Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door Bjornski1976 »

Ik zou een buis, minimaal rond 40mm in de grond leggen. Kan je er ook altijd nog een netwerkkabel, compressorlucht, flex waterleiding of iets dergelijks doorheen trekken.
Zorg er dan wel voor dat er een trek draad/touw in zit.

Het zal een kosten overweging worden, kabel met mantel of zonder mantel in buis.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door assink »

andrefc101 schreef: 14 jun 2023 12:57
assink schreef: 02 dec 2022 13:38 Ik moet eerst ff een idee hebben wat het allemaal gaat kosten.
Zoveel energie gebruiken we bedrijfsmatig niet met ons klein koppel vee.
Ik dacht dat je het had over een maandbedrag van + 1000 euro, maar ik zal het wel niet goed gelezen hebben…
Ja, tijdens de hoogtijdagen. Inmiddels is het weer de helft gelukkig. Dit topic stamt van eind 2022.
Krijg voor m'n eigen woning ook alweer een aanbod voor 3 jaar :lol:
Ga sowieso een extra mantelbuis door de sleuf leggen, je weet idd nooit waar het goed voor is.
Ik ga vanavond in overleg met iemand die mij gaat helpen met graven, en dan kan ik ook de exacte meters gaan bepalen.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door Bjornski1976 »

Denk eraan dat je minstens 60cm diep gaat en leg vast hoe de kabel loopt.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door assink »

Bjornski1976 schreef: 14 jun 2023 13:56 Denk eraan dat je minstens 60cm diep gaat en leg vast hoe de kabel loopt.
Kabel gaat grotendeels gelegd worden met een sleuvenfrees op 80cm diepte waarschijnlijk.
Kabel van 6mm2 naar 10mm2 loopt leuk op, verkoper begon over 4mm2 maar dat lijkt mij veel te krap in ieder geval.
Dunne mantelbuis gaat er sowieso komen. Kabel met aardscherm, of ymvk plus mantelbuis maakt weinig uit ben ik al achter.
En een zo'n dikke kabel door een mantelbuis trekken op die afstand zie ik eigenlijk niet zitten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door DaBit »

Ik heb laatst 5x4mm^2 + 3x2.5mm^2 YMVK door een 60mm mantelbuis van 25 meter lang getrokken waar al wat kabels doorheen liepen, en dat was een licht rampenplan met stalen trekveer en eentje-duwen-eentje-trekken. Over 120 meter begin ik daar niet eens aan.

Kwa kabeldoorsnee: zeg dat jouw zonne-installatie heel gunstig ingeschat 8kW op piekmomenten doet. Da's 11-12 Ampere per fase, wat bij 120 meter 6mm^2 (0.00285 Ohm / meter) circa 4 Volt spanningsverlies oplevert.
Dat kan opzich nog wel, maar je hebt niet veel verlies elders meer nodig om die 253V aan te tikken waarbij veel omvormers afschakelen of terugschakelen. Als je ooit van plan bent om er nog meer panelen naast te leggen dan is het misschien wat krapjes.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door Bjornski1976 »

Ik bedenk me ineens dat wij vroeger nog wel eens kabels parallel legte mits ze van gelijke lengte waren, dit i.v.m. spanningsval.

Zo zou bijvoorbeeld 3x een 3x2.5mm² gelijk kunnen zijn aan 1x 3x10mm² of iets van gelijke trend. Dat is even rekenen en tabellen nakijken waarbij een installateur kennis van heeft.

Ik ben er te lang uit om het exact te weten maar dat het nog steeds word toegepast is een feit. Dit om kosten te besparen en ook omdat kabels niet oneindig dik gemaakt kunnen worden.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bjornski1976 schreef: 14 jun 2023 15:28 Dit om kosten te besparen en ook omdat kabels niet oneindig dik gemaakt kunnen worden.
Door de straat loopt 'gewoon' 4x90mm², dus die zal vast wel ergens gemaakt worden. ;-) :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door Bjornski1976 »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 jun 2023 17:40 Door de straat loopt 'gewoon' 4x90mm², dus die zal vast wel ergens gemaakt worden. ;-) :lol:
Oh ja hoor, bij elektramat kan je tot 240mm² bestellen a 193,81 euro de meter exclusief BTW :mrgreen:

Denk alleen niet dat ze die zelf maken
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door HD13 »

Je hebt van die geribbelde rode buis op rollen van 50mtr in 40mm.
https://www.dyka.nl/kabelbeschermingsbuis-rood.html.
Inplaats van de kabel door de buis te trekken kan je ook de buis over de kabel schuiven voordat je dit geheel in de grond werkt.
Pas nog zo opgelost met iets van 120 mtr.
Zou er ook zeker een data kabel in aparte buis bijleggen, zodat je communicatie met omvormer gewoon werkt.
En je niet afhankelijk bent van wifi....
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door pgroot »

Bjornski1976 schreef: 14 jun 2023 19:16
hugo stoutjesdijk schreef: 14 jun 2023 17:40 Door de straat loopt 'gewoon' 4x90mm², dus die zal vast wel ergens gemaakt worden. ;-) :lol:
Oh ja hoor, bij elektramