Dun messing draaien

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Dun messing draaien

Bericht door MeMoRy »

Ik ben een beetje lerende op het gebied van draaien.
Mijn doel: een messing rondstaf 4mm diameter 10 cm lang (staf is langer) afdraaien naar 3mm diameter.
Gewoon draaien lukt voor geen meter. Het messing is veel te zacht en buigt. Het uiteinde in een meedraaiend center veranderd hier niet veel aan: hij buigt in het midden door.
Dan bedacht ik steeds korte stukjes te doen, maar met de 3 klauw (enige wat ik heb) is dat dus niet helemaal in het midden, dus elke keer als de doorschuift klopt het midden niet en dat ziet er niet uit.
Ik heb ook geen meelopende bril.

Hoe zou je zoiets aanpakken?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Dun messing draaien

Bericht door javanree »

Voor het omspannen zonder grote verschillen qua rondloop neem je normaal een spantang, zeker bij dit soort maten.
Maar over een lengte van 100mm een staf 4mm naar 3mm afdraaien is sowieso onbegonnen werk. Dat wordt nooit mooi tenzij je een meedraaiend tegenspindel hebt , met spantang 3mm.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Dun messing draaien

Bericht door hfjbuis »

Dat zou kunnen met een meelopende bril. Dan heb je tegendruk op hoogte van de beitel. Dat lijkt mij de enige oplossing om te draaien met een kleine kans op succes.
De grootse kans is denk ik slijpen/frezen met een dremel in de toolpost. Daarbij een tegencenter gebruiken en in één pass de klus klaren.

Het probleem is de kracht van de beitel die tegen het werkstuk drukt. Je kunt in één pass dat ding op dikte draaien (met een tegencenter), dan heb je meer kans op succes maar op 100 mm inspannen is de kans op succes ook maar gering.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Dun messing draaien

Bericht door Hessel Oosten »

Ik kan even de video van Joe Pieczynsky op Youtube niet vinden, maar hij deed het meet een blokje hout "aan de andere kant", dat in feite als een soort meelopende "zachte" bril fungeerde, maar dus meteen dan in het verlengde van de beitel.

Misschien dat iemand die video nog kent/weet waar ie staat ?

Hessel
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Dun messing draaien

Bericht door hfjbuis »

Dat was een video over het draaien van de (een) spindel van zijn micro draaibank. Daar gebruikte hij een stuk hout i.p.v. een meelopende bril om tegendruk te geven. Is ook een werkbare oplossing.
Ik heb even gezocht, maar kon de video daarover ook niet vinden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Dun messing draaien

Bericht door xander janssen »

https://youtu.be/CDi5jTxmmG0

Hardweefsel, geen hout, alhoewel dat ook wel zal werken
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Dun messing draaien

Bericht door Kars-cnc »

MeMoRy schreef: 06 dec 2022 15:43 Mijn doel: een messing rondstaf 4mm diameter 10 cm lang (staf is langer) afdraaien naar 3mm diameter.
Ik snap de uitdaging, ik zou het zelf ook proberen... Maar als het belangrijk is dat die 3mm as netjes en overal even dik is zou ik 'm gewoon even bestellen bij Conrad of een van de vele modelbouw zaken die 3mm staf in voorraad hebben.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Dun messing draaien

Bericht door Hessel Oosten »

Yes !

Die van Xander hierboven, dat was 'm !

h.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Dun messing draaien

Bericht door MeMoRy »

Dank iedereen voor de reacties.
xander janssen schreef: 06 dec 2022 18:31 https://youtu.be/CDi5jTxmmG0

Hardweefsel, geen hout, alhoewel dat ook wel zal werken
Dank je voor de link. Volgde hem al een tijdje niet meer, want ik werd een beetje gek van zijn clickbait titels. :lol:
Moet wel hardhout zijn dan, want het moet niet aan het metaal blijven plakken
Bij mij had ik wel zo'n "catastrophic failure" :roll: asje was behoorlijk krom. Blij dat de beitel heel was gebleven, maar messing is gelukkig een stuk zwakker.

Ik vraag me echter af of dit ook werkt bij afdraaien. De diameter word namelijk steeds kleiner, waardoor het metaal toch weer ruimte krijgt om te buigen.

Maar ik denk inderdaad dat een stukje 3mm messing bij conrad bestellen (2,80 voor een halve meter) goedkoper is dan deze hele opstelling maken: alleen dat 4mm freesje zou al duurder zijn.
Nou kan je die meelopende bril natuurlijk vaker gebruiken.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Dun messing draaien

Bericht door assink »

Sowieso zou ik voor dat priegelwerk HSS beitels gebruiken in plaats van wisseplaten vanwege de snijdruk. Dan druk je je werkstuk al een stuk minder weg.
Rotspaantjes krijg je met messing toch wel, maakt niet uit wat je gebruikt :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Dun messing draaien

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MeMoRy schreef: 07 dec 2022 09:18
xander janssen schreef: 06 dec 2022 18:31 https://youtu.be/CDi5jTxmmG0

Hardweefsel, geen hout, alhoewel dat ook wel zal werken
Moet wel hardhout zijn dan, want het moet niet aan het metaal blijven plakken
Nee, hardweesel (zoal xander zegt), merknaam o.a. celleron. Is veel drukvaster dan hardhout, heeft een geweven wapening van linnen, gebonden met een (fenol?)hars.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Dun messing draaien

Bericht door motormuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 dec 2022 13:06
MeMoRy schreef: 07 dec 2022 09:18
xander janssen schreef: 06 dec 2022 18:31 https://youtu.be/CDi5jTxmmG0

Hardweefsel, geen hout, alhoewel dat ook wel zal werken
Moet wel hardhout zijn dan, want het moet niet aan het metaal blijven plakken
Nee, hardweesel (zoal xander zegt), merknaam o.a. celleron. Is veel drukvaster dan hardhout, heeft een geweven wapening van linnen, gebonden met een (fenol?)hars.

als je hartweefsel nodig heb geef ff een seintje wat voor afmeting ik wat op voorraad
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Dun messing draaien

Bericht door Arie Kabaalstra »

assink schreef: 07 dec 2022 12:13 Sowieso zou ik voor dat priegelwerk HSS beitels gebruiken in plaats van wisseplaten vanwege de snijdruk. Dan druk je je werkstuk al een stuk minder weg.
Rotspaantjes krijg je met messing toch wel, maakt niet uit wat je gebruikt :lol:
Of je beitels slijpen uit vhm staf..(gebroken freesje).. dat pas ik ook veel toe.
Je zit echter met deze lengte echt wel vast asn een meelopende bril...of je moet een Tornos Nano draaibank hebben... :lol:
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Dun messing draaien

Bericht door xander janssen »

Hardweefsel, hardpapier, harde kunststof, aluminium, staal, zal allemaal werken als het maar 1x moet. Geen messing, dat gaat vreten op je staf ivm gelijk materiaal.

Ik heb zo een meelopende bril met een stukje lagerbrons op de tip. Werkt super voor zowat elk soort materiaal.

Zacht hout e.g. grenen, den, populier zal niet zo goed werken want dat deukt wat in. Paar tienden indeuken is al teveel voor jouw toepassing.
Plaats reactie