soms :lol:
Vaak is het motto. "Staat het je niet aan, zoek je verder of pas het aan"
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Steunpoot

Bericht door hfjbuis »

Ongeacht wat de leverancier zegt, als ik een constructie niet vertrouw dan wordt die aangepast. De kosten van een aanpassing kun je dragen. Als er iets fout gaat dat je had kunnen voorkomen, dat is ondragelijk.
40 jaar geleden gaf een professor van Philips een lezing over kwaliteit. Hij noemde kwaliteit bestand zijn tegen voorspelbaar misbruik. Daarbij gaf hij als voorbeeld dat kinderen op een stofzuiger paardje rijden en dat de stofzuiger daar tegen moet kunnen.
Als je nu al kunt voorspellen dat het fout kan gaan bij niet goed aandraaien.....
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie