te dunne draden aan Nema34 12 NM stappenmotor

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

te dunne draden aan Nema34 12 NM stappenmotor

Bericht door André-R »

Ik heb laatst Vevor closed loop NEMA34 12NM stappenmotoren gekocht. Deze hebben vaste -en natuurlijk te korte- draden . De draden voor de motor zelf zijn 4x0.75 mm2. Ik had het idee om 2 connectoren op de motor te lijmen één 4- polige voor de motor en één 6 -polige voor de stuursignalen.
Heeft iemand dit misschien eerder bij de hand gehad en zo ja welke connectoren heb je gebruikt ?
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: te dunne draden aan Nema34 12 NM stappenmotor

Bericht door FreesKever »

Bij die "closed loop" motoren verdwijnt de kabel meestal onder een (vastgeschroefd) plastic dekseltje, en achterop zit ook een apart compartiment voor de encoderschijf.

Ik zou zeggen, begin eens met openschroeven. Grote kans dat je gewoon de hele kabels kunt vervangen.

----------
"Dun" is een andere dimensie dan "kort". 0.75mm2 is dik genoeg voor Nema 34. Die doen maximaal iets van 6A of misschien 8A. De "Closed loop" motoren regelen ook de stroom terug als ze geen koppel hoeven te leveren, waardoor de gemiddelde stroom nog een stuk lager is.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: te dunne draden aan Nema34 12 NM stappenmotor

Bericht door hfjbuis »

Ik lijm op alle stappenmotoren een GX16-4 connector met bison grijze epoxy. Bij de laatste motor heb ik het huis van de connector niet uit aluminium gefreesd maar met de 3D printer gemaakt uit PLA. Hierbij heb ik de heldere epoxy van Bison gebruikt. Alle connectoren en alle kabels zijn hetzelfde dus ik kan eenvoudig een kabel of motor. Voor alle stappenmotor gebruik ik 4x0.75 kwadraat kabel die met z'n 6.1 mm diameter goed in de connector past.
Voor zover ik weet, mag een GX16-4 per pin 5A hebben.

Voor de BLDC motor waar ik nu mee bezig ben wordt dit één GX20 12 polige connector. 5 Pinnen voor de Hal+voeding, 2x3 pinnen voor UVW en één pin voor een schakelaar/potmeter/of zo iets. De GX20 12 mag 5A per pin hebben. Voor UVW met 2 pinnen parallel is dat dan 10A. Dat is genoeg voor mijn motoren.
Als kabel ga ik een 12 aderige "Stuurstroom FLEX | LIYY 12x0,5mm²" gebruiken. Ook hier 2 aders parallel voor UVW dat is dan 1² kabel voor max 10A. Ook dat is voor mijn toepassing voldoende.
Ik gebruik dus niet afgeschermde kabels en bij de bldc lopen ook stuur signalen (HAL) door één kabel. Dat kan problemen geven, maar voor een bldc verwacht ik het niet. Misschien dat ik dit t.z.t. moet herzien en dan de motor laat werken zonder hal. De BLDC is de motor van een boormachine, dus problematisch zal het niet worden.

Als ik 2 kabels zou gebruiken moet ik ook 2 connectoren gebruiken en in de praktijk leg ik beide kabels toch vlak naast elkaar. Vandaar dat ik het ga proberen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie