insert oerwoud

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
plukenannabel
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 feb 2022 19:32

insert oerwoud

Bericht door plukenannabel »

ik draai sinds een jaar, en heb wat ali beitels met insents. WNMG en CCMT. Maar mn in staal slijten ze snel en hebben ze matig oppv., inwendig gillen ze uitwendig gaar het wel.

Ik heb in een gereedschapkast wat industriebeitels gevonden van kennametal met losse inserts. Dat is geen vergelijk.

Nu heb ik er nog een stuk of 50 industrieinserts bij, maar zonder doosje of beitel. kun je achterhalen welek beitel hierbij hoort?

van een type heb ik de plaatjes in doosje met code: kennametal TPGN110304 hoe zoek je hier nu een beitel bij,

Van de rest heb ik alleen de dimensies en met opschrift soms een merk kunnen achterhalen.

Ik denk dat ik er 29 stuks heb van Sandvik met materiaalcode 4025. vierkant, 12,62mm en 4,88mm dik, bevestigingsgat isconisch. 8,02mm naar 5,5mm
plukenannabel
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 feb 2022 19:32

Re: insert oerwoud

Bericht door plukenannabel »

isonomenclatuur:

https://www.secotools.com/article/120340?language=en

denk dat dit een naald in een hooiberg zoeken wordt?
plukenannabel
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 feb 2022 19:32

Re: insert oerwoud

Bericht door plukenannabel »

op deze site de insert in het doosje gevonden: TPGN110304 mat code KD100 niet maar dat maakt voor de beitel niet uit

Volgens deze pagina zijn onderstaand dan de bijbehorende beitels:
https://www.kennametal.com/us/en/produc ... 83310.html

voor buitendraaien moet ik dan een GTGP 0 graden beitel hebben of een CTAP 0 graden?
plukenannabel
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 feb 2022 19:32

Re: insert oerwoud

Bericht door plukenannabel »

nog een type inserts gevonden: walter SCGT120408: nu nog een passende beitel:

https://cuttingtoolsinc.com/catalogue/product/747993
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: insert oerwoud

Bericht door hfjbuis »

plukenannabel schreef: 23 dec 2022 21:59 nog een type inserts gevonden: walter SCGT120408: nu nog een passende beitel:
https://cuttingtoolsinc.com/catalogue/product/747993
Als je zoekt op scmt tool holder 12 (niet scgt) kom je verschillende modellen houders tegen.

De tekening bij de CTAP beitel geeft een beitelplaatje met één snijkant aan.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: insert oerwoud

Bericht door MeMoRy »

WNMG een die andere geven alleen maar de pasvorm aan. Maar er zijn verschillende soorten WNMG inserts, met een andere snijgeometrie en coating. En de radius kan ook nog wel eens gekozen worden.

Dat jouw inserts het niet goed doen in staal kan betekenen dat je de verkeerde soort aan het gebruiken bent. Bijv eentje voor aluminium.

Ik heb zelf juist heel goede ervaring met WNMG inserts op staal, maar heb daar dan ook de type voor gekozen.

Edit: en het kan ook nog komen omdat het Ali is, ik heb volgens mij Sandvik liggen, wat een betrouwbaar merk is
plukenannabel
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 feb 2022 19:32

Re: insert oerwoud

Bericht door plukenannabel »

Klopt wat je schrijft, is idd ali. Verschil zit in de kwaliteit van de industrieplaatjes. Omdat ik er daar 50van heb zoek ik de bijpassende beitels. Ook de manier van opname op een beitel verschilt nog eens.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: insert oerwoud

Bericht door hfjbuis »

plukenannabel schreef: 23 dec 2022 21:12 ik draai sinds een jaar, en heb wat ali beitels met insents. WNMG en CCMT. Maar mn in staal slijten ze snel en hebben ze matig oppv., inwendig gillen ze uitwendig gaar het wel
Als de beitel gilt, is de finish navenant. Dan staat er iets niet goed. Te lang ingespanne werkstuk, te lang ingespanne beitels (binnen draaien), te dunne wanddikte (buizen draaien), te veel.weinig aanzet, te langzaam/snel, etc.

Ik heb 2 hobby bankjes. Als ik daar in staal 0.5 mm aanzet dan vliegen de blauwe spanen mij om de oren. Op zich een goede setting maar dat geweld kan mijn flexibele draaibank niet aan. Gevolg een matige finisch. Voor een goede finish in staal zet ik, bij de laatste 2 passes op de kleine HBM300 0.15 mm aan en op de grotere BF290 0.2 mm. Daarbij probeer ik de snijsnelheid zoals vermeld op het doosje te halen. Meestal 90..200 m/min. De feed/rev zet ik op 0.04..0.08 mm/rev. Deze condities zijn afhankelijk van materiaal, beitelplaatje en stijfheid van de bank. Ik probeer altijd eerst welke draaicondities de beste finish geven. De laatste 2 a 3 passes doe ik dan op deze condities. Als het geluid "zijde zacht" klinkt is de finish en maatvoering meestal goed.

Als je snijsnelheid en aanzet te laag is, komt er te weinig warmte in de spaan waardoor de snijkant zwaarder belast wordt en sneller slijt.
Als je weinig aanzet, gebruik je maar een klein stukje van je snijkant. Bij het voordraaien kun je gerust "flink" aanzetten zodat je een groter stuk van de snijkant gebruikt.
Als je te weinig aanzet ben je, zoals @ariekabaalstra zegt, aan het poetsen niet aan het snijden.
Bij warmgewalst staal zet ik de 1e pass maximaal aan om met de punt van de beitel zover mogelijk onder de walshuid te komen. De walshuid is behoorlijk hard.
Het draaien van zeskant staal (bout) is slecht voor de levensduur van een beitel. 6 keer per omwenteling moet het puntje weer in het koude staal bijten.
Voor voordraaien gebruik ik een beitel(plaatje) die al wat meters gemaakt heeft. Als de finish goed moet zijn, gebruik ik daar een beitel(plaatje) voor dat nog scherp is.

99% van mijn beitelplaatjes komen bij Ali vandaan https://nl.aliexpress.com/store/4521037 ... 79d2kqHSfY. Ik bestel speciaal voor het draaien van de tandwielfreesjes (flyvutter) TCMT plaatjes van €2,-- per doosje https://nl.aliexpress.com/item/10050046 ... pt=glo2nld. Die geven bij 200m/min en 0.15 mm aanzet een geweldige finish bij een interrupted cut.
Ik kan niet zeggen dat de ali plaatjes snel slijten. Soms zit er bij Ali een doosje tussen wat nog geen pakje boter kan snijden, daar bestel ik dan niets meer. Ik kan met het Ali spul aardig overweg en het is voor wat ik doe prima geschikt.
Dat de goede merken het beter doen, daar twijfel ik niet aan. Als je met de draaibank/freesmachine de boterham moet verdienen dan heb je andere eisen en is het Ali spul waarschijnlijk ongeschikt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
plukenannabel
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 feb 2022 19:32

Re: insert oerwoud

Bericht door plukenannabel »

Helder en bekend. Maar ik heb 50 industrie plaatjes en wil ze graag gebruiken. Puzzel morgen wel ff verder
plukenannabel
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 feb 2022 19:32

Re: insert oerwoud

Bericht door plukenannabel »

scmt 12 toolholder lijkt voor de walter en sandvik plaatjes de juiste. dat zijn er 36 stuks. Ze hebben ook dezelfde opname, conisch boutje van 8mm naar 5 mm.

Daar moet ik verder mee komen. Ik denk dat ik er een ga bestellen bij ali voor de pasvorm en dan maar eens verder kijken. thnx voor de hulp mannen.

Als iemand een passende heeft hoor ik het ook graag.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: insert oerwoud

Bericht door Oscar f1 »

Aansluitend op dit onderwerp
ben ik op zoek naar een lijst(je)
met een verklaring van de codering van inserts.
Het eerste deel met de letter-code is wel duidelijk
en ook goed te vinden op internet.
Maar achter die code van de vorm en de maat staat meestal nog een code die bepaald voor welk
materiaal je het kan gebruiken.
.
inserts.png
.
.

Ik heb het volgende inmiddels gevonden:

----VP15TF ( is donkerbruin voor middel harde staalsoorten)
----H10 ( voor aluminium en met scherpe rand )
----KT1505 ( voor staal en RVS )
----JC600 ( voor hard staal )

maar zit hier nog een logica in?
Of bestaan er tabellen met deze codes waar ze voor geschikt zijn?
tuonov4
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: insert oerwoud

Bericht door tuonov4 »

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: insert oerwoud

Bericht door javanree »

Oscar f1 schreef: 01 apr 2023 08:33 Maar achter die code van de vorm en de maat staat meestal nog een code die bepaald voor welk
materiaal je het kan gebruiken.
Die code's zijn vrijwel allemaal fabrikant-specifiek... je zult dus per fabrikant een catalogus oid moeten raadplegen voor de exacte betekenis.
Sowieso zou ik voor het meeste hobby gebruik niet te veel naar de coatings kijken. Vuistregel is dat je meeste non-ferro met ongecoate platen wilt draaien/frezen en staal en RVS met gecoate platen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: insert oerwoud

Bericht door hfjbuis »

Als ik kijk wat ik tegenwoordig bestel is het H10 (Korloy type) voor aluminium, POM en al het staal wat ik met andere inserts niet fatsoenlijk krijg.
VP15TF (Mitsubishi) voor staal tot 20 mm
IC907/IC908 (Iscar) voor grotere diameters staal

Nu staat de F bij Mitsubishi voor finisch en de diaedge types hebben een hoge scherpe rand. De diaedge types geven een top finish (op mijn draaibanken). Ik heb er maar één doosje (€10) van en kan ze jammer genoeg niet meer goedkoop vinden.

Voor mij is het gewoon proberen welke insert op het staal het beste functioneert. Ik draai meestal op max RPM (1800) maar voor een goede finish (passing) in staal 0.1..0.2 mm diep en 0.06 mm/rev. Ik haal bij lange na niet de optimale waarden die op het doosje staan. Dus meestal krullen en soms spanen.

De Korly H10 K01 geeft bij mij eigenlijk altijd een goede finish in aluminium of POM. Daar kan ik voor ruw werk ook wel dieper mee snijden (0.5..1) maar echt niet de 2.5 mm die op het doosje staan. Omdat ik maar enkel stuks maak, doe ik de finish pass op 0.06 mm/rev en 0.1 mm aanzet voor een "altijd" goede finish.
Bij staal wat zich niet laat draaien met de staal inserts gebruik ik ze ook. Door de scherpe snijkant doen ze het ook goed in staal en RVS. Eenmaal gebruikt op staal, gebruik ik ze niet meer op aluminium. Ik heb er aparte houders voor.

In alle materialen draai ik grof voor en doe dan 3 passes op finish diepte. Voor de laatste pass meet ik de diameter en stel eventueel de laatste pass bij.
Bij binnendraaiwerk doe ik 4..5 passes op finish diepte en meet 2..3 keer. Een lange dunne beitel is meer finish passes en vaker meten. De snede diepte gaat dan ook zo dun mogelijk. Van 0.02 mm in aluminium tot 0.08 mm in staal. Ik weet dat het niet optimaal is, maar dit werkt bij mij, de passingen zijn goed en het resultaat is voorspelbaar.
Ik ben de laatste weken aan het experimenteren met dieper aanzetten en langzamer voeden. Voor de levensduur van de insert maakt het niet uit, 2x zo diep is ook half zo langzaam voeden omdat de axiale krachten toenemen. Bij grotere radiale of axiale krachten geven mijn hobby draaibanken door het elastiek en het korte smalle zadel een slechte finish.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie