toolsensor Buth freesbank

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Visje87
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 dec 2022 21:52

toolsensor Buth freesbank

Bericht door Visje87 »

20221221_081134.jpg
20221219_111617.jpg
20221221_081143.jpg
20221221_081232.jpg
20221221_081225.jpg
Hallo,

Ik heb sinds afgelopen week mijn tool sensor kapot op de machine. Deze is ervoor om de tools onderling te kalibreren, nu kan ik de ATC nier gebruiken omdat ik iedere keer de tools moet nullen.

vandaag starte ik de machine op en eerst gaf ik de opdracht op de controller find limit, dit ging goed dus naar home 1 gestuurd. Nu gaf ik de opdracht om tool 1 te laden (andere kant machine zit het wisselblok) maar hij liet gelijk de tool los en donderde op de grond.

Hij kan nu opeens het ATC blok niet meer vinden.

Weet iemand raad met de sensor en herstel ATC blok?

Gr Stephan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Visje87 op 24 dec 2022 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: toolsensor Buth freesbank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ik ben bang dat er meer aan de hand is, en dat de oorzaak van die storing toolsensor niet bij de toolsensor zit.
Als er opeens meerdere sensoren vreemde dingen gaan doen zou ik het in eerder in een voedingsspanning en / of plc zoeken.

Belangrijk is dat je dus eerst heel secuur alle vreemde gebeurtenissen in kaart brengt en daar een lijn in probeert te vinden.
Achteraf simpele oorzaken hebben soms hele vreemde gevolgen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: toolsensor Buth freesbank

Bericht door Floppy »

De toolsensor ziet er toch wel echt kapot uit.
(Deze vraag, met foto was al eerder op "Circuits online" gesteld.
Afbeelding
Visje87
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 dec 2022 21:52

Re: toolsensor Buth freesbank

Bericht door Visje87 »

Klopt...

De toolsensor is zeker kapot alleen nu is de vraag mits een zelfde kan krijgen of ik die 1op 1 kan omwisselen...

Het volgende probleem is dat de machine in één keer de toolchanger ergens anders ziet en zo de frezen loslaat op de verkeerde plek.

Ik weet dat er in de kast een Windows computer zit zonder scherm ik bedien alles met de controller. En ik heb de kennis niet om te gaan zitten klooien in het systeem vandaar de vraag hier .

Danku
Visje87
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 dec 2022 21:52

Re: toolsensor Buth freesbank

Bericht door Visje87 »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 dec 2022 09:45 ik ben bang dat er meer aan de hand is, en dat de oorzaak van die storing toolsensor niet bij de toolsensor zit.
Als er opeens meerdere sensoren vreemde dingen gaan doen zou ik het in eerder in een voedingsspanning en / of plc zoeken.

Belangrijk is dat je dus eerst heel secuur alle vreemde gebeurtenissen in kaart brengt en daar een lijn in probeert te vinden.
Achteraf simpele oorzaken hebben soms hele vreemde gevolgen.
De sensor is vandeweek als eerste stuk gegaan hij gaf aan dat de Z probe te laag is (ingedrukt) ik heb ook nog een losse taster die bij de spindel zit ,die werkt nog goed

Nu starte ik gister de machine op en nu ziet de toolchanger niet meer. Ik doe alles via de controller (krijg geen foto's toegevoegd) er zit in de kast wel een Windows computer zonder scherm.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: toolsensor Buth freesbank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Floppy schreef: 24 dec 2022 12:07 De toolsensor ziet er toch wel echt kapot uit.
(Deze vraag, met foto was al eerder op "Circuits online" gesteld.
Als iets eenmaal zover gedemonteerd is kun je natuurlijk niet meer zeggen dat het er kapot uit ziet. :lol:

Er is een niet werkende toolsensor geconstateerd, en daarna is er een behuizing losgeschroefd, zegt natuurlijk helemaal niets. Geen documentatie, geen schema's, niet gemeten (dat is mijn beeld, anders had de vraagsteller wel een betere probleem omschrijving gegeven). Je kunt beter een staatslot kopen.
Misschien moet TS maar eens vertellen waar die machine staat en hopen dat iemand met iets meer inzicht ook een blik wil werpen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Visje87
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 dec 2022 21:52

Re: toolsensor Buth freesbank

Bericht door Visje87 »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 dec 2022 13:05
Floppy schreef: 24 dec 2022 12:07 De toolsensor ziet er toch wel echt kapot uit.
(Deze vraag, met foto was al eerder op "Circuits online" gesteld.
Als iets eenmaal zover gedemonteerd is kun je natuurlijk niet meer zeggen dat het er kapot uit ziet. :lol:

Er is een niet werkende toolsensor geconstateerd, en daarna is er een behuizing losgeschroefd, zegt natuurlijk helemaal niets. Geen documentatie, geen schema's, niet gemeten (dat is mijn beeld, anders had de vraagsteller wel een betere probleem omschrijving gegeven). Je kunt beter een staatslot kopen.
Misschien moet TS maar eens vertellen waar die machine staat en hopen dat iemand met iets meer inzicht ook een blik wil werpen.

Ik heb zelf de sensor gedemonteerd de 2 draadjes horen aan de sensor te zitten. Ik kan het niet beter omschrijven zoals gedaan.(omdat ik zelf inderdaad de kennis niet heb )

De bank staat in Helmond dus als er iemand mij zou kunnen en willen helpen.

Danku
20221221_081232.jpg
20221221_081225.jpg
20221221_081143.jpg
20221219_111617.jpg
20221221_081134.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: toolsensor Buth freesbank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Visje87 schreef: 24 dec 2022 13:28 Ik heb zelf de sensor gedemonteerd de 2 draadjes horen aan de sensor te zitten. Ik kan het niet beter omschrijven zoals gedaan.(omdat ik zelf in
O, het was ook geen verwijt jouw kant op, meer een constatering.
Ik had waarschijnlijk ongeveer hetzelfde gedaan in jouw geval.
Maar met de problemen die je vervolgens nog meer had zou ik het op een ander vlak zoeken.
Er moet dus veel meer gecheckt worden.
Handig zou zijn als je een schema van die machine hebt, en type nummers van die besturing.
Het is me niet duidelijk of dat blauwe googoltech kastje de controller is of meer een interface doos en dat de besturing eigenlijk die zwarte kast rechts is. Of is dat de PC waar je het over hebt.

Ik hoop dat er iemand in de omgeving Helmond met je mee wil kijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Visje87
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 dec 2022 21:52

Re: toolsensor Buth freesbank

Bericht door Visje87 »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 dec 2022 16:03
Visje87 schreef: 24 dec 2022 13:28 Ik heb zelf de sensor gedemonteerd de 2 draadjes horen aan de sensor te zitten. Ik kan het niet beter omschrijven zoals gedaan.(omdat ik zelf in
O, het was ook geen verwijt jouw kant op, meer een constatering.
Ik had waarschijnlijk ongeveer hetzelfde gedaan in jouw geval.
Maar met de problemen die je vervolgens nog meer had zou ik het op een ander vlak zoeken.
Er moet dus veel meer gecheckt worden.
Handig zou zijn als je een schema van die machine hebt, en type nummers van die besturing.
Het is me niet duidelijk of dat blauwe googoltech kastje de controller is of meer een interface doos en dat de besturing eigenlijk die zwarte kast rechts is. Of is dat de PC waar je het over hebt.

Ik hoop dat er iemand in de omgeving Helmond met je mee wil kijken.
De zwarte kast rechts is inderdaad de pc ....ik ga er achter proberen te komen....vanuit Buth Germany krijg ik nauwelijks antwoord ja dat ze een sensor op konden sturen voor 625euro...in ieder geval bedankt voor je tijd
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: toolsensor Buth freesbank

Bericht door benkr »

Sluit daar eens een monitor en keyboard op aan, wellicht krijg je wat meer informatie over wat er mis is.
Visje87
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 dec 2022 21:52

Re: toolsensor Buth freesbank

Bericht door Visje87 »

benkr schreef: 24 dec 2022 18:58 Sluit daar eens een monitor en keyboard op aan, wellicht krijg je wat meer informatie over wat er mis is.
Ga ik zeker Doen...hoop dat ik er zelf wijs uit kan
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: toolsensor Buth freesbank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Volgens de website van de fabrikant zit er of een Fagor 8055, of een Weihong NK300 CX-H Controller op.. nou ken ik die laatste niet, maar van de fagor kan ik zeggen.. Da's een oud beestje.. daar werkte ik in 1999 al mee op draaibanken... manuals van die besturing zijn wel te vinden.. wat die andere besturing betreft?.. geen idee...
Visje87
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 dec 2022 21:52

Re: toolsensor Buth freesbank

Bericht door Visje87 »

Arie Kabaalstra schreef: 28 dec 2022 19:11 Volgens de website van de fabrikant zit er of een Fagor 8055, of een Weihong NK300 CX-H Controller op.. nou ken ik die laatste niet, maar van de fagor kan ik zeggen.. Da's een oud beestje.. daar werkte ik in 1999 al mee op draaibanken... manuals van die besturing zijn wel te vinden.. wat die andere besturing betreft?.. geen idee...
Dank voor je info, Wij hebben deze machine overgenomen(van een goede klant) samen met een Cosign machine(werkten overigens allebei perfect ...De buth is van 2017...Wat ik weet is dat het een compleet chinese machine is die door Buth is geleverd.

Gr
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: toolsensor Buth freesbank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dan vermoed ik dat er een Weihong NK300 CX-H Controller op zit...zou jammer zijn, een fagor is heel makkelijk te leren namelijk..
In 1997 heb ik geleerd om met een fagor 800 te werken, in één avondje overwerk, met alleen de manual...

Maar.. https://m.weihong.com.cn/en/product/nk300 hier kun je waarschijnlijk ook wel het nodige vinden om met die weihong besturing aan het werk te gaan..
Plaats reactie