Pullytrekker met 5 poten

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Pullytrekker met 5 poten

Bericht door JanSr »

Ik ben bezig met een platbodemlier met een gietijzeren handwiel met 5 spaken.
Dat handwiel moet er af om de rest te kunnen demonteren.
Het zit helaas erg vast, ik heb een tweepoots pullytrekker, die enigszins houvast heeft, maar er is geen beweging in te krijgen, zelfs niet na roodheet stoken.

5 poots pullytrekkers heb ik niet gevonden, er zit niet veel anders op dan zelf maken.
Wie weet weet iemand zo'n ding te koop?
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Pullytrekker met 5 poten

Bericht door MeMoRy »

Driepotige genoeg, maar 5 armen lijkt me maatwerk
Je hebt wel deze types voor krukassen: https://www.automotive-line.nl/product/ ... niverseel/. Moet je zelf armen voor verzinnen

Maar dat stoken niet helpt... weet je zeker dat het geperst zit? Niet toevallig een borgpin of schroefdraad over het hoofd gezien?
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Pullytrekker met 5 poten

Bericht door JanSr »

Deze lier is hoogstwaarschijnlijk een amateur product.
Functioneel prima voor elkaar, netjes gemaakt, maar uit elkaar halen blijkt een crime.
Alle passingen, die ik tot heden tegenkwam zijn zware perspassingen, waarvoor elke logica ontbreekt
Alle bouten en moeren zitten huisvast met locktite of zo. Zelfs de inbus borgboutjes vergen veel gas & zuurstof.
Voor vrijwel elk probleem heb ik de juiste tools, maar (nog) niet voor een 5 spaaks handwiel.
Die komen veel voor, dus ik ben er nu maar een trekker voor aan het maken.

Zie ook hier: viewtopic.php?p=229400#p229400
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: Pullytrekker met 5 poten

Bericht door harry321 »

vraag me af als het ZO vast zit of je dat handwiel niet aan flarden gaat trekken als zelfs stoken niet lukt ?
heb je ook gestookt met de pully trekker er op en onder druk/trek dus ?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Pullytrekker met 5 poten

Bericht door hfjbuis »

MeMoRy schreef: 01 jan 2023 13:28 Driepotige genoeg, maar 5 armen lijkt me maatwerk
Je hebt wel deze types voor krukassen: https://www.automotive-line.nl/product/ ... niverseel/. Moet je zelf armen voor verzinnen

Maar dat stoken niet helpt... weet je zeker dat het geperst zit? Niet toevallig een borgpin of schroefdraad over het hoofd gezien?
Dit model doet mij denken aan de opspanplaat voor de draaibank. Ik denk echter niet dat je die zo zwaar mag belasten. Een remschijf van de auto (boot) kan ook nog.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Pullytrekker met 5 poten

Bericht door JanSr »

Met die tweearmige onder zo veel spanning als je daar mee kon bereiken wel enkele mm opgeschoven.
Omdat ik zowel handwiel als pullytrekker heel wil houden daarmee dus gestopt.

Nu bezig met een schijf met daardoorheen 5 bouten en een ring uit twee delen aan de achterzijde met gaten waar die bouten door kunnen.
De tweedelige ring aan elkaar lassen en dan de vijf moeren aandraaien. Daar is niets tegen bestand.

Met zo'n zelfde ding heb ik een scheepsschroef losgekregen waar geen pullytrekker op kon, omdat het roer in de weg zat.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Pullytrekker met 5 poten

Bericht door MeMoRy »

hfjbuis schreef: 01 jan 2023 14:47 Dit model doet mij denken aan de opspanplaat voor de draaibank. Ik denk echter niet dat je die zo zwaar mag belasten. Een remschijf van de auto (boot) kan ook nog.
Och, zijn bedoeld om -zoals de naam doet vermoeden- de poelie of trillingsdemper van een krukas te trekken. Dus made for the job, zou ik zeggen.
Plaats reactie