perslucht koppelingen - welk type ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

perslucht koppelingen - welk type ?

Bericht door keesfrees »

Ondanks dat ik weinig met perslucht doe heb ik toch aardig wat in huis wat met perslucht te maken heeft.
En als ik er dan iets mee doe dan loop ik regelmatig(altijd) met verloopjes te hannesen.
Dus heb ik nu eindelijk eens alles wat ik heb aan perslucht koppelingen gesorteerd, als ik het juist heb dan heb ik 2 typen, 11mm en 12mm.
( de grootste maat op de koppeling )
Nu wil ik er heel graag een maat van maken en de andere type's verbannen naar elders.
Maarrrr, welke soort is de beste ofwel het meest gangbaar ?
Is daar een consensus over ontstaan terwijl ik even niet oplette ?
bvd voor welk inzicht dan ook.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: perslucht koppelingen - welk type ?

Bericht door benkr »

Ik heb deze een tijd geleden gekocht, goed en goedkoop:

https://www.lidl.nl/p/parkside-persluch ... p100343184

De andere kant is tijdelijk uitverkocht, jammer.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: perslucht koppelingen - welk type ?

Bericht door pgroot »

keesfrees schreef: 18 dec 2022 20:24 Ondanks dat ik weinig met perslucht doe heb ik toch aardig wat in huis wat met perslucht te maken heeft.
En als ik er dan iets mee doe dan loop ik regelmatig(altijd) met verloopjes te hannesen.
Dus heb ik nu eindelijk eens alles wat ik heb aan perslucht koppelingen gesorteerd, als ik het juist heb dan heb ik 2 typen, 11mm en 12mm.
( de grootste maat op de koppeling )
Nu wil ik er heel graag een maat van maken en de andere type's verbannen naar elders.
Maarrrr, welke soort is de beste ofwel het meest gangbaar ?
Is daar een consensus over ontstaan terwijl ik even niet oplette ?
bvd voor welk inzicht dan ook.
Naar mijn weten is er niet echt een standaard-standaard en is de maatvoering ook nog afhankelijk van de vorm van het profiel.
https://www.qplus.nl/media/wysiwyg/PDF/ ... lingen.pdf
pdf gaat dan wel over veiligheidskoppelingen maar van niet arbo koppelingen is de maatvoering naar mijn weten per norm gelijk

ik heb zelf op de zaak zo'n 1,5 meter aan bakjeskast vol met koppelingetjes en nog steeds loop ik te klooien met verloopjes hier en daar :P
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: perslucht koppelingen - welk type ?

Bericht door janplastiek »

ligt er gewoon aan welke koppelingen jouw vaste leverancier in huis heeft, ik koop deze altijd bij de zelfde leverancier, idd maat 12MM, bij apparaten met adapters van de kleinere maat gaan de mannelijke adapters er direct uit en vervang ik met de grotere maat, ik kan gek worden van gesuis van lekkende persluchtkoppelingen. :mrgreen:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: perslucht koppelingen - welk type ?

Bericht door pgroot »

janplastiek schreef: 18 dec 2022 22:40 ligt er gewoon aan welke koppelingen jouw vaste leverancier in huis heeft, ik koop deze altijd bij de zelfde leverancier, idd maat 12MM, bij apparaten met adapters van de kleinere maat gaan de mannelijke adapters er direct uit en vervang ik met de grotere maat, ik kan gek worden van gesuis van lekkende persluchtkoppelingen. :mrgreen:
ik koop/gebruik tegenwoordig vaak die veiligheidskoppelingen 12mm iso profiel, helaas al een paar keer te veel meegemaakt dat er een slang uit knalt omdat een operator deze niet lekker ingeprikt heeft. voor kleine dingetjes aan een machine pak ik nog wel eens een rectus koppelingetje 12mm die zijn een stuk voordeliger maar passen weer niet lekker in een iso profiel van 12mm.
maar net wat jan zegt, ik zou gaan voor wat je leverancier standaard op voorraad heeft
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: perslucht koppelingen - welk type ?

Bericht door kawarider »

+1. Hier ook hetzelfde verhaal. Wurth is hier de sponsor. Deze heeft twee soorten, daar hebben we er eentje van gekozen. Ook alles naar veiligheidskoppelingen overgezet. Kosten vielen mee, is niet superveilig ( lees duur), maar koppelingen moeten in twee handelingen uitgehaald worden. Iets van tussenvariant. Mocht er iets binnenkomen met afwijkende aansluiting dan wordt dit direct verholpen en oude koppeling in oud ijzer bak.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: perslucht koppelingen - welk type ?

