universal gcode zender op apple silicon

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mauritswoudenberg
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 dec 2022 13:38

universal gcode zender op apple silicon

Bericht door mauritswoudenberg »

Hallo!

Mijn naam is Maurits en ik ben nieuw op het forum. Niet nieuw in de cnc freserij. Ik heb een 1,53m x 3,10m cnc frees staan waar ik voornamelijk hout en kunststoffen op frees. Een enkele keer aluminium. Aan staal begin ik niet op die machine. Daarom ben ik nu bezig een cnc plasmasnijder te bouwen. Die wil ik met een arduino die grbl draait aansturen.

Nu heb ik een beetje rondgesnuffeld en dacht dat universal gcoder sender een goede optie zou zijn om het boeltje mee aan te sturen. Ik krijg het alleen niet geinstalleerd op mijn mac met m1 chip. Weet iemand of dit uberhaubt mogelijk is? Of zijn er alernatieven die wel werken? Moet ik misschien aan het instap model van eding denken?

Bedankt!
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: universal gcode zender op apple silicon

Bericht door FreesKever »

Ik zou zeggen koop een 2e-hands "kantoor" pc en zet daar Linux op.
Toen het eigen OS van de fruit computer niet goed meer werkte, zijn ze overgestapt op een BSD variant (dat was zo'n 20+ jaar geleden) en dat heeft ook wortels in Unix, net als Linux. veel utilities en command line dingen lijken op elkaar.

In winkels zoals hieronder hebben ze vaak hele partijen van hetzelfde type PC.
Dat zijn over het algemeen kantoor machine's die na een paar jaar standaard worden vervangen, terwijl de hardware wel 10 jaar of meer mee kan.

https://www.hardware4sale.nl/computers/ ... -computers
https://www.estunt.nl/product-categorie/computers/
https://www.tweedehandslaptop.com/nl/we ... /computers

Een monitor erbij kost ook EUR45, Toetsenbord en muis voor EUR10...
Netwerk zit er ook altijd op, dus Ethernet er aan, en dan je "nette" computer op kantoor laten staan en deze naast je CNC zetten.

------------------
Wat GRBL betreft...
De "oude" versies doen het nog steeds natuurlijk, maar al aardig wat jaren geleden bleek de "arduino" met z'n ATMEGA328 te krap en GRBL is daar voorbij gegroeid. Ik wil je aanraden om naar "GRBL-Hal" te kijken. Dat is een "port" naar 32 bit (ARM) microcontrollers en die hebben een fors aantal voordelen. Je kunt natuurlijk ook hogere stap frequenties halen (met micro stepping) maar dat is niet het belangrijkste. Veel modernere uC's hebben hardware voor de USB op de chip geintegreerd, en daarmee is communicatie betrouwbaarder. De Teensy4.1 is ook erg interessant voor GRBL. Hij is erg betaalbaar, voor EUR4 extra heb je er Ethernet bij, wordt ondersteund door GRBL-Hal en er worden ook "breakout boards" voor verkocht die voor CNC bedoeld zijn.

--------------------
Wat Linux betreft:
Linux Mint is een erg beginners vriendelijke distributie. Haal een Image van Internet, dump 'm op een USB stick, stop hem in een PC en staart ervan op. Bij elkaar 10 minuten werk. Op je desktop staat dan een icoon waar je op kunt klikken om hem te installeren. Dat duurt ook tussen 3 en 10 minuten, afhankelijk van de snelheid van de hardware...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: universal gcode zender op apple silicon

Bericht door hfjbuis »

mauritswoudenberg schreef: 30 dec 2022 15:20 Ik heb een 1,53m x 3,10m cnc frees staan waar ik voornamelijk hout en kunststoffen op frees.
Maurits,
Welkom op het forum. Gezien je bezigheden, zul je hier wel iets van je gading kunnen vinden.

Ik zou voor de nieuw te bouwen plasma CNC, als het kan, eenzelfde systeem kiezen, dat is wel zo handig.

Ik gebruik geen PC maar 10" tablets. Dat scheelt ruimte en bekabeling. Toen mijn oudste tablet vorige maand de geest gaf, heb ik bij remarkt.nl een gebruikte windows10 tablet gekocht voor €59,-- (zonder windows, die moest ik zelf (vrijwillege keuze) installeren. Die hebben ook PC's en dat soort gein. Er zijn meerdere bedrijven die gebruikte spullen in grotere series verkopen.

UGS is gemaakt voor een windows computer en dat gaat niet werken op een apple. Voor apple, een "gesloten" OS, zul je in de appstore moet kijken. UGS is niet verkeerd en ondersteund grbl en compatibles.
Grbl-hal heeft ook nog een eigen gcode sender die grbl en compatibles ondersteund. Ik heb het in de tijd dat ik voor grbl-hal ontwikkelde, gebruik van gemaakt.

Huub
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: universal gcode zender op apple silicon

Bericht door Andre_designer »

waarom gebruik je geen gsender https://sienci.com/gsender/
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
mauritswoudenberg
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 dec 2022 13:38

Re: universal gcode zender op apple silicon

Bericht door mauritswoudenberg »

Fantastisch! Dank allen.

Die gsender werkt uitstekend! Als ik alles werkend heb richt ik misschien een dedicated pc of raspberry pi in.

Ik denk dat ik voorlopig de ouderwetse grbl op een arduino blijf gebruiken. Ik gebruik maar 2 assen (de Z-as is een separate torch height controller), en de machine hoeft niet snel te zijn of een enorm hoge resolutie te hebben.

Dank nogmaals, en de beste wensen!
Plaats reactie