Petg printen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Petg printen

Bericht door serum »

Hier ook goede ervaringen met petg van esun. (Eigenlijk mijn favoriet voor abs, pla+ en petg) Ik dacht op slechts 225 graden, 0,2mm (wel op 180mm/s). Als ik het breek geen noemenswaardige laagscheiding. Mijn prints zijn eerder mat dat glanzend met petg, (aan de koude kant) maar dat geeft bij mij de beste laaghechting.

De hier eerder voorgestelde printtoren vertelt je alles.
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Petg printen

Bericht door FreesKever »

Oscar f1 schreef: 22 dec 2022 21:10 Temperaturen zijn natuurlijk wel relatief want er is niks gekalibreerd.
Een manier om te calibreren is met een klein kloddertje soldeer.
Zoek met je temperatuur regeling de grens op waar het (eutectische) soldeer smelt. Dit is een bekende temperatuur (afhankelijk van de samenstelling van het soldeer)

En je kunt ook een stukje filament gebruiken voor temperatuur calibratie. temperatuur instelling waarbij het smelt is eenvoudig genoeg te bepalen. Ik ben wel wat nieuwschierig naar temperatuur verschillen tussen verschillende merken filament van hetzelfde plastic soort, maar echt belangrijk is het niet voor mij. Een 3D printer heb ik (nog) niet.
Laatst gewijzigd door FreesKever op 31 dec 2022 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Petg printen

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik filament (petg, pla, tpu) van sunlu, 3dfils, en Amazon Basics. Met alle 3 heb ik goede ervaringen. De temperatuur staat 5 a 10 graden hoger dan zou moeten volgens opgave leverancier. Ik merk dat default settings van Prusa Slicer niet helemaal overeenkomen met die wat op de verpakking staan.
Nu gebruik ik maar zo'n 3 kg per jaar. Experimenteren met andere merken doe ik daarom niet.

Bij sommige advertenties van merk filament staat dat je voor een goede hechting je een spray moet gebruiken. Die filamenten zijn ook een stuk goedkoper maar die laat ik links liggen. Daarom lees ik altijd de hele beschrijving door om teleurstelling te voorkomen.

Mijn filamenten kosten €18..36 / kg waarbij TPU de duurste is.

Ik gebruik TPU van Amazon basics (€25,--) met een hardheid van 95A (echt flexibel) en die doet het bij mij goed.
Petg gebruik ik van 3Dfilss (€18,--) en bestel ik ook via Amazon.
SunLu PLA (€20,--) komt van BangGood maar de volgende spoel haal ik ook bij Amazon.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Petg printen

Bericht door serum »

Nog even nagekenen; heb hem op de nozzle gekalibreerd met een hakko FG 100, eerste laag op 220 en verdere lagen op 205 graden met esun PETG filament. Relatief lage temperatuur, maar het print snel, goed en betrouwbaar.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Petg printen

Bericht door P1-Engineering »

Kalibreren van de temperatuurmetingen op een 3d-printer heeft niet heel veel zin. Tussen verschillende type nozzles kan het al 15 graden schelen qua benodigde temperatuur.
Stap 1 is altijd de temperatuurtoren printen. Eerst grof met stappen van 10-15 graden en daarna met stappen van 5 graden.
Is van belang dat je dit ook doet op de snelheid waarmee je later gaat printen. Wijzig je later de snelheid?. Dan opnieuw de temperatuurtoren printen.
En goed drogen en droog houden van je filament is erg belangrijk. PETG heeft daar flink last van, gaat draden trekken en je hechting gaat flink achteruit.
Zelf heb ik de voorkeur om zoveel mogelijk met ASA te printen, dit is bij mij het meest betrouwbaar en eenvoudig. ASA van 3D-Jake is van goede kwaliteit en redelijk qua prijs.

Maarrr je kan het jezelf ook makkelijk maken en een Bambu X1 Carbon kopen met de AMS. :mrgreen: Dit is echt een gigantische stap vooruit qua gemak en kwaliteit. Gooi het filament erin, laat em zelf kalibreren en het komt er beter uit dan een volledig getunede en gekalibreerde Voron. De andere printers zitten sindsdien zonder werk en gaan waarschijnlijk vervangen worden. Even kijken hoe zit met de kwaliteit op langere termijn.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Petg printen

Bericht door serum »

Koperen hotend en een koperen nozzle is prima te kalibreren.

Maar het heeft allemaal geen zin. Je weet na een paar prints toch wel of het heter of koeler moet.. Als je dat niet herkent en het nut niet inziet van een testtorentje is de kwantiteit van je print meer geënt op goed geluk dan iets anders.
hardy
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jul 2011 14:27

Re: Petg printen

Bericht door hardy »

Ik vind het kalibreren toch wel fijn, omdat ik meerder printers heb en nu op alle printers dezelfde temperaturen kan gebruiken voor de verschillende filamenten en hoef maar met één printer een temp.tower te printen om de goede waarde te krijgen die ik dan op alle printers kan toepassen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Petg printen

Bericht door serum »

In dat geval heeft het inderdaad wel zin om vast te houden aan een bekende afgestelde maat.

Ik heb het tot nu toe bij al mijn printers gedaan en het valt mij op dat ik relatief koel print tav ik her en der tegenkom.

Maar voor diegenen met een enkele printer is het maar een getal.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Petg printen

Bericht door Kars-cnc »

P1-Engineering schreef: 31 dec 2022 15:53 Maarrr je kan het jezelf ook makkelijk maken en een Bambu X1 Carbon kopen met de AMS. Dit is echt een gigantische stap vooruit qua gemak en kwaliteit.
Je hebt daar serieus goede ervaringen mee?

$1500 voor een 3D printer is vandaag de dag best duur maar met 4 verschillende materialen en de superieure eigenschappen die ik van jou hoor is het misschien zo gek nog niet... Ik blijf graag op de hoogte van je bevindingen!
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Petg printen

Bericht door P1-Engineering »

Kars-cnc schreef: 01 jan 2023 15:31
P1-Engineering schreef: 31 dec 2022 15:53 Maarrr je kan het jezelf ook makkelijk maken en een Bambu X1 Carbon kopen met de AMS. Dit is echt een gigantische stap vooruit qua gemak en kwaliteit.
Je hebt daar serieus goede ervaringen mee?

$1500 voor een 3D printer is vandaag de dag best duur maar met 4 verschillende materialen en de superieure eigenschappen die ik van jou hoor is het misschien zo gek nog niet... Ik blijf graag op de hoogte van je bevindingen!
Ja, heb er privé een en op de zaak hebben we er inmiddels ook twee. Qua prijs zijn ze onder de streep zeer voordelig naar mijn mening. Om te beginnen heb ik destijds een Artillery Sidewinder en Genius gekocht voor €250 per stuk. Daar zitten denk ik al €300-€400 aan upgrades in en vele, vele, uren aan afstellen, mislukte prints, veel frustratie etc etc.
Met de Bambu is de printer echt een stuk gereedschap geworden. Bijvoorbeeld vandaag in de werkplaats iets opgemeten voor de nieuwe CNC en getekend om te printen. Via de Bambu app de printer gestart (printer staat thuis, niet in de werkplaats) en toen ik thuis kwam was het klaar. Als er iets fout gaat detecteert ie dat meestal en krijg je een pushbericht op je telefoon.
Op het werk gebruiken we de materiaalwisselaar om automatisch de volgende rol te pakken als er 1 op is. Die staan 24/7 te printen.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Petg printen

Bericht door mher »

Jan1ydanne schreef: 29 dec 2022 20:21 Oké ik dacht dat esun toch redelijk goed was. Maar als ik jou mag geloven is prusament dus veel beter.
Er is niks mis met esun de flow waarde is enkel van belang bij hogere snelheden. Een lagere flowwaarde wil zeggen dat bij hogere printsnelheden de temperatuur sneller omhoog moet om een goede flow te behouden.

Er waren een aantal maanden geleden wel wat problemen bij meerdere users in het ratrig discord bij een bepaalde oplage van esun abs, maar ik heb daar recent niks meer over gehoord dus verwacht dat die problemen intussen ook weer de wereld uit zijn.
Kars-cnc schreef: 01 jan 2023 15:31
P1-Engineering schreef: 31 dec 2022 15:53 Maarrr je kan het jezelf ook makkelijk maken en een Bambu X1 Carbon kopen met de AMS. Dit is echt een gigantische stap vooruit qua gemak en kwaliteit.
Je hebt daar serieus goede ervaringen mee?

$1500 voor een 3D printer is vandaag de dag best duur maar met 4 verschillende materialen en de superieure eigenschappen die ik van jou hoor is het misschien zo gek nog niet... Ik blijf graag op de hoogte van je bevindingen!
De bambu x1 is een serieus mooie printer, een nadeel vind ik zelf dat deze beperkt te "customizen" is zeker vergeleken met een voron/ratrig/vzbot etc. Maar als je gewoon wil printen dan is het een erg goede optie voor een goede prijs. De nieuwe prusa XL zou ook nog een optie zijn wat dat betreft.

Als je toch meer de kant van een voron/ratrig vcore/vzbot op gaat en je wilt iets vergelijkbaars met de "AMC" is de "enraged rabbit carrot feeder" een optie waar ik over het algemeen veel goeds over hoor

https://github.com/EtteGit/EnragedRabbitProject
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Petg printen

Bericht door Kars-cnc »

mher schreef: 02 jan 2023 03:51 De bambu x1 is een serieus mooie printer, een nadeel vind ik zelf dat deze beperkt te "customizen" is zeker vergeleken met een voron/ratrig/vzbot etc. Maar als je gewoon wil printen dan is het een erg goede optie voor een goede prijs.
Gewoon printen is inderdaad wat ik wil! Ik heb al een CNC frees waar mij op genoeg op kan uitleven voor wat betreft "customizen" en ander hobby geknutsel :mrgreen:. Voor de 3D printer heb ik graag dat er gewoon uitkomt wat ik getekend heb (mits ik dat goed heb gedaan) 8)
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Petg printen

Bericht door P1-Engineering »

Kars-cnc schreef: 02 jan 2023 09:20 Gewoon printen is inderdaad wat ik wil! Ik heb al een CNC frees waar mij op genoeg op kan uitleven voor wat betreft "customizen" en ander hobby geknutsel :mrgreen:. Voor de 3D printer heb ik graag dat er gewoon uitkomt wat ik getekend heb (mits ik dat goed heb gedaan) 8)
Dan zou ik zo snel mogelijk een reden verzinnen om jezelf er één cadeau te doen. :lol:
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Petg printen

Bericht door P1-Engineering »

mher schreef: 02 jan 2023 03:51
Jan1ydanne schreef: 29 dec 2022 20:21 Oké ik dacht dat esun toch redelijk goed was. Maar als ik jou mag geloven is prusament dus veel beter.
Er is niks mis met esun de flow waarde is enkel van belang bij hogere snelheden. Een lagere flowwaarde wil zeggen dat bij hogere printsnelheden de temperatuur sneller omhoog moet om een goede flow te behouden.

Er waren een aantal maanden geleden wel wat problemen bij meerdere users in het ratrig discord bij een bepaalde oplage van esun abs, maar ik heb daar recent niks meer over gehoord dus verwacht dat die problemen intussen ook weer de wereld uit zijn.
Kars-cnc schreef: 01 jan 2023 15:31
P1-Engineering schreef: 31 dec 2022 15:53 Maarrr je kan het jezelf ook makkelijk maken en een Bambu X1 Carbon kopen met de AMS. Dit is echt een gigantische stap vooruit qua gemak en kwaliteit.
Je hebt daar serieus goede ervaringen mee?

$1500 voor een 3D printer is vandaag de dag best duur maar met 4 verschillende materialen en de superieure eigenschappen die ik van jou hoor is het misschien zo gek nog niet... Ik blijf graag op de hoogte van je bevindingen!
De bambu x1 is een serieus mooie printer, een nadeel vind ik zelf dat deze beperkt te "customizen" is zeker vergeleken met een voron/ratrig/vzbot etc. Maar als je gewoon wil printen dan is het een erg goede optie voor een goede prijs. De nieuwe prusa XL zou ook nog een optie zijn wat dat betreft.

Als je toch meer de kant van een voron/ratrig vcore/vzbot op gaat en je wilt iets vergelijkbaars met de "AMC" is de "enraged rabbit carrot feeder" een optie waar ik over het algemeen veel goeds over hoor

https://github.com/EtteGit/EnragedRabbitProject
Voron is leuk, maar ook weer een project op zich. Blij dat ie weg is (met een mooie winst) en de Bambu ervoor terug.
PrusaXL heb ik pre-order staan, maar denk dat ik die straks annuleer. Duurt te lang en denk dat ze terug naar de tekentafel moeten om te kunnen concurreren met Bambu. Denk ook eerlijk gezegd dat ie daarom weer verder uitgesteld is. Voordeel van de Prusa is het wisselen van printkoppen, scheelt een hoop afval en je kan met 2 verschillende maten nozzles printen. Bij de Bambu heb ik soms meer materiaal in het afval zitten dan in het daadwerkelijke product als ik in meerdere kleuren print.
Plaats reactie