Bericht door Kars-cnc »

Misschien heb je nog wat aan de info in dit topic: viewtopic.php?p=256915#p256915
Kjelt had hier een aardig document over de Orion en de Euro standaard. Ik geloof dat de Euro standaard het meest gangbaar is.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: perslucht koppelingen - welk type ?

Bericht door André-R »

Inderdaad, ook ik had dat probleem .Ik ben nu helemaal over naar Euro, omdat die goed verkrijgbaar is .Ik dacht dat ik nog wat euro female koppelingen had liggen..
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: perslucht koppelingen - welk type ?

Bericht door WillyH »

Kies in ieder geval voor veiligheidspersluchtkoppelingen, die bestaan ook in euro formaat. Die koppelingen knallen niet uit elkaar zodra je de koppeling nog maar goed vasthebt.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: perslucht koppelingen - welk type ?

Bericht door rkr »

Hier ooit voor orion gekozen omdat de locale ijzerwarenwinkel alleen dat type voerde.
Vervolgens is elk ding wat je koopt voorzien van eurokoppeling. ik kies altijd verkeerd :lol:


wel zag ik laatst bij ecotools dat ze vrouwelijke koppelingen hebben die zowel euro als orion aankunnen, ik heb geen idee hoe goed/lekvrij die zijn
Palmerlivesteam
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: perslucht koppelingen - welk type ?

Bericht door Palmerlivesteam »

rkr schreef: 19 dec 2022 21:43 wel zag ik laatst bij ecotools dat ze vrouwelijke koppelingen hebben die zowel euro als orion aankunnen, ik heb geen idee hoe goed/lekvrij die zijn
Bij het tuincentrum zeiden ze dat alle koppelingen uitwisselbaar waren, Gardena, Hozelock, merkloos enz. Na de eerste douche alles vervangen door origineel Gardena...
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V11
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: perslucht koppelingen - welk type ?

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 19 dec 2022 16:04 Kies in ieder geval voor veiligheidspersluchtkoppelingen, die bestaan ook in euro formaat. Die koppelingen knallen niet uit elkaar zodra je de koppeling nog maar goed vasthebt.
Ik heb er eentje op mijn festool vacuumpomp.
Er zal best een trucje zijn maar ik gebruik hem zo weinig dat ik iedere keer 2 minuten loop te rotzooien voor hij los is. :mrgreen:
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: perslucht koppelingen - welk type ?

Bericht door keesfrees »

Dank allen voor het meedenken, bij deze een relaas.
Het bleek verrassend eenvoudig toen ik er eenmaal achter was wat er aan de hand was en daar kon ik alleen maar achter komen door alles wat ik heb aan koppeling te sorteren.
Zo kwam ik er al snel achter dat bijna alles D12mm is, euro dus.
De 11mm koppelingen zijn dan orion en heb ik naar het achtergrondmagazijn verhuisd met een merkteken op de verpakking.

Maarrr, toen paste nog niet alles op elkaar en zo kwam ik er achter dat er een mismaaksel tussen zit, een pen deel wat net iets dikker is, in sommige bus delen past die wel in een andere niet.
Een tolerantie kwestie dus !
Dat heeft me dus deze verwarring bezorgt, dit is nu net zo'n uitzoekklusjes wat veel tijd bespaard maar waar ik geen tijd voor neem als er andere prioriteiten zijn.
Een kleine diepte investering, alleen tijd met veel gemak dus.
En zo heb ik nog wel een hele lijst.

O ja, ik bestelde wat koppelingen en ook :
Griffon Kolmat Fibre seal afdichtingstape
Dat is weer handiger dan :
loctite55
Behalve als de passing wat krapjes is, dan is het loctite "touw" weer handiger, in mijn beperkte ervaring in de korte tijd dat ik nu griffon gebruik.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: perslucht koppelingen - welk type ?

Bericht door Kjelt »

keesfrees schreef: 01 jan 2023 23:27 O ja, ik bestelde wat koppelingen en ook :
Griffon Kolmat Fibre seal afdichtingstape
Dat is weer handiger dan :
loctite55
Behalve als de passing wat krapjes is, dan is het loctite "touw" weer handiger, in mijn beperkte ervaring in de korte tijd dat ik nu griffon gebruik.
Ik zit even in de technische databladen van beide producten te kijken en er zit wel een verschil in de max. druk.
Loctite is getest op 69 MPa -> 690 bar, de Kolmat op klasse 8 bar, gas tot 5 bar.

Afbeelding
Plaats reactie