Schroefdraad frees voor PG13.5

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Schroefdraad frees voor PG13.5

Bericht door Kars-cnc »

Het is inmiddels gelukt om een bruikbare schroefdraad frees te maken voor PG13.5

De tophoek van 80 graden kon ik eenvoudig maken door een CCMT beitelplaatje loodrecht op de Z-as te zetten. CCMT heeft een hoek van 80 graden dus dat kwam toevallig goed uit. Daarna heb ik de vier snijkanten er in gefreesd door een losse ER25 collethouder met vierkante achterkant te gebruiken. Het is een Ali ding met vrij beroerde nauwkeurigheid, maar dat was in dit geval niet zo erg. Door voor elke tand tot een halve millimeter voorbij de hartlijn weg te frezen ontstond een positieve snijhoek van ca. 7 graden volgens Fusion, dat leek mij wel prima.

Hieronder een collage van het maken van de frees:

Freesje-1-4.jpg

Het eerste testje in PVC was teleurstellend, de schroefdraad werd vreselijk rafelig:

Draad-rafelig.jpg

Dus eerst maar eens op de zijkant van het oefenblok wat testjes met rechte banen gedaan, dan hoeft er niet elke keer eerst een gat van 19mm rond te komen. Met behulp van de "Shopfloor Programmer voor EdingCNC" ging dat natuurlijk heel gemakkelijk :mrgreen:

Test sleuven.jpg

Het experimenteren met verschillende Feeds en Speeds leverde eigenlijk steeds niets op. Toen herinnerde ik mij dat KeesFrees eens noemde dat je PVC vaak beter tegenlopend kunt frezen. Dus dat even geprobeerd op de zijkant, en dat leverde meteen een schone freesbaan op.

Hieronder een fotootje van hoe dat er dan als een schroefdraad uitziet:

Draad-glad.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Kars-cnc op 28 dec 2022 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Schroefdraad frees voor PG13.5

Bericht door hugo stoutjesdijk »

prima resultaat lijkt me
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Schroefdraad frees voor PG13.5

Bericht door bartL »

Mooi gemaakt. Wat voor materiaal heb je nu voor de frees gebruikt?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Schroefdraad frees voor PG13.5

Bericht door Arie Kabaalstra »

Da's een heel mooi resultaat.. eigenlijk net zoals ik het indertijd heb gedaan.
Zoals ik vaker opmerk:" meer is het niet, meer was het niet, meer zal het ook nooit worden :lol: "

Voor het gebruik in een zachte kunststof gaat het prima met een ongehard stukkie staal.. wil je ook metaal kunnen bewerken, dan neem je zilverstaal, en een kommetje olie..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Schroefdraad frees voor PG13.5

Bericht door Kars-cnc »

bartL schreef: 28 dec 2022 12:52 Mooi gemaakt. Wat voor materiaal heb je nu voor de frees gebruikt?
Een staaf zilverstaal (1.2210 geloof ik) wat ik eens eens bij een Conrad bestelling had laten meekomen met het idee; dat komt vast nog eens van pas.

Heb het gehard in water, weer blank geschuurd, en daarna weer opgestookt tot het net heel iets geel begon te verkleuren (op advies van Arie). Hoe hard het nu is weet ik niet maar een vijl krijgt er geen vat op.

Wat ik nog steeds niet snap is dat men altijd zegt: verwarmen tot kersrood. Volgens de gegevens moet je voor harden tot ca. 800 graden verwarmen en dat is toch meer oranje dan rood en zeker veel lichter dan het diep donker rood van de kersen die ik ken... Nou ja, het zal er wel aan liggen dat het slecht kersen eten is met mij :lol:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Schroefdraad frees voor PG13.5

Bericht door hfjbuis »

Kars-cnc schreef: 28 dec 2022 21:10 Een staaf zilverstaal (1.2210 geloof ik) wat ik eens eens bij een Conrad bestelling had laten meekomen met het idee; dat komt vast nog eens van pas.
Ik heb mijn zilverstaal (6 mm en 8mm) ook van Conrad. Het is beduidend minder hard dan het zilverstaal van Molenhoek die ook grotere maten heeft. Wat die voor type staal leveren, weet ik niet.

Freesjes voor kunststof maak ik uit blank staal en gebruik ze zonder te harden. De freesmachine loopt ook maar 2500 RPM (meestal minder). Ik zou dit freesje op de draaibank gemaakt hebben. Een snijvlak frezen met de freesmachine (draaien kan ook) en daarna de 2 hoekjes draaien waarbij de frees met een spacer excentrisch ingespannen wordt. Zo maak ik ook de meeste tandwielfrezen.

Bij het harden gebruik ik een magneet. Als het staal de magneet niet meer aantrekt, is de temperatuur goed. Voor het stoken sop ik het staal in vloeibare zeep en koel af in water, dan zijn ze nog iets harder dan in olie. Ontlaten doe ik mijn freesjes (25 mm lang) niet. Er is nog nooit een gebroken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Schroefdraad frees voor PG13.5

Bericht door Kars-cnc »

De magneet truc... daar heb ik helemaal niet zo gauw aan gedacht! Ik heb nog eens een staafje RVS met een magneetje er aan gemaakt speciaal voor dit doel... Ik zou zo even niet weten waar ik hem gelaten heb, maar hij moet terug te vinden zijn.

Ik had dat staafje gemaakt om te gebruiken met mijn emailleer oventje. Dat oventje kon ik voor een paar tientjes overnemen en leek me ideaal voor harden, ontlaten, uitgloeien etc. Er kunnen alleen kleine/korte dingen in en bij de experimenten die ik er mee gedaan heb had ik enorme last van "scaling" (weet het Nederlandse woord even niet) of op z'n minst flinke oppervlakte verbranding. Hierdoor is ie een beetje in de hoek geraakt.

Ik moet zeggen dat dit zilverstaal van Conrad wat dat betreft heel goed ging, even met zo'n 3M schuurspons er over en hij was weer min of meer blank.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Schroefdraad frees voor PG13.5

Bericht door MeMoRy »

Er staat hier in de knowledge base en stuk over harden. Erg informatief Harderij raadgever
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Schroefdraad frees voor PG13.5

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://mcbboek.nl/MCB_h03/Zilverstaal.htm

Zilverstaal komt in 2 varianten voor.
De 1.1541 ongelegeerde valt onder de noemer koolstofstaal en moet je in water harden.
De 1.2210 laag gelegeerd kun je in olie harden. Maar de afkoelsnelheid is wel kritisch, als je net niet snel genoeg afkoelt zien die koolstof atomen toch nog kans om uit dat raster van ijzer atomen te ontsnappen en krijg je het alsnog niet zo hard als je zou willen.

O-ja, kersrood is inderdaad meer oranje dan je zou denken. ;-)
Kleurtabel.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie