FreeCAD als ontwerp tool?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

FreeCAD als ontwerp tool?

Bericht door Rocnc »

Mannen,

in FreeCAD een onderdeel tekenen is goed te doen. Daar zijn ook meer dan genoeg instructiefilmpjes van op YouTube.
Maar het gaat altijd om werkstukjes die al uitgedacht zijn en die dus eigenlijk alleen overgetekend worden in FreeCAD. Je kan meerdere van dat soort onderdelen samenvoegen met, bijvoorbeeld Assembly4. Maar daar lijkt het qua instructiefilmpjes wel op te drogen.

Wat ik helemaal mis is uitleg over hoe je te werk gaat als je een heel nieuwe constructie wilt maken in FreeCAD. Een constructie met meer dan 1 onderdeel. In een willekeurig 2D pakket kan je vrij gemakkelijk een ontwerp uitwerken door met lagen te werken, enzovoort. Je kan afmetingen controleren en iets pas maken op iets anders. Of iets positioneren ten opzichte van iets anders.

Maar in FreeCAD mis ik die handigheid helemaal. Het moet kunnen, gezien de constructies die ik soms van anderen zie.

Kunnen jullie mij helpen aan instructiefilmpjes die verder gaan dan overtekenen van een bestaand onderdeel?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: FreeCAD als ontwerp tool?

Bericht door Oscar f1 »

Ja er kan veel met freecad,
maar er zijn ook wel veel bugs en beperkingen.
Ik moet freecad regelmatig herstarten om verder te kunnen,
en dat is voor freecad helaas normaal.

Ik gebruik Freecad nu vooral als CAM om toolpaden te maken.

Voor tutorials vind ik deze wel goed,
https://www.youtube.com/@MangoJellySolutions/videos
is wel in het engels.
Een prettige rustige stem en uitgebreide uitleg zodat je dingen echt gaat snappen.

Succes!
En post hier ook af en toe wat van je vorderingen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: FreeCAD als ontwerp tool?

Bericht door hfjbuis »

Ik teken ook in FreeCad . Elk ontwerp bestaat uit meerdere onderdelen (parts) zoals een behuizing, as, lager, tandwiel, etc.
Een part bestaat uit meerdere body's zoals een as, er11 collet en er11 nut die samen de spindel vormen.

De onderdelen teken ik apart. De onderdelen stel ik samen tot een model met Assembly4. Veel onderdelen maak ik daarbij 50% doorzichtig zodat ik er doorheen kan kijken. In het model kan ik onderdelen (on)zichtbaar maken met de spatiebalk. Zo kan ik gemakkelijker zien of iets past.

In bijna elk ontwerp zet ik de maten in een (FreeCad) spreadsheet. Voor onderdelen die hoofdzakelijk in afmetingen verschillen (Nema17/Nema23 stepper) maak ik in de spreadsheet configurationtable aan. Zo kan ik met één druk op de knop een nema17 of nema23 stepper selecteren.
Onderdelen die ik vaker gebruik zet ik in een bibliotheek. Zo heb ik de toolpost van de draaibank in een bibliotheek gezet. Ik heb ook een bibliotheek om een spacer of afdekdopje te maken. Het is dan een kwestie van een paar maten invullen en met één druk op de knop exporteren voor in een project.
FreeCad wordt traag als in een spreadsheet veel gegevens staan. Grotere projecten zet ik daarom in meerdere FreeCad bestanden. In het hoofdbestand maak ik dan een link. Ik kan dan een onderdeel bewerken zonder dat alle onderdelen uit het project voortdurend worden geüpdatet.

Je kunt in FreeCad een shape binder gebruiken om de afmetingen van een ander object als referentie te gebruiken. Zo kun je de rand van een doosje met een shape binder gebruiken om de deksel te maken. Verander je wat aan het doosje, dan veranderd het deksel automatisch mee.

Hier de assembly van een project waar ik momenteel aan werk: een boormachine voor in de toolpost.
ToolPostSpindle.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: FreeCAD als ontwerp tool?

Bericht door Rocnc »

@oskar f1 Bedankt voor deze eerste reacties.
https://www.youtube.com/@MangoJellySolutions/videos ken ik ook. Deze tutorials zijn goed. Maar ze behandelen niet echt waar ik naar op zoek ben. Jaren geleden heb een paar dagen gerommeld met Sketchuo en kon toen al heel wat voor elkaar krijgen. Bijna zonder hulp van tutorials. In FreeCAD wil het gewoon maar niet lukken en daar baal ik van. Het ligt niet aan bugs. Daar heb ik niet zoveel last van. Ik weet gewoon niet wat de juiste werkwijze is. Er moet heel veel mogelijk zijn. Daarva zijn voorbeelden te vinden.

@ hfjbuis. Bedankt voor het delen van jouw info. Ten opzichte van mij ben je een gevorderde gebruiker! En wat jij doet ben ik naar op zoek. Ik jongleer nu alleen nog te veel met brokjes kennis. Vandaar mijn vraag naar tutorials.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: FreeCAD als ontwerp tool?

Bericht door hfjbuis »

Rocnc schreef: 28 dec 2022 20:54 Ten opzichte van mij ben je een gevorderde gebruiker! En wat jij doet ben ik naar op zoek. Ik jongleer nu alleen nog te veel met brokjes kennis. Vandaar mijn vraag naar tutorials.
Ik teken nu ruim een jaar in FreeCad. Ik ben begonnen met een paar weken lang elke avond een video te kijken en het getoonde te proberen. Door de best veel problemen/onvolkomen heden van FreeCad heb ik regelmatig overwogen om er mee op te houden. Daar ik geen alternatief heb, ben ik er mee door gegaan. Nu ik de "meeste" problemen ken en mijn werkwijze heb aangepast, kan ik er goed mee leven. Ik vindt ik het jammer dat ik niet 10 jaar eerder ben begonnen met 3D te tekenen. FreeCad heeft, net zoals veel andere CAD programma's, een hele stijle leercurve. Je moet er echt voor gaan zitten.
N.b. ik download elke 14 dagen de laatste ontwikkelversie. Ik laat de laatst goed werkende versie staan voor als de nieuwe versie niet goed is. Dat heb ik pas één keer gehad.
2 tips:
  • Het grootste probleem vond ik de "topology numbering error" (zo heet dat geloof ik). Als een sketch maakt op een vlak nr 2 van boy 1 en je veranderd in deze body iets waardoor de edges/vlakken een ander nummer krijgen, dan gaat het fout met alles wat je daarop gebaseerd heb.
    Ik maak nu alle sketches in het XY,XZ of YZ vlak en geef de schets een offset (staat in de spreadsheet) waardoor die op de goede hoogte komt. Dat is maar één extra handeling extra die veel tijd spaart als je iets wilt wijzigen. Het remappen van een sketch gaat ook, maar dat kost ook extra tijd.
  • 2: Daarnaast doe ik ook geen chamfering, afrondingen, etc als het object niet voor de 3Dprinter is. Moet het toch, dan als allerlaatste handeling
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: FreeCAD als ontwerp tool?

Bericht door DaBit »

Hier ook een FreeCAD gebruiker. Iets minder comfortabel dan Fusion, maar voor 9 van de 10 klusjes ruim goed genoeg.

Assemblies met meerdere onderdelen doe ik met Assembly4. Onderdelen maak ik meestal als losse documenten. De dimensies en locaties van 'features' op de subonderdelen komen meestal uit een 'master-spreadsheet'; ik ben er geen grote fan van om telkens maar geometrie te kopieren van andere onderdelen. Vroeg of laat ontploft de boel dan. Niet alleen in FreeCAD, in Solidworks of Fusion kleurt je historie dan net zo goed rood en geel. Maar FreeCAD heeft er wel erg snel last van.

24628

CAM werkt voor 2,5D werk met contourtje, kamertje, etc. ook wel prima. Zeg dat het hetzelfde kan als CamBam.

24630

24629

Maar als het ingewikkelder word grijp ik toch nog wel eens terug naar Fusion360 voor de CAM.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
harm69
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 nov 2011 23:21
Locatie: Veldhoven

Re: FreeCAD als ontwerp tool?

