Goede stofafzuiging realiseren

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Goede stofafzuiging realiseren

Bericht door mher »

Sven schreef: 09 jan 2023 08:53 Als ik nou toch een bovenafzuiging moet maken, is het dan niet beter om alle afzuiging daar te doen?

Of geeft een verdeling tussen boven en beneden een duidelijk beter resultaat?
Het lijkt me eigenlijk logisch dat zaagsel niet zo makkelijk weer uit de machine naar boven komt...
Het beste is zowel boven het zaagblad als onder het zaagblad.
Doordat de tanden van de zaag het meeste naar beneden trekken is het goed om ook daar het stof af te zuigen.
Doe je dat niet komt het uiteindelijk ook weer terug de ruimte in.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Goede stofafzuiging realiseren

Bericht door Sven »

mher schreef: 09 jan 2023 11:26 Doe je dat niet komt het uiteindelijk ook weer terug de ruimte in.
Maar daar hangt dan toch de bovenafzuiger, die ik een grotere diameter kan geven omdat er onderin niet gezogen hoeft te worden?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Goede stofafzuiging realiseren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die zaag zal toch het meeste (en grover) wel naar beneden slaan, als het dan eerst nog met die zaag mee omhoog genomen moet worden lijkt me niet optimaal. Of je moet die onder bak hermetisch dicht zien te krijgen, maar dan staat die zaag op een gegeven moment vol in een bak zaagsel te draaien. Met gevolge dat de boel daar waarschijnlijk in de fik gaat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Goede stofafzuiging realiseren

Bericht door Bjornski1976 »

Stuur eens een foto van die zaag met vermelding van merk en type. Wellicht dat er nog meer zinnigs te zeggen is over het aanpakken van het stof probleem.

Ik heb nu ook een week wat kriebel in de keel maar niets gezaagd, geboord of gefreesd ;-) :mrgreen:
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Goede stofafzuiging realiseren

Bericht door kawarider »

Misschien moeten we eens een workshop afzuigkappen organiseren?

Zaagsel moet in de kap geworpen worden en vandaar zo gladjes mogelijk in de afzuigbuis zijn weg vervolgen. Van hieruit moet dit met 20+ m/s verder. Alleen dan en vanuit dat punt kan een stofarme werkplaats gerealiseerd worden.

Dus NEE Sven, die onderafzuiging zit er niet voor niets. Waarom denk je dat een fabrikant de moeite neemt om onder een afzuigpunt te maken? Omdat het van boven beter afzuigt? Als ie aan de onderkant goed werkt, staat de zaag van boven geen troep in je gezicht te blazen. Bovenafzuig pakt dan het restje.

En nu heb je geluk. Hier slingert nog een bovenkap van een Altendorf
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Goede stofafzuiging realiseren

Bericht door Kjelt »

kawarider schreef: 09 jan 2023 16:01 Waarom denk je dat een fabrikant de moeite neemt om onder een afzuigpunt te maken? Omdat het van boven beter afzuigt? Als ie aan de onderkant goed werkt, staat de zaag van boven geen troep in je gezicht te blazen. Bovenafzuig pakt dan het restje.
Ah nu begrijp ik eindelijk waarom de doorsnede van de slang aan de onderkant van een Festool zaagtafel dikker is dan aan de bovenkant.

Afbeelding
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Goede stofafzuiging realiseren

Bericht door mher »

Sven schreef: 09 jan 2023 12:08
mher schreef: 09 jan 2023 11:26 Doe je dat niet komt het uiteindelijk ook weer terug de ruimte in.
Maar daar hangt dan toch de bovenafzuiger, die ik een grotere diameter kan geven omdat er onderin niet gezogen hoeft te worden?
Het komt natuurlijk niet alleen terug naar boven.
Ik weet natuurlijk niet welke zaag we het hier precies over hebben maar pak je zaag maar eens weg grote kans dat er onder de plek waar hij staat het nodige stof ligt.
Bij veel zagen is het ook niet mogelijk om deze van onder volledig te sluiten, dit heeft te maken met het feit dat er nog mechanismes zijn zoals de hoogte en hoek van het zaagblad. Deze zouden wel zo veel mogelijk gedicht kunnen worden maar helemaal sluiten zal lastig zijn.

Dat dit niet direct in je gezicht komt/het niet opvalt maakt het niet minder slecht. De fijnstof die vrijkomt is nu eenmaal niet erg gezond, voor betere/meer uitleg zou je ook eens kunnen kijken naar het onderzoek dat bill pentz ernaar gedaan heeft: https://billpentz.com/woodworking/cyclone/index.php
kawarider schreef: 09 jan 2023 16:01 Misschien moeten we eens een workshop afzuigkappen organiseren?

Zaagsel moet in de kap geworpen worden en vandaar zo gladjes mogelijk in de afzuigbuis zijn weg vervolgen. Van hieruit moet dit met 20+ m/s verder. Alleen dan en vanuit dat punt kan een stofarme werkplaats gerealiseerd worden.

Dus NEE Sven, die onderafzuiging zit er niet voor niets. Waarom denk je dat een fabrikant de moeite neemt om onder een afzuigpunt te maken? Omdat het van boven beter afzuigt? Als ie aan de onderkant goed werkt, staat de zaag van boven geen troep in je gezicht te blazen. Bovenafzuig pakt dan het restje.

En nu heb je geluk. Hier slingert nog een bovenkap van een Altendorf
Ik ben wel even benieuwd naar de afzuigingen die jij bouwt, kan ik deze ergens vinden? Momenteel heb ik een Felder AF22 staan maar vind het altijd een interessant onderwerp
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 241
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Goede stofafzuiging realiseren

Bericht door André-R »

kwam dit tegen bij mij in de buurt: https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... aircleaner
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Goede stofafzuiging realiseren

Bericht door Sven »

kawarider schreef: 09 jan 2023 16:01 Misschien moeten we eens een workshop afzuigkappen organiseren?
Jaaaaa, goed idee! : )

Dat scheelt een heleboel waden door youtube video's met o zo goed bedoelde uitleg met stofzuigers en hele lange slangen.
Ik geloof dat ik dat stadium net voorbij ben maar er valt nog veel te leren.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Goede stofafzuiging realiseren

Bericht door kawarider »

@mher, ja zoiets bouwen we ook. Maar dan beter natuurlijk 😀. Geintje. Filters van Felder ben ik niet zo kapot van, platgeslagen olie filters. Naar mijn idee kan dat beter. Heb je geen last van patronen die dicht gaan zitten? Verder niets mis met Felder.

Enne, wat is nou een filterkastje? Wat platen, motor filters en een opvangbak. Veel meer is het niet.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Goede stofafzuiging realiseren

Bericht door kawarider »

@Sven, kijk inderdaad eens bij Penz. Als je dan nog iets durft te vragen.

Andre zijn cycloon is gebaseerd op zijn berekeningen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Goede stofafzuiging realiseren

Bericht door Sven »

Ik had 'm eerder al gevonden, nu aan het bestuderen.
Ik ben voorlopig van de straat geloof ik...

Tamelijk onthutsend verhaal, dat ie een brandschone werkplaats had en vervolgens meerdere longontstekingen kreeg door stofopbouw in zijn longen, met de noodzaak zijn hele huis professioneel te laten reinigen, vloerbedekking er uit, tegels er in, muren en plafonds schilderen, en pas daarna begon er verbetering te komen.

Duidelijk gemotiveerd om tot goede antwoorden te komen.

Ik houd de belangrijkste gegevens bij in het eerste bericht, als ik iets over het hoofd zie of verkeerd vermeld dan wordt ik graag gecorrigeerd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: Goede stofafzuiging realiseren

Bericht door harry321 »

ik ben tegen recirculatie !

alle stofzakkenfabrikanten claimen 99.90% stof af te vangen, raad eens wat die 0.10% is ? juist, de meeste kleinste en dus schadelijkste fijnstof die je maar kan bedenken ! weliswaar veel minder stof maar de stof die WEL overblijft is vele malen schadelijker.

als je echt veilig de stof wil afvangen gebruik een goede standaard stofafzuiging, maar voer die gefilterde lucht af naar buiten.
hoef je je niet druk te maken over "super" en vooral kostbare filters die wel 99.98% kunnen afvangen, en dus nog steeds 0.02% gevaarlijkste stof produceren.

moraal van mijn verhaal, groot stof is over het algemeen geen groot probleem voor de mens, daar hebben ze neusslijmvliezen en nog vele andere systemen voor aangeboren gekregen.
ultra fijnstof daarentegen is een serieus probleem.

alle systemen die recirculeren is een serieus risico.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Goede stofafzuiging realiseren

Bericht door mher »

harry321 schreef: 10 jan 2023 13:43 ik ben tegen recirculatie !

alle stofzakkenfabrikanten claimen 99.90% stof af te vangen, raad eens wat die 0.10% is ? juist, de meeste kleinste en dus schadelijkste fijnstof die je maar kan bedenken ! weliswaar veel minder stof maar de stof die WEL overblijft is vele malen schadelijker.

als je echt veilig de stof wil afvangen gebruik een goede standaard stofafzuiging, maar voer die gefilterde lucht af naar buiten.
hoef je je niet druk te maken over "super" en vooral kostbare filters die wel 99.98% kunnen afvangen, en dus nog steeds 0.02% gevaarlijkste stof produceren.

moraal van mijn verhaal, groot stof is over het algemeen geen groot probleem voor de mens, daar hebben ze neusslijmvliezen en nog vele andere systemen voor aangeboren gekregen.
ultra fijnstof daarentegen is een serieus probleem.

alle systemen die recirculeren is een serieus risico.
Ik ben het in principe met je eens, het beste is om direct naar buiten af te voeren.
Hier kleven natuurlijk wel een aantal kanttekening aan.

Heb je een verwarmde werkplaats dan ben je ook je verwarmde lucht naar buiten aan het afvoeren. Geen ramp natuurlijk maar wel zonde.
Er moet ook ruimte zijn om dit daadwerkelijk te doen zonder andere omwonende ermee lastig te vallen. Op een industrie terrein is dit natuurlijk geen probleem, maar zit je werkplaats aan huis dan is dit wel iets om even rekening mee te houden.
Plaats reactie