Voetpedaalpotmeter voor frequentieregelaar

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sander33
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jan 2022 20:20

Voetpedaalpotmeter voor frequentieregelaar

Bericht door Sander33 »

Ik heb een SEW Movitrac MC07B frequentieregelaar waar ik een voetpedaalschakelaar op heb aangesloten voor aan/uit en een potmeter op de kast voor het instellen van het motortoerental.

Nu wil ik dat veranderen naar een “gaspedaal” waarmee ik het motortoerental kan regelen. Dus een voetregelaar i.p.v. een voetschakelaar. Met de potmeter op de kast zou ik dan het bereik van het voetpedaal willen instellen (max. toerental van de motor).

Mijn vragen zijn: Heeft iemand zoiets al eens gebouwd? Wat is een bruikbaar en betaalbaar voetpedaal? Is een voetpedaal van een naaimachine bruikbaar?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Voetpedaalpotmeter voor frequentieregelaar

Bericht door benkr »

Kijk eens in de muziekwereld, daar gebruiken ze voetpedalen die doen wat jij wil, moet je er nog wel het een en ander uitslopen.
Ik zie op Foogle dat de voetpedalen die ik voor ogen heb eigenlijk nergens meer verkocht worden, ga eens naar een muziekinstrumentenzaak die al vele jaren bestaat en vraag ze naar een oud effectenpedaal, een Wah-Wha of zoiets.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Voetpedaalpotmeter voor frequentieregelaar

Bericht door Kjelt »

Dat heet een expressiepedaal.
Kijk eens bij https://www.bax-shop.nl/
En bel ze even of het een passieve potmeter pedaal is want er zijn er tegenwoordig ook heel veel met elektronica erin.
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Voetpedaalpotmeter voor frequentieregelaar

Bericht door FreesKever »

Op zich stelt een voetpedaal niets voor.
Met 2 houten plankjes, een scharnier en een veer heb je al snel iets "werkends".
Maar je wilt 'm ook wat zwaarder zodat hij blijft staan, stofdicht en meer enzo...

Onderstaand filmpje laat de binnenkant zien van een Behringer FCV100
Ik versta er niets van, video kwaliteit is ook erg slecht en wazig, maar verder is het vrij duidelijk. Er zit een potmeter in met een hefboom, en die potmeter verdraait maximaal ong. 120 graden.

https://www.youtube.com/watch?v=qvrQjgIl9ug

Zelfbouw is ook vrij simpel. Een optie is een tandriemschijf op de potmeter zetten, die riem aan het pedaal maken (andere kant een veer om de riem strak te houden?) Andere optie is om een stukje touw te gebruiken, dat aan de potmeter as vast maken en dan nog een keer ekstra om de as te wikkelen. Door het touw vast te maken kan het niet gaan verlopen.

Zelfbouw lijkt niet aantrekkelijk als ik naar de prijzen van die dingen kijk.

Een ander stuk is hoe je de waarde's van die 2 potmeters omzet naar iets wat je frequentie regelaar begrijpt. De potmeter in het voetpedaal kan waarschijnlijk niet een volledige slag maken. Gevolg daarvan is dat je het signaal op een of andere manier moet schalen.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Voetpedaalpotmeter voor frequentieregelaar

Bericht door hainjedaf »

Voor muziek bedalen:

Thomann is eens tuk goedkoper dan BAX en betere service.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Voetpedaalpotmeter voor frequentieregelaar

Bericht door André-R »

Alle oudere modellen naaimachines hebben een voetpedaal met een soort( schuif)potentiometer.. kringloop ?
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Voetpedaalpotmeter voor frequentieregelaar

Bericht door benkr »

André-R schreef: 31 dec 2022 16:31 Alle oudere modellen naaimachines hebben een voetpedaal met een soort( schuif)potentiometer.. kringloop ?
Dat zijn allemaal draadgewonden laag ohmige weerstanden en daarom totaal niet bruikbaar.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Voetpedaalpotmeter voor frequentieregelaar

Bericht door janplastiek »

voetpedalen worden ook aan tig lasapparaten gehangen, gas geven is hogere lasstroom, is dat misschien iets?
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Voetpedaalpotmeter voor frequentieregelaar

Bericht door André-R »

benkr schreef: 31 dec 2022 16:46
André-R schreef: 31 dec 2022 16:31 Alle oudere modellen naaimachines hebben een voetpedaal met een soort( schuif)potentiometer.. kringloop ?
Dat zijn allemaal draadgewonden laag ohmige weerstanden en daarom totaal niet bruikbaar.
Dat klopt, die potmeter moet je dan vervangen voor bv een schuifpotmeter van het gewenste waarde/bereik.. ik heb er nog stapels van liggen
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Voetpedaalpotmeter voor frequentieregelaar

Bericht door janplastiek »

janplastiek schreef: 31 dec 2022 17:47 voetpedalen worden ook aan tig lasapparaten gehangen, gas geven is hogere lasstroom, is dat misschien iets?
https://www.1ekeus.nl/evo-tb137255-voet ... gJ99fD_BwE
https://www.kippersrijssen.nl/product/j ... gL9A_D_BwE
Breek de dag, frees een lijntje.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Voetpedaalpotmeter voor frequentieregelaar

Bericht door HD13 »

Tip, gaspedaal van auto.
Bij veel injectie modellen zit er allang geen "gaskabel" meer tussen gaspedaal en vlinderklep maar is het gaspedaal een potmeter die met het motormanagemet babbelt.
Wel even meten of het een potmeter is, kan ook zijn dat ze al encoders gebruiken.....
Sander33
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jan 2022 20:20

Re: Voetpedaalpotmeter voor frequentieregelaar

Bericht door Sander33 »

Bedankt voor jullie meedenken en reacties. Ik had zelf dit zelfbouw pedaal gevonden van This Old Tony:
https://youtu.be/-P6w-tj8_Tk
Plaats reactie