Bericht door harm69 »

Het oplossen van het ‘topological numbering problem’ is het belangrijkste doel voor de volgende release, die waarschijnlijk ook release 1.0 wordt:

https://wiki.freecadweb.org/FreeCAD_1.0 ... ment_Cycle
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: FreeCAD als ontwerp tool?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Over het algemeen vind ik het werken met een 3D tekenpakket wel duidelijk een andere aanpak nodig hebben dan op je virtuele kalk papier in een 2D autocad achtige omgeving werken.
In het verleden maakte ik daar ook complete machientjes in, ondertussen moet ik er ook niet meer aan denken dat te moeten doen want de werkwijze
in een 3D pakket is toch echt veel handiger in 95% van de gevallen.
(net als een elektrisch schema van 100 A4-tjes in autocad waar je ook niet vrolijk van wordt, maar wel ooit gedaan)
Een enkele keer val ik wel terug op 2D draftsight voor een wat lastig contour dingetje dan is het meer om even lekker te knoeien tot ik de juiste richting weet. Soms importeer ik die resultaten dan als template in SW om daar vanuit verder te werken.

Maar ik herken ook heel erg je vraag, hoe je nu handig meerdere onderdelen maakt en zorgt dat het op elkaar past.
Nu teken ik in SW en dat is natuurlijk weer geen FreeCad maar er zullen zeker raakvlakken zijn.
In dat soort gevallen teken ik toch vaak eerst heel elementaire vormen, zet die in een assembly in elkaar en ga daarna pas aan die onderdelen schaven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: FreeCAD als ontwerp tool?

Bericht door Rocnc »

Jullie bevestigen mijn ervaring tot nu toe. FreeCAD laat zich alleen met de nodige inspanning temmen.
Met andere serieuze 3D paketten zal dat wel ongeveer het zelfde zijn. Ik zit nu in de lastige fase dat ik de basis een beetje onder de knie heb, maar de volgende stappen nog niet goed kan uitdokteren. Veel instructables dwingen me steeds weer van 0 te beginnen. Of ik stuit op iets dat nog net buiten mijn kunnen ligt. Ik ga er wel komen, hoor. Maar als jullie toevallig ergens stuiten op een filmpje voor net niet helemaal beginners, dan houd ik me aanbevolen. Ook ga ik jullie tips in tekst meenemen. Heel waardevol.

Voor nu moet bij mij de rem er weer even op. De badkamer heeft een renovatie nodig. De materialen liggen sinds vanmiddag klaar om een tijdelijke douche op zolder te maken. Zodra die klaar is kan de beuk erin. Behoorlijk letterlijk, de eerste dagen :lol:
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: FreeCAD als ontwerp tool?

Bericht door DaBit »

Ja, het ding is dat jij niet alleen met een programma om moet leren gaan, maar ook moet leren 3D-tekenen. Dat is iets waarvan ik ook nog steeds niet geweldig goed weet hoe het wel moet, alleen hoe het in ieder geval niet moet (mij hebben ze dat geteken ook nooit geleerd).
Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van uren maken.

Kwa geschreven tutorials; dit is een begin: https://wiki.freecadweb.org/Tutorials
Documentatie is er van elke workbench. Zoals assembly4 bijvoorbeeld: https://github.com/Zolko-123/FreeCAD_Assembly4

Kwa joeptjoep: YokoEngineering, Adventures in Creation, etc. hebben genoeg 'geavanceerdere' tutorials.


Maar je kunt toch wel gave dingen doen met dat FreeCAD hoor. Ik wilde laatste weten wanneer de luchtstroom los zou laten van een schuin vlak, en heb daarvoor de interface naar OpenFOAM gebruikt:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Da's toch wel verrekte gaaf dat wij als hobbyisten dit soort dingen ook kunnen zonder ergens 100.000 euro achter te hoeven laten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: FreeCAD als ontwerp tool?

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 29 dec 2022 21:42 Ik wilde laatste weten wanneer de luchtstroom los zou laten van een schuin vlak, en heb daarvoor de interface naar OpenFOAM gebruikt
Die luchtstroom simulaties zien er wel heel gaaf uit!

Maar om dit te kunnen gebruiken moet je waarschijnlijk naast de steile FreeCAD leercurve ook een steile OpenFOAM leercurve door?
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: FreeCAD als ontwerp tool?

Bericht door hainjedaf »

Kars-cnc schreef: 30 dec 2022 07:22
DaBit schreef: 29 dec 2022 21:42 Ik wilde laatste weten wanneer de luchtstroom los zou laten van een schuin vlak, en heb daarvoor de interface naar OpenFOAM gebruikt
Die luchtstroom simulaties zien er wel heel gaaf uit!

