kegellagerschaal demonteren

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

kegellagerschaal demonteren

Bericht door harry321 »

hoi, ik wil de kegellagerschaal (30x62x21.25mm) demonteren (van de AI fr1 spindel), maar die zit met een klempassing TEGEN een schouder gemonteerd met 0 ruimte achter de lagerschaal.

zijn er truukjes, zonder de lagerschaal meteen drastisch te slopen, om zo een lagerschaal er uit te krijgen ?

ps, ik zat stiekem te denken om de schaal te laten zitten, want die is eigenlijk gewoon netjes/onbeschadigd (het zijn de conische rollen die beschadigd zijn), en daar de nieuwe lager in te doen (dus alleen nieuwe conische rollen en binnenlager en dus NIET de buitenschaal), maar mijn gevoel zegt dat dat een absolute nono is ? wat denken jullie ?
FreesKever
Berichten: 636
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: kegellagerschaal demonteren

Bericht door FreesKever »

Een snelle en gemakkelijke manier is om een lasrups over de binnenkant van de lagerschaal te leggen.

Bij het afkoelen kripmpt de lagerschaal en zit dan los en kan gemakkelijk verwijderd worden.
Wel ervoor zorgen dat je de lagerschaal niet aan het huis vast last.
Het is dan wel einde lagerschaal.

Ik zou hem niet laten zitten. Buitenkanten van lagers zijn wel gestandaardiseerd, maar de interne geometrie niet. Als de tapsheid van de kegels ook maar een beetje afwijkt is je nieuwe lager ook weer heel snel kapot.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: kegellagerschaal demonteren

Bericht door harry321 »

FreesKever schreef: 16 dec 2022 16:11 Een snelle en gemakkelijke manier is om een lasrups over de binnenkant van de lagerschaal te leggen.

Bij het afkoelen kripmpt de lagerschaal en zit dan los en kan gemakkelijk verwijderd worden.
Wel ervoor zorgen dat je de lagerschaal niet aan het huis vast last.
Het is dan wel einde lagerschaal.

Ik zou hem niet laten zitten. Buitenkanten van lagers zijn wel gestandaardiseerd, maar de interne geometrie niet. Als de tapsheid van de kegels ook maar een beetje afwijkt is je nieuwe lager ook weer heel snel kapot.
ben ook bang dat het een las leggen wordt.
het enige wat ik nog bedenken kan is met een lange boor via de achterkant 2 gaten boren door de schouderen van de casting en dan kan ik de cup er wel uit tikken, maar dat betekent wel dat ik 2 gaten ga maken, en daar wordt ik ook niet helemaal blij van, hoewel de constructie er niet onder lijden zal betreffende de sterkte en kan de gaten ook later weer dicht pluggen.
het voordeel van deze methode is wel dat je later de cup/lagerschaal makkelijk kan demonteren zonder te slopen.

wat betreft de tapsheid van de kegels, ik denk dat je helemaal gelijk heb, het is waarschijnlijk een kans van 1 op duizend (om maar een getal te noemen) dat je een goede match krijg, dus de gedachte om de cup te hergebruiken met nieuwe kegels ga ik gauw los laten.
MRS
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 feb 2011 17:10
Contacteer:

Re: kegellagerschaal demonteren

Bericht door MRS »

Lagerschaal koelen met droog ijs.
Lagerschaal krimpt meer dan gietstaal
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: kegellagerschaal demonteren

Bericht door MeMoRy »

Als het geen draaiend gebalanceerd deel is (wat dus uit balans zou kunnen raken en daardoor vibraties zou kunnen geven), dan kan je inderdaad 1 of 2 punten vrijmaken achter de schaal. Boren is misschien overkill. Je hebt maar een mm nodig: net iets wat je tegenaan kan duwen, of een lagertrekker achter kan klemmen. Wellicht lukt het al met een scherpe beitel wat materiaal te verwijderen. Opvullen is dan niet nodig, want de structuur blijft intact. En inderdaad wordt evt volgende keer makkelijker
Plaats reactie