Emco Compact 8 maximaal aanvaardbaar toerental bij VFD

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

leovanderveen
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 dec 2022 17:06

Emco Compact 8 maximaal aanvaardbaar toerental bij VFD

Bericht door leovanderveen »

Hallo allen,

Ik wil mijn Compact 8 ombouwen naar een 3 fasen motor met frequentieregelaar. Nu zou ik voornamelijk staal willen draaien, en voornamelijk klein werk met wisselplaten. Als ik dan V * 1000 / pi * d bereken kom je vrij snel op belachelijk hoge toerentallen. De vraag is dan ook wat is nog aanvaardbaar op de Compact 8?

Ik dacht zelf aan een 0.55kW 3000RPM motor, net iets meer vermogen en op 50Hz draait hij denk ik wellicht wel zo'n beetje aan het maximum van wat ik aandurf. Ideeën hierover? Of is een 1500RPM motor krachtiger wanneer er op lage toeren gedraaid moet worden.

Of is het wellicht op zo'n klein bankje verstandiger met HSS beitels te werken...

Groet!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Emco Compact 8 maximaal aanvaardbaar toerental bij VFD

Bericht door hfjbuis »

Ik wil mijn Compact 8 ombouwen naar een 3 fasen motor met frequentieregelaar. Nu zou ik voornamelijk staal willen draaien, en voornamelijk klein werk met wisselplaten. Als ik dan V * 1000 / pi * d bereken kom je vrij snel op belachelijk hoge toerentallen. De vraag is dan ook wat is nog aanvaardbaar op de Compact 8?
Mijn kleine draaibank gaat het hardste (2500 RPM) die maakt met z'n tandriem ook het meest lawaai. Daarom ga ik zelden harder dan 1500 RPM. De grote draaibank gaat maar 1850 RPM. Die is dan door zijn V-snaar mooi stil en daarom gebruik ik die vaker op z'n max.
Als je de optimale snijsnelheid niet haalt, dan breken de spanen meestal niet en maak je krullen. Ook is die finish soms minder en doordat er minder temperatuur in de spaan komt, slijt de snijplaat sneller.
Een plaatje voor aluminium is minstens zo scherp als een vers geslepen HSS beitel en daar kun je ook op staal bij lage snijsnelheden en aanzet nog een prima finish mee maken. Dat aluminium plaatje is ook VHM en blijft ook op (RVS) staal lang scherp en doet het prima op hobby draaibanken zeker als een kleine neusradius (0.2 of 0.4 mm) gebruikt. Als niets werkt, dan is zo'n aluminium plaatje mijn laatste optie. Op mijn draaibanken gaat klein werk meestal prima met een plaatje met VP15TF coating/chipbreaker die vaak nog geen €0.25 per snijkant kosten.
Ik weet niet welke maximale toeren de lagers aankunnen dat is wel een punt van aandacht om overmatige slijtage te voorkomen. Waar je echt op moet letten is of de klauwplaat dit toerental mag draaien. Als zo'n ding uit elkaar klapt wil je liever niet in de buurt staan.
Vergeet niet, vroeger draaiden draaibanken ook maar langzaam en werd alles met HSS en Widia gedaan.
Ik dacht zelf aan een 0.55kW 3000RPM motor, net iets meer vermogen en op 50Hz draait hij denk ik wellicht wel zo'n beetje aan het maximum van wat ik aandurf.
Ik heb op de kleine draaibank met 500W motor nog nooit gebrek aan vermogen gehad. Op de grote wel met 70 mm RVS 204. Dan is ook de stijfheid van de bank een beperkende factor.
Omdat ik geen versnelling heb en maar zo'n DC regeling, mis ik wel koppel bij CNC grove schroefdraad (M24) draaien. Bij conventioneel draaien is het eerder de stijfheid van de draaibank die het laat afweten als de snede dieptes groter worden. Inmiddels heb ik dit (CNC) opgelost met andere tool paden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 maximaal aanvaardbaar toerental bij VFD

Bericht door DaBit »

Ik draai 2700rpm met skf lglt2 vet in de lagers op mijn compact 8. Dat is zo'n beetje het maximum waar ik me nog comfortabel bij voel met die relatief grote kegellagers en vetsmering.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 maximaal aanvaardbaar toerental bij VFD

Bericht door assink »

Let vooral op je klauwplaat wat die mag hebben, die willen ook nog wel eens uit elkaar knallen bij te hoge toerentallen.
Hoewel je met klein werk en hoge toerentallen beter voor spantangen kunt gaan lijkt mij.
leovanderveen
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 dec 2022 17:06

Re: Emco Compact 8 maximaal aanvaardbaar toerental bij VFD

Bericht door leovanderveen »

Dank voor deze fijne reacties.

2500 RPM lijkt mij ook wel zo'n beetje het maximum voor deze setup. Gezien de originele motor een 1400 RPM model is en met maximale overbrenging 1875 RPM haalt zou in de nieuwe situatie de frequentieregelaar 2500 / 1875 * 50 op zo'n 66Hz uitsturen, dat lijkt me heel acceptabel (bij gebruik vervangende 1400RPM motor).

Een andere optie nog zou kunnen zijn om de pully's aan te passen en de originele pully's met het iele bandje te vervangen. Dan hoeft de as van de vervangende motor ook niet aangepast te worden...

Het gebruik van spantangen ga ik alsnog ook overwegen
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Emco Compact 8 maximaal aanvaardbaar toerental bij VFD

Bericht door MeMoRy »

Let ook op wat de maximum RPM van je klauwplaat (en adapter) is. Volgens mij mogen sommige van die platen maar 2400 tpm.
En met teveel koppel kan wellicht de snaar gaan slippen of breken. De Emco compact 8 snaar is maar een dunne. En de spanner moet de snelheid ook aankunnen
PA5CA_
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 nov 2023 10:27

Re: Emco Compact 8 maximaal aanvaardbaar toerental bij VFD

Bericht door PA5CA_ »

MeMoRy schreef: 02 dec 2022 09:26 Let ook op wat de maximum RPM van je klauwplaat (en adapter) is. Volgens mij mogen sommige van die platen maar 2400 tpm.
En met teveel koppel kan wellicht de snaar gaan slippen of breken. De Emco compact 8 snaar is maar een dunne. En de spanner moet de snelheid ook aankunnen
Denk ook niet dat ze voor niets 1700 rpm op de snelheden plaat hebben gedrukt.
Als ik mijn frequentie regelaar op 55Hz zet, dan zit ik al vlot op 2100 rpm, de regelaar heb ik nu op een max frequentie van 47Hz ingesteld wat mij een max rpm geeft van 1780 op de spindel. dat vindt ik mooi genoeg.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 maximaal aanvaardbaar toerental bij VFD

Bericht door Arie Kabaalstra »

Klein werk, kleine machine..
Waarmee niet meteen gezegd is dat 't niet kan op een EMCO Compact 8..
wat wijs is, even kijken wat je lagers mogen hebben..
Maar.. Bedenk ook dat een EMCOturn 120 4000 Toeren mag draaien.. 3000 toeren lijkt me zeker niet te gek..
zoals hierboven ook aangegeven.. klein werk?.. vergeet de klauwplaat, ga voor spantangen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 maximaal aanvaardbaar toerental bij VFD

Bericht door Arie Kabaalstra »

MeMoRy schreef: 02 dec 2022 09:26 En met teveel koppel kan wellicht de snaar gaan slippen of breken. De Emco compact 8 snaar is maar een dunne. En de spanner moet de snelheid ook aankunnen
Even daarop inhakend.. Eh.. wie verplicht je bij een EMCO 8 om met die snaar te blijven werken?.. 2 Poelies en een Tandriem.. en je bent van dat gedoe af..
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Emco Compact 8 maximaal aanvaardbaar toerental bij VFD

Bericht door benkr »

Ik had op mijn Emco 8 een Lichuan AC servomotor van 1,2 kW gebouwd, ruim voldoende vermogen en echt tot 0 rpm regelbaar bij continu iets van 5 Nm koppel. Dat beviel zo goed dat ik daarna op mijn Hembrug AI en zelfs op het SwissTec draaibankje ook weer een zelfde soort servomotor heb gebouwd, op de AI een 2,6 kW versie en op het Swisstec bankje een 1,2 kW versie. Vooral het feit dat ook bij hele lage toerentallen er voldoende vermogen beschikbaar is vond ik altijd veel fijner dan het werken met een VFD. Als je met een VFD naar een laag toerental gaat blijft er bar weinig vermogen over, minder dan je zou willen vind ik, vandaar de keuze voor een servo motor setje.
Ik heb een jaar of anderhalf geleden een bezoekje gebracht aan DaBit met de servomotor voor het kleine draaibankje, samen met een Linux PC, DaBit heeft toen voor mij die servomotor en drive aan de praat gemaakt zodat die in step/dir mode aangestuurd werd door Linux, het toerental was toen ook volledig regelbaar van zo ongeveer 0 tot ik geloof iets van 4 of 5000 rpm.
Het is de bedoeling dat deze setup nu gaat werken met de Linux benadering van Tolp2, ik heb de spulletjes ontvangen en ze meteen in een verhuisdoos gepakt, die kom ik over enkele maanden wel weer tegen, eerst verhuizen en de schuur een beetje inrichten, dan komt het hobbyen vanzelf weer op gang hoop ik.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 maximaal aanvaardbaar toerental bij VFD

Bericht door Oscar f1 »

Mijn ervaring is dat ik net wat koppel te kort kom op de Emco compact 8.
Bij aluminium is het allemaal geen probleem ,
en bij zachte staalsoorten ook niet,
maar als je wat hardere staalsoorten bewerkt,
dan heb een setup waar de spanen goed beginnen te worden,
maar de motor terug zakt in toerental of zelfs stil valt.

Met de snaar aandrijving heb ik nog nooit een probleem gehad.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Emco Compact 8 maximaal aanvaardbaar toerental bij VFD

Bericht door Kars-cnc »

Oscar f1 schreef: 28 jan 2024 15:28 Mijn ervaring is dat ik net wat koppel te kort kom op de Emco compact 8.
.
Met de snaar aandrijving heb ik nog nooit een probleem gehad.
Ik gebruik ook een VFD met een 375W 3-fase motor (de standaard voor de Compact 8))
Dit werkt fantastisch, maar voor situaties waar wat meer koppel gewenst is maak ik toch nog altijd dankbaar gebruik van de snaar overbrenging. Die dunne "Gates" snaar op de Emco-8 kan het trouwens prima aan is mijn ervaring, nooit slip ervaren. Ik had een reserve gekocht 5 jaar geleden omdat ik het ook wel een eng dun snaartje vond, maar die reserve zit nog gewoon in de verpakking en de gebruikte snaar vertoont geen slijtage sporen.

Waar ik wel een probleempje mee had is de aandrukrol. Dat is gewoon een glijlager en die moet ik regelmatig goed smeren anders ontstaan er op hoge toerentallen rare knap geluidjes...
PA5CA_
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 nov 2023 10:27

Re: Emco Compact 8 maximaal aanvaardbaar toerental bij VFD

Bericht door PA5CA_ »

Kars-cnc schreef: 28 jan 2024 17:23
Oscar f1 schreef: 28 jan 2024 15:28 Mijn ervaring is dat ik net wat koppel te kort kom op de Emco compact 8.
.
Met de snaar aandrijving heb ik nog nooit een probleem gehad.
Ik gebruik ook een VFD met een 375W 3-fase motor (de standaard voor de Compact 8))
Dit werkt fantastisch, maar voor situaties waar wat meer koppel gewenst is maak ik toch nog altijd dankbaar gebruik van de snaar overbrenging. Die dunne "Gates" snaar op de Emco-8 kan het trouwens prima aan is mijn ervaring, nooit slip ervaren. Ik had een reserve gekocht 5 jaar geleden omdat ik het ook wel een eng dun snaartje vond, maar die reserve zit nog gewoon in de verpakking en de gebruikte snaar vertoont geen slijtage sporen.

Waar ik wel een probleempje mee had is de aandrukrol. Dat is gewoon een glijlager en die moet ik regelmatig goed smeren anders ontstaan er op hoge toerentallen rare knap geluidjes...
VFD kan prima maar je toerentallen wel in het window laten van de gekozen snelheden, anders hou je idd weinig koppel over!
Als ik de gates V snaar in de max toeren configuratie heb staan ga ik niet op bv 500 rpm draaien! Het laagste toerental wat ik gebruik 1000 rpm, afhankelijk van het koppel wat ik nodig heb, anders toch maar even het snaartje verleggen. ;-)

Afbeelding
Hier nog mijn aanpassing van de 1 fase motor met start wikkeling, deze is eenvoudig om te polen naar 3 fase configuratie voor een VFD.

Afbeelding
Ik maak gebruik van een 750W versie VFD, T13-750W-12-H .
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Emco Compact 8 maximaal aanvaardbaar toerental bij VFD

Bericht door MeMoRy »

Arie Kabaalstra schreef: 28 jan 2024 12:05 Even daarop inhakend.. Eh.. wie verplicht je bij een EMCO 8 om met die snaar te blijven werken?.. 2 Poelies en een Tandriem.. en je bent van dat gedoe af..
Volgens mij heeft het met "veiligheid" die Emco verzonnen heeft te maken. C.q. de riem gaat slippen als de kracht te groot wordt ipv dat de motor vastloopt.
Zelfde met de "snelheidsreductie katrol": die zit wel met tandriem aan de motor, maar heeft intern een veiligheids(/slip)koppeling: die slaat door als de kracht te groot wordt.
Plaats reactie