Maar om dit te kunnen gebruiken moet je waarschijnlijk naast de steile FreeCAD leercurve ook een steile OpenFOAM leercurve door?
Kijk even naar de video's van DaBit's vliegkunsten. Dat gaat niet over steil, dat gaat over hoeken > 90 graden :mrgreen:

(en dat geldt ook voor zijn leervermogens met dit soort programma's)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: FreeCAD als ontwerp tool?

Bericht door FreesKever »

Ik gebruik ook FreeCAD. Ik kan me niet verenigen met de EULA's van de commerciele geld dieven.
Ik heb zelf helemaal geen stabiliteits problemen met FreeCAD. Het draait gewoon stabiel. Heel af en toe crasht hij wel, maar als ik 'n week aan het tekenen ben gebeurt dat misschien 1x.

Er zijn verschillende "Assembly workbenches" (1t/m 5 ofzo) in FreeCAD, maar die gebruik ik niet. Ik vind het tekenen van onderdelen in verschillende tekeningen erg onhandig, want dan kan je niet zien of dingen op elkaar passen. In plaats daarvan maak ik veel gebruik van een "Part" in de "Part Design Workbench". Zo een "Part" (Rare naam) is een emmer waar je andere onderdelen in kunt stoppen, en dan de emmer met alles wat er in zit kunt verplaatsen. Je kunt ook weer een kleinere "emmer" in je emmer doen, en die verplaatst dan ook mee. Op die manier blijven de verschillende onderdelen bij elkaar zitten, en kun je ze allemaal tegelijk verplaatsen, Of je selecteert alleen de binnenste emmer, en verplaatst die.

Daarmee kun je dus bewegingen van een hele CNC machine simuleren door de "emmers" op de goede manier in elkaar te nesten.

FreeCAD heeft versie 1.0 nog niet berijkt, en daar zijn goede redenen voor.
Het verschil tussen een "Part" (Gele emmer) en een "Body" (Blauwe emmer) vind ik nog steeds lastig. Ik begrijp niet goed waarom ze allebij bestaan, en de benaming maakt het ook niet gemakkelijker. Voor zover ik het begrijp: Een "Body" is een geheel. Het is een tekening waar je bewerkingen op uitvoert (extrusie, gaten met een "pocket" enz.) maar het blijft 1 ding. Dat ene ding heeft wel zijn eigen assenstelsel, zodat je hem kunt verplaatsen en roteren.

Een "Part" is helemaal de verkeerde naam. "Emmer" is beter. Het is een ding wat gemaakt is om andere dingen in te stoppen. Je kunt er dus ook meerdere dingen ("Bodies" of andere "Parts") in stoppen.

Ik gebruik zelf maar een klein gedeelte van FreeCAD. FreeCAD kan erg veel, maar er zit ook veel "historie" in van oude dingen die niet goed werken, al lang geleden verwijderd hadden moeten zijn, maar die er maar in blijven zitten. Misschien heb ik geen stabiliteits problemen vanwege de specifieke sub set van mogenlijkheden die ik gebruik...

Mijn werk methode is normaal:
1. Maak een body.
2. Maak een sketch in die body.
3. Teken iets in die sketch.
4. Maak een pad van de sketch.
5. Extra bewerkingen, b.v. een "pocket" maken met een tweede sketch, enz...
6. Gebruik "Parts" om al je onderdelen te groeperen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: FreeCAD als ontwerp tool?

Bericht door FreesKever »

Ik heb even gesnuffeld naar een tekening die nog vrij eenvoudig in elkaar zit, maar waar toch genoeg inzit om het principe te kunnen bekijken.

Bijgevoegde tekening is nog niet klaar. De "tafel" aan de rechterkant is bedoelt om een werkstuk op te leggen, en op de draaibare voet komt een schuurschijf of floppy disk. Het wort een variant op de Vertex VCF-500S, maar dan met instelbare slijphoek, en ook t/m 90 graden draaibaar. Daarmee is het een combinatie van afbramen, eenvoudige gereedschap slijpmachine en met schuurschijven ook voor hout te gebruiken.

Behalve het screenshot heb ik ook de hele tekening gezipt en hierbij gezet.
De "Rotating Table Assembly" in de tekening kun je als groep selecteren en dan roteren ten opzichte van de vaste voet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie