Z-probing scripts en gebufferde controllers?

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wd73
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2018 13:49

Z-probing scripts en gebufferde controllers?

Bericht door wd73 »

Een ietwat cryptische titel:-)
Ik heb een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden:

Ik gebruik al geruime tijd Mach3 voor het aansturen van mijn CNC portaalfrees, i.c.m. een oude PC en een LPT Break out board.
Nu wil ik wellicht overstappen naar besturing via ethernet, maar wil wel mijn vertrouwde Mach3 blijven gebruiken.
Ik heb een hoop automatische scriptjes in Mach3 voor probing (Z hoogte, buiten- en binnenkanten van een hoek, midden van rond gat etc)
Dat werkt prima omdat bij het proben de PC het signaal van de probe schakelaar ontvangt en meteen stopt met sturen van pulsen over de LPT poort.
Met een ethernet controller wordt output gebufferd begrijp ik, dus als mijn Z-probe de touch plate raakt, stuurt de PC geen nieuwe signalen meer, maar gaat de probe nog even verder door omdat de buffer met commando's in de controller nog niet leeg is?
Als dat inderdaad zo zou zijn, dan werken al mijn handide probe scriptjes dus niet meer met een ethernet controller?
Klopt dat? :?:

Noot; Mijn interesse gaat uit naar een UC400ETH of UC300ETH controller van cncdrive.com. Handig omdat de boel dan snel om te bouwen is omdat de controller een LPT poort als output heeft tbv mijn huidige BoB.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Z-probing scripts en gebufferde controllers?

Bericht door Tolp2 »

Geen recente ervaring met Mach3, maar vanuit LinuxCNC met mijn huidige project loop ik tegen dezelfde overweging aan. Het hangt in het geheel af van de diepte/grootte van de buffer. In mijn geval is is de loop 1 ms, dus in het ergste geval duurt het dus 2~3 ms voordat de probe stilstaat:
  • probe raakt iets en stuurt een signaal
  • signaal gaat naar de PC [worst-case: 1 ms na rigger]
  • PC verwerkt het signaal [worst-case: 2ms na trigger]
  • de stuurkaart start met remmen van de stappen-motor [ worst-case: 3ms na trgger]
Laten we aanhouden dat je niet met 10 m/min aan het proben bent, maar dat dit eerder in de orde van 600 mm/min ligt (puur omdat dit makkelijk rekent). Dan beweeg je dus iedere milliseconde dus 600 / (60 *1000) = 0.01 mm. Dus de travel na het triggeren is dus 0.03 mm + de lengte die je nodig hebt om af te remmen. Die laatste heb je met een BOB ook. Dus ik denk dat je gewoon je scripts kan gebruiken.

Wat je wel in de gaten moet houden is dat met een buffer je mogelijk een vertraging van het signaal krijgt. De afwijking in de meting in bovenstaand voorbeeld zal ongeveer 0.01 mm bedragen. dit komt door dat de timing van de touch een random variabele is.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Z-probing scripts en gebufferde controllers?

Bericht door spikee »

Een drive zoals b.v. delta kan de positie opslaan (met heel weinig latency) voor b.v. probing.
Dit zou je dan via rs485 o.i.d. kunnen uitlezen.
Afbeelding
https://filecenter.deltaww.com/Products ... 210201.pdf
Connect de probe naar iedere drive, probe iets -> lees via modbus de X,Y,Z waarde uit en print dat ergens in je interface.

Ik heb overigens geen idee hoe dat werkt bij b.v. linuxcnc i.c.m. een Mesa. Daar zit een fpga in in. Die kan in-principe dit synchroon capteren. of dat ook gebeurt? geen idee.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Z-probing scripts en gebufferde controllers?

Bericht door skillalot »

Mach 3 slaat de probe coördinaten in variabelen op, die moet je in je script gebruiken voor de positie, niet de positie waar de machine op stopt.
Moet je even googelen dan vind je zo wat ik bedoel.
wd73
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2018 13:49

Re: Z-probing scripts en gebufferde controllers?

Bericht door wd73 »

Dank voor jullie reacties.
Als die buffer inderdaad maar 1 of 2 ms is, dan valt het wel mee denk ik.
Zou er graag nog meer over lezen maar kan maar weinig vinden over dit probleem / uitdaging.

@skillalot; De waarde die Mach3 opslaat als triggerpoint is niet de exacte juiste positie, dat is nu net het hele probleem.
Mach3 ontvangt het signaal te laat van de controller.
Plaats reactie