Petg printen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Petg printen

Bericht door Jan1ydanne »

Goede dag ik ben aan het printen met esun petg. Het ziet er mooi uit maar als ik er een klap met een hamer op geef dan breekt het. Met pla heb ik dat absoluut niet. Ik print met 252 graden snelheid 40 . Beginsnelheid 20 en koeling uit na de tweede laag 30%. terugtrekken 7.4 extrusie 94%. Dikte 0.3 nozzle 0.4 en gravel speed 150. Ik print met cura.
Ik hoor graag wat ik beter kan doen. Mijn printer is een creality cr20 pro met een standaard bowden extruder op een glasplaat.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3087
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Petg printen

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik hoofdzakelijk PETG omdat het wat flexibeler is dan PLA. Als het slagbestendiger moet zijn, kun je gaan voor TPU met een shore D hardheid van 60. Dat is per kg wel flink duurder.

Je moet kijken naar de breuk. Gebroken draadjes kun je niet voorkomen. Als de hechting tussen de draadjes breekt, dan kun je op een iets hogere temperatuur printen (+5°).
Als het inwendig breekt, kun je een hogere vulgraad proberen en een patroon van de vulling kiezen.

Ik gebruik een Artillery Genius met Prusa SLicer en verschillende merken filament.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Petg printen

Bericht door Jan1ydanne »

Dan moet ik een all metal hotend kopen. Anders ben ik bang dat de ptfe tube smelt.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Petg printen

Bericht door rien1959 »

Die 252 graden is wel erg hoog. Tussen de 210 en 230 is beter. Ik zou de snelheid maar eens flink verlagen zo richting 25 tot 27.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Petg printen

Bericht door Oscar f1 »

rien1959 schreef: 22 dec 2022 20:34 Die 252 graden is wel erg hoog. Tussen de 210 en 230 is beter. Ik zou de snelheid maar eens flink verlagen zo richting 25 tot 27.
Ik vind dat ook wel hoog,
1e laag doe ik met 245 graden daarna 235 graden voor de rest.

Temperaturen zijn natuurlijk wel relatief want er is niks gekalibreerd.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Petg printen

Bericht door Jan1ydanne »

Dat is zo maar ik ga het wel proberen de temp verlagen en de snelheid ook.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Petg printen

Bericht door Jan1ydanne »

En wat betreft de koeling. Hebben jullie daar ook nog gegevens van.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Petg printen

Bericht door DaBit »

Hmm, ik print PETG op 240-260 graden, 50-60mm/s, koeling alleen als het nodig is dus meestal niet. Geen spinnerag, mechanisch degelijk. Maar als ik een kubus print en in geef er een klap op dan is-ie ook stuk.

Dikte 0,3 met een 0,4 nozzle vind ik wel erg aan de bovenkant van de laagdikte.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Petg printen

Bericht door bartL »

Ik print PETG op 240gr bij de eerste laag en de overige lagen op 250gr. Koeling staat uit voor de eerste 3 lagen en gaat daarna naar 30-50% (uiteraard printerafhankelijk), maar kan misschien wel helemaal uit. Daarnaast heb ik het bed op 90gr staan en print ik de eerste laag met 20mm/s en de rest op 60mm/s met een laagdikte van (meestal) 0.2.
Volgens mij heb ik bij dit materiaal niet zo heel veel veranderd tov de standaard Prusa instellingen.
hardy
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jul 2011 14:27

Re: Petg printen

Bericht door hardy »

Print temperatuur kun je alleen goed bepalen door het printen van een temp.tower, elke printer/sensor en filament is anders, ik heb PETG ook altijd geprint met 245 graden, maar ik heb mij sensoren in mijn zelfbouw printers zopas vervangen door hoge temperatuur sensoren, en nu print ik het zelfde materiaal met 215/220 graden, de sensoren heb ik zelf gekalibreerd door een nozzle iets op te boren en dan de tempratuur te meten met een externe thermometer waarvan ik de thermokoppeling erin kan steken, in Marlin kwam ik toen op sensor nr.13 uit en in Klipper kun je de weerstandswaarden van de sensor bij verschillende temperaturen meten en ingeven waarna de software de juiste correctie toepast bij de P.I.D. regeling, de waarden op mijn display zijn nu exact hetzelfde als op de externe thermometer.
Ook gebruik ik geen laaghoogte hoger dan 0.2mm.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Petg printen

Bericht door mher »

Nu weet ik dat de flow van esun wat minder is dan andere merken zoals prusament.
Ik kan de flow specs even zo snel niet vinden maar dat moet bij de snelheden waar jij het over hebt ook niet heel veel uitmaken.

Ik print petg zelf met de volgende instellingen:

fan uit: eerste 5 lagen
default fan speed: 35%
bridge fan speed: 45%

Eerste laag: 245 graden
andere lagen: 240 graden
Bed temp: 80 graden

snelheden, nu is dit voor jou printer waarschijnlijk onhaalbaar:
perimeter snelheid intern: 150mm/s
perimeter snelheid extern: 90% (van 150mm/s)
infill snelheid: 200mm/s
bridge snelheid: 75mm/s

mijn accel zit over het algemeen op 10k mm/s

Wat je zou kunnen doen om het calibreren wat makkelijker te maken is superslicer gebruiken. Daar zitten de nodige tooltjes in die calibreren een stuk makkelijker maken.

Wat ook niet onbelangrijk is om mee te nemen in het verhaal is omgevingstemperatuur. Staat de printer in een verwarmde ruimte bijvoorbeeld of in een ruimte waar het toch wel redelijk koud is met de huidige buiten temperaturen. Even ervan uitgaande dat je geen behuizing hebt kan dit nog het nodige effect hebben op de hechting van de lagen.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Petg printen

Bericht door Jan1ydanne »

Bij meting bleek de temperatuur te kloppen met de weergegeven waarde. Ik zit zo hoog in temperatuur omdat ik anders een slechte laaghechting krijg.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Petg printen

Bericht door Jan1ydanne »

Oké ik dacht dat esun toch redelijk goed was. Maar als ik jou mag geloven is prusament dus veel beter.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Petg printen

Bericht door DaBit »

Ik heb het meeste reguliere PETG van Prusament (datasheets waar ik mee kan wapperen) of Formfutura (ondersteun Uw lokale fabrikant), maar Esun PETG print ook gewoon netjes hoor. Aan het begin van de corona nog een paar rollen ervan opgeprint aan gezichtsmaskers, zat geeneen mislukte tussen.

Jouw problemen liggen dus niet aan Esun vs wat anders.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie