.5 error in de Y

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

HurcoXYZ
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 apr 2018 20:18

.5 error in de Y

Bericht door HurcoXYZ »

Hallo,

ik heb een freesbank gemaakt met edingcnc als de besturing, nu trek ik al mijn haar eruit omdat er iets niet goed zit.
Ik nul mijn werkstuk met een 3d taster klokje. dan boor ik bijv. een gat en heb ik altijd een error van .5 tiende in de Y+.

Heb ik mischien een offset aan staan die altijd de Y verschuift? Waar zou ik dat kunnen vinden. ben al maanden aan het zoeken en kom er maar niet uit.

Hopenlijk zijn er hier een aantal slimme mensen die mij er mee zou kunnen helpen

Alvast bedankt, Ed
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: .5 error in de Y

Bericht door Arie Kabaalstra »

dan boor ik bijv. een gat en heb ik altijd een error van .5 tiende in de Y+
Een halve millimeter, of een half tiende?..

Is het alleen op de y as?
Waar zou ik dat kunnen vinden. ben al maanden aan het zoeken en kom er maar niet uit.
Dan ben je al maanden op de verkeerde plek aan het zoeken.. want dat soort dingen staan gewoon in de manual.

First things first.. hoe klok je je werkstuk, is je taster wel fris, met andere woorden, als je de taster 90° draait, krijg je dan de afwijking op de x-as, krijg je dezelfde waarden als je een oppervlak tast, ongeacht de oriëntatie van je taster (ik vermoed dat je een "haimer-achtig ding" gebruikt).

Kijk ook even naar het verschil in G92 en G10 nullen..., kijk even bij je instellingen als je nulpuntsverschuivingen allemaal uitstaan, dan zou je g54 overeen moeten komen met g53..
HurcoXYZ
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 apr 2018 20:18

Re: .5 error in de Y

Bericht door HurcoXYZ »

halve mm.

En ja het is alleen op de Y as.
heb de klok ook 90 graden gedraaid en gekeken of de error eruit ging, dat was dus niet het geval. het maakte niet uit hoe de taster stond de Y bleef .5 uit het midden. de klok is een tschorn saveplus en is gloed nieuw. Ook heb ik gekeken of het naaldje wel goed in het midden zat, dat was het geval. 0.01 uit het rond. dat legt niet de .5 mm uit.

Ja heb wel in de manual gekeken maar kon dr niet veel wijs uit worden wat dit probleem zou kunnen zijn.
heb nog niks met anderen coordinaten gedaan dus dat vond ik raar.

Ik kijk nog even of het goed gaat met de 92 en g10, wie weet heb ik wat over het hoofd gezien
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: .5 error in de Y

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als klanten me vroeger belden met dit fenomeen was m'n standaard vraag: staat de freeskop wel recht?
Dan levert het lengte verschil tussen taster en boor nl. dit probleem op, maar dan wel in de X-as. (maar ik ken jouw machine configuratie niet)

Ik zou het een keer omdraaien: boor een gat en ga daarvan de 4 kwadranten klokken, kijk dan wat de gevonden waarden zijn.

(had Eding niet de mogelijkheid om een offset in X en Y te geven op de tool? Als daar iets staat gaat het ook niet lekker.)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
FreesKever
Berichten: 632
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: .5 error in de Y

Bericht door FreesKever »

Ik denk in dezelfde richting asl HurcoXYZ.

Het is blijkbaar een zelfbouw ding, en het probleem heeft er altijd al ingezeten.

Staat de Z-as loodrecht op de tafel? Zet er een (grote) blokhaak tegen. Als het verschil 0.5mm is over de hoogte van een 3D-taster, dan moet dit met een blokhaak goed te zien zijn. Nauwkeuriger is natuurlijk met een meetklok.

Een fout die je gemakkelijk kunt maken met een meetklok, is door de meetklok stationair op de tafel te zetten, en dan de Z-as er langs te bewegen. Maar zelfs als de Z-as 30 graden scheef staat, kan de meetklok nog steeds perfect op 0 blijven staan als je de Z-as in hoogte verstelt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: .5 error in de Y

Bericht door hugo stoutjesdijk »

FreesKever schreef: 31 dec 2022 12:37 Staat de Z-as loodrecht op de tafel? Zet er een (grote) blokhaak tegen. Als het verschil 0.5mm is over de hoogte van een 3D-taster, dan moet dit met een blokhaak goed te zien zijn.
Veel betere uitleg dan mijn poging. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
HurcoXYZ
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 apr 2018 20:18

Re: .5 error in de Y

Bericht door HurcoXYZ »

Hallo,


net even gekeken met een goede blokhaak. deze heb ik op de tafel gezet, en de meetklok op de spil gezet en naar boven en beneden laten gaan, op 300mm van de blokhaak was er een verschild van 0.05

niet helemaal spat zuiver dus. maar dat verklaard de .5 niet of zie ik dit verkeerd soms ?

heb zelf het idee dat ik in het begin een of anderen offset per ongeluk erin heb gezet, zoals de naam Hurco al zegt weet ik er helaas weinig van :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: .5 error in de Y

Bericht door benkr »

FreesKever schreef: 31 dec 2022 12:37 Een fout die je gemakkelijk kunt maken met een meetklok, is door de meetklok stationair op de tafel te zetten, en dan de Z-as er langs te bewegen. Maar zelfs als de Z-as 30 graden scheef staat, kan de meetklok nog steeds perfect op 0 blijven staan als je de Z-as in hoogte verstelt.
Die snap ik niet, leg die eens wat uitgebreider uit.
HurcoXYZ
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 apr 2018 20:18

Re: .5 error in de Y

Bericht door HurcoXYZ »

het klopt. als je de meet klok op de tafel zet en de z as heen en weer beweegt je niks ziet op de klok. als de meet klok op de spinel zit kun je het wel zien.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: .5 error in de Y

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 31 dec 2022 14:13
FreesKever schreef: 31 dec 2022 12:37 Een fout die je gemakkelijk kunt maken met een meetklok, is door de meetklok stationair op de tafel te zetten, en dan de Z-as er langs te bewegen. Maar zelfs als de Z-as 30 graden scheef staat, kan de meetklok nog steeds perfect op 0 blijven staan als je de Z-as in hoogte verstelt.
Die snap ik niet, leg die eens wat uitgebreider uit.
Zet maar eens een meetklok op de draaibank tegen de scheefstaande beiteslede aan. En beweeg die vervolgens heen en weer.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
FreesKever
Berichten: 632
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: .5 error in de Y

Bericht door FreesKever »

HurcoXYZ schreef: 31 dec 2022 14:06 niet helemaal spat zuiver dus. maar dat verklaard de .5 niet of zie ik dit verkeerd soms ?
Dat lijkt wel te kloppen.
HurcoXYZ schreef: 31 dec 2022 14:06 heb zelf het idee dat ik in het begin een of anderen offset per ongeluk erin heb gezet,
Je kan het ook omdraaien.
Doe je normale 0-punt calibratie, zet er op die plaats een meetklok tegen (met een berijk van 10mm) Boor dan 5mm verder een gat en kijk of er vreemde dingen door de meetklok gesignaleerd worden. Als de software een offset toevoegt moet dat op deze manier snel duidelijk worden.

HurcoXYZ schreef: 31 dec 2022 14:06 zoals de naam Hurco al zegt weet ik er helaas weinig van :lol:
Ik weet niet waar jij de naam Hurco vandaan gehaald hebt, maar ze maken best wel stevige CNC machine's.

benkr schreef: 31 dec 2022 14:13 Die snap ik niet, leg die eens wat uitgebreider uit.
Als je de meetklok op een vaste positie zet, en dan de Z-as er langs beweegt, dan meet je alleen of de Z-as in een rechte lijn beweegt. Je meet niet of die lijn haaks op een ander vlak staat. Het maakt ook niet uit of de meetklok dan op de tafel staat, of dat je hem met een magneet aan een poot o.i.d. vastplakt. Om haaksheid te kunnen meten, heb je een referentie nodig die ook haaks is, zoals b.v. een blokhaak.
(Edit: Hugo's voorbeeld is beter deze keer :)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: .5 error in de Y

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 dec 2022 14:35

Zet maar eens een meetklok op de draaibank tegen de scheefstaande beiteslede aan. En beweeg die vervolgens heen en weer.
dan moet je dus wel de topslede bewegen.. anders slaat de klok wel uit... op die manier kun je heel zuiver een hoek instellen. :lol:

kortom.. meten is weten..als je maar weet wat je meet...
HurcoXYZ
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 apr 2018 20:18

Re: .5 error in de Y

Bericht door HurcoXYZ »

HurcoXYZ schreef: 31 dec 2022 14:06 zoals de naam Hurco al zegt weet ik er helaas weinig van :lol:
Ik weet niet waar jij de naam Hurco vandaan gehaald hebt, maar ze maken best wel stevige CNC machine's.



Nou freeskever, ik ben het ermee eens! Het zijn super fijne machines! Het is erg simpel in te voeren, je hebt zegmaar macro blokken die je kunt instellen. Vandaar dat ik ook niet veel weet van G code's etc. want dat gebruikt de besturing niet direct.

Wat je net uitlegde ga ik proberen! dan zou je kunnen zien of er een offset ingeprogrameerd is
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 432
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: .5 error in de Y

Bericht door P1-Engineering »

Ik zou zelf beginnen met Eding verwijderen en even helemaal opnieuw te starten. Configuratie opnieuw aanmaken en dan direct inmeten en testje doen. Als het dan nog steeds aanwezig is zou ik de bedrading van de x-as en y-as omdraaien en kijken of het probleem mee verplaatst.
Als dat niet het geval is moet het toch iets mechanisch zijn.

Neem namelijk aan dat je al gecontroleerd hebt op omkeerspeling, backlash en of de afwijking constant is of schaalbaar?.
Plaats reactie