.5 error in de Y

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

HurcoXYZ
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 apr 2018 20:18

Re: .5 error in de Y

Bericht door HurcoXYZ »

Ja denk ook dat dat verstandig is. Even helemaal opnieuw installeren geen kwaad kan.

draai ook even de x en y om wie weet is er iets mis met de aansturing van de closed loop stepper.

Ik hou jullie op de hoogte als ik dit gedaan heb.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: .5 error in de Y

Bericht door Arie Kabaalstra »

P1-Engineering schreef: 31 dec 2022 15:58 Ik zou zelf beginnen met Eding verwijderen en even helemaal opnieuw te starten. Configuratie opnieuw aanmaken en dan direct inmeten en testje doen. Als het dan nog steeds aanwezig is zou ik de bedrading van de x-as en y-as omdraaien en kijken of het probleem mee verplaatst.
Als dat niet het geval is moet het toch iets mechanisch zijn.

Neem namelijk aan dat je al gecontroleerd hebt op omkeerspeling, backlash en of de afwijking constant is of schaalbaar?.
Dat is als de motor uit je auto takelen als ie een keer slecht start..

Wat ik me vooral afvraag: is het precies een halve millimeter, of ongeveer, en blijft de afwijking gelijk, naarmate de afstand vanaf het nulpunt groter wordt, of verandert deze?

Backlash kun je snel genoeg achterhalen.. loop met je taster ergens tegenaan, zet em op nul, en zet de as dan ook op nul.., ga dan naar incrementeel verplaatsen, zet em op 0.1 verplaatsing, en jog in de tegenovergestelde richting, blijft de naald van de taster op nul staan, dan is er wat geks aan de hand..

Maar... dat zou nog niet eens verklaren waar de afwijking vandaan komt.. ik heb vroeger genoeg gewerkt met conventionele freesmachines, en zolang je in de zelfde richting verspaant als de richting waarmee je hebt genuld, is er nog niks aan de hand...
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: .5 error in de Y

Bericht door P1-Engineering »

Herinstalleren en de settings erin zetten is 15 minuten werk. Ik kan aardig snel motoren wisselen, maar 15 minuten lukt mij toch echt niet... :mrgreen: :mrgreen:

Ik heb ook een tijdje last gehad van een vreemd fenomeen, af en toe stopte de Z-as ermee. In Eding bleef alles gewoon doorlopen, geen foutmeldingen, maar er kwamen geen step/dir signalen meer uit het z-as kanaal. Alles vers geïnstalleerd en probleem is sindsdien weg. :roll:
HurcoXYZ
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 apr 2018 20:18

Re: .5 error in de Y

Bericht door HurcoXYZ »

Helaas nog geen tijd gehad om het op nieuw in te stellen!

Dus hierbij nog even een off topic vraagje, Kun je je kolom van de Z as trammen met epoxy? Heb het wat mensen zien doen en ik vraag me af of je gewoon wat doorsnee epoxy giet hars ertussen kan gieten en klaar is kees.

Heeft iemand hier ervaring mee en of wat tips om het goed te laten verlopen? :lol:
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: .5 error in de Y

Bericht door FreesKever »

Gotteswinter heeft een erg mooie video gemaakt over uitleinen met epoxy.
Het idee is er een paar korte stukjes uitgegloeid koperdraad er tussen te leggen, en die dan met de bestaande bouten zover plat te drukken tot alles uitgeleind is, en dan wachten tot de epoxy droog is.


Tramming a milling machine with epoxy
https://www.youtube.com/watch?v=U7Qs-J2swIc
HurcoXYZ
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 apr 2018 20:18

Re: .5 error in de Y

Bericht door HurcoXYZ »

OH daar heb ik wel wat aan!

Helaas kun je dat diamant polymer niet kopen als particulier :cry:

weet niet of normale giet hars ook zal werken of dat het niet geshikt er voor is
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: .5 error in de Y

Bericht door Arie Kabaalstra »

In plaats van uitgegloeid koper, kun je ook velletjes latoenkoper, of stalen folieband gebruiken.

Dat laatste gebruikten we voor het zuiver haaks slijpen van onderdelen ook, omdat het ook prime werkte op de magneetplaat van de slijpmachine.
Plaats reactie