Mekanika Evo-M

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Smeigel_12000
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 sep 2018 11:34

Mekanika Evo-M

Bericht door Smeigel_12000 »

Hallo allemaal,

Ik ben mij aan het orienteren op mijn eerste CNC-machine. Ik ben 3d modelleur en fervent gitaarliefhebber, en wil daarom gaan proberen op wat regelmatiger basis gitaren te gaan ontwerpen en bouwen. Echter de stap van 3D model naar CAM en G-code is voor mij onbegonnen terrein.

Vandaar dat ik een knappe instap machine zoek met een werkbereik van minimaal 1000x450mm. Mijn oog viel hierbij op de Evo-m van Mekanika. Ik kan hier op dit forum niks over vinden, dus vroeg mij af of er ervaringen/meningen zijn over deze machine. Ik zal er voornamelijk hardhout mee gaan frezen maar wellicht ook wat kleine aluminium onderdeeltjes (op laag tempo moet dit volgens mij lukken).

https://www.mekanika.io/products/evo-cnc/overview

Ik hoor graag jullie meningen!
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Mekanika Evo-M

Bericht door Goudgele »

Opzich ziet het er allemaal wel netjes uit. Ik vind alleen het portaaltje er wat dun/slap uit zien. Als je voornamelijk zacht materiaal zoals MDF gaat bewerken is dat prima te doen. Je geeft aan hardhout en wat aluminium te willen doen. Dan zou ik toch naar een mechanisch stabielere machine zoeken. Ik denk dat dat voor de prijs van de M variant best te doen moet zijn.

Je gaat ook veel reacties krijgen over de loopwieltjes voor de geleiding. Dit hoeft geen probleem te vormen als je, zoals je zelf al aangeeft, op laag tempo kunt en wilt werken. Ik heb zelf een hele tijd met iets vergelijkbaars gewerkt ;-)
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Mekanika Evo-M

Bericht door Bjornski1976 »

Het is enorm veel geld voor weinig als je mij vraagt. Ik zou zeker verder kijken wat er voor dit geld te koop is.

Je kan met je idee hier altijd rekenen op commentaar in zowel positieve en negatieve zin. Maar neem van mij aan dat de meeste je proberen te behoeden voor het verspillen van geld.

Zo te lezen ben je echt opzoek naar een kit. Maar wat kan je zelf maken en wat heb je voor gereedschap?

Als je kan modeleren is het samenstellen van een constructie op basis van makkelijk verkrijgbare onderdelen etc.. ook een mogelijkheid. Tuurlijk heb je hier en daar wat hulp voor nodig maar daarvoor kan je hier wel terecht.

Kijk ook eens bij de open source frees machine voor een idee over de constructie. Je hoeft echt geen hinwin blok geleiding en kogelomloop spindels te hebben.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mekanika Evo-M

Bericht door Kjelt »

Smeigel_12000 schreef: 22 dec 2022 11:56 Ik ben mij aan het orienteren op mijn eerste CNC-machine. Ik ben 3d modelleur en fervent gitaarliefhebber, en wil daarom gaan proberen op wat regelmatiger basis gitaren te gaan ontwerpen en bouwen. Echter de stap van 3D model naar CAM en G-code is voor mij onbegonnen terrein.
Wil je inlays frezen (2D) of ook echt bv de gitaarhalzen (3D) ?

Je hebt best een stevige machine nodig voor mooi 3D werk en ook nauwkeurig omdat je het werkstuk moet omdraaien of mooier met een 4e as roteren.
Maar om eerlijk te zijn het is een flinke stap om dat zelf te doen.
Tenzij je ruw voorfreest en de nabewerking volledig met de hand doet.

Om het anders te zeggen zoals je het nu post maak je met een routeplanner een tocht dat lukt je maar wil je een auto kopen maar niet je rijbewijs halen. Dan zou ik een taxi bellen. Oftewel focussen op het 3D model en het frezen laten uitbesteden door een bedrijf of misschien hier op het forum wel iemand met een goede 4 assige machine. Niet alle bedrijven willen trouwens hout frezen vanwege het stof.

Maar de link die je schetst van die machine, sorrie maar dat lijkt me niets. Dat gaat misschien nog voor 2D in hout maar 3D denk ik niet dat je blij gaat worden van het eindresultaat en alle moeite die het kost om dit te leren.

Maar misschien ben ik te negatief, ik heb meerdere mensen hier hele mooie dingen zien maken. Dus wacht gerust andere reacties af.
Smeigel_12000
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 sep 2018 11:34

Re: Mekanika Evo-M

Bericht door Smeigel_12000 »

Bedankt voor de reacties. Ik heb inderdaad ook wel na zitten denken over het zelf ontwerpen van een machine. Met wat studeren op bestaande machines moet dat mij wel lukken. Waar ik vooral vastloop is de aansturing, het instellen, etc. Het mechanische gedeelte moet me wel lukken. Ik vond de portaal er inderdaad ook al wat ielig uit zien. Wat me wel aanspreekt aan de EVO is het standalone karakter, met ingebouwd controle paneeltje e.d.

Wellicht toch eens een model opzetten in inventor en hier posten voor advies.

Het doel is wel om 3D te gaan frezen inderdaad. een 4 assige machine zou heel mooi zijn maar lijkt me behoorlijk complex om zelf te ontwerpen? Hebben jullie misschien tips voor voorbeelden van dergelijke "hobby" machines?
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Mekanika Evo-M

Bericht door Goudgele »

Het kan heul simpel ;-)

De doorvoer wat hoger maken en je hebt ruimte voor een 4e as
https://cnczone.nl/viewtopic.php?t=19864
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Mekanika Evo-M

Bericht door P1-Engineering »

4-assige machine heb je echt niet nodig voor gitaar bouw. Hals kan je perfect maken door het het werkstuk om te draaien.
4de as moet je ook kunnen programmeren, en bij Fusion zit het er standaard niet meer bij.

Als eerste machine zou ik zelf niet snel met zelfbouw beginnen, of je moet al een goede basiskennis hebben qua mechanica en vervaardigingstechnieken.
Qua budget zou ik dan eerder naar een kwalitatief goede gebruikte machine kijken, worden wel vrij regelmatig aangeboden op MP.
Deze bijvoorbeeld zou ik zelf overwegen:

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... nc-machine

Mooie machine voor dit soort werk om mee te beginnen als je nieuw wilt kopen is denk ik een Sorotec Basic-line, maar weet niet of dit past qua budget.

https://www.sorotec.de/shop/CNC-Portalf ... e-Bausatz/
Smeigel_12000
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 sep 2018 11:34

Re: Mekanika Evo-M

Bericht door Smeigel_12000 »

Inderdaad wel even handig om te vermelden, mijn budget ligt op ca. 2600,-
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mekanika Evo-M

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Smeigel_12000 schreef: 22 dec 2022 14:00 Het doel is wel om 3D te gaan frezen inderdaad.
Hebben jullie misschien tips voor voorbeelden van dergelijke "hobby" machines?
Dat ontwerp is al gedaan en staat helemaal voor je klaar:
viewtopic.php?p=142176#p142176
Hier op het forum voldoende malen gebouwd dus adviezen kun je genoeg krijgen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mekanika Evo-M

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 dec 2022 14:48 Dat ontwerp is al gedaan en staat helemaal voor je klaar:
viewtopic.php?p=142176#p142176
Hier op het forum voldoende malen gebouwd dus adviezen kun je genoeg krijgen.
Maar niet voor dat budget of je moet alle onderdelen tweedehands zien te regelen / krijgen.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mekanika Evo-M

Bericht door benkr »

Ik heb een paar jaar geleden een medeforumlid aangeboden om voor ongeveer 1000 Euro een portaalfreesmachine te bouwen, dat is gelukt denk ik.
Hier vind je er nog iets over terug:

viewtopic.php?t=17366&hilit=Portjes+portaal

Die machine is grotendeels opgebouwd uit materiaal wat bij diverse schroothandelaren voorhanden was, Kelders, Teunissen en JVE zijn de grootste bronnen, maar ook van medeforumleden heb ik destijds het een en ander over kunnen nemen om het gestelde doel haalbaar te kunnen maken.
Toen ik het basismateriaal had heb ik op basis daarvan een machine ontworpen die voldeed aan de eisen en wensen van de toekomstige eigenaar, de buitenmaat moest binnen de 700 x 1200 vallen.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Mekanika Evo-M

Bericht door Bjornski1976 »

Als ik het goed heb gelezen teken je met Autodesk inventor.
Kijk eens of je de mogelijkheid hebt om HSM high speed machining, nu noemen ze het integrated cam geloof ik, kan gebruiken.

Als je mogelijkheid hebt om de integrated cam of hsm te gebruiken is de slag van model naar G-code redelijk te doen. Wat wel van belang is om de juiste post processor te gebruiken/selecteren. Dit is een vertaler die de bewerkingen zoals je ze hebt gedefinieerd om je model te bewerken om te zetten naar jouw machine.
Het is daarom al goed om te kijken hoe je de aansturing gaat doen, iets wat je ook aangaf nog niet goed te begrijpen.

Uitgaande van een portaal freesmachine welke in het algemeen 4 assen heeft voor de X, Y(+A) en Z bewegingen heb je vier motoren nodig, stappen motoren is het meest voorkomende.
Deze motoren hebben ieder een driver nodig. Die drivers krijgen vanuit een aansturing of besturing een signaal en pulsen. Het signaal geeft een richting aan en de pulsen het aantal stapjes of rotaties die de motor moet gaan draaien.
Die signalen en pulsen kunnen komen uit bijvoorbeeld:
- Arduino met een laptop waarop grbl oid draaid;
- BOB* met een PC waarop Linuxcnc, Mach3/4 of anders draaid:
- EdingCNC met pc waar software opstaat:
- Of andere ......
*) BOB staat voor break out board.

Afhankelijk van de soft- en hardware die je wilt gaan gebruiken kies je de post processor. MAAR.... niet iedere combinatie is geschikt voor aansturen van 4 of meerdere assen afzonderlijk.

Als je weet wat je gaat gebruiken grbl, mach, linux, ending, etc.. krijg je vanuit Inventor een file met g-codes die door een van de bo en genoemde programma's geïnterpreteerd wordt en de signalen en pulsen naar de drivers geeft. Zo komt de machine in beweging.

Je zal er goed aan doen om het hele project op te delen en per deel je er in te verdiepen. Dit om te voorkomen dat je zal verzuipen. Belangrijk is daarbij om focus te houden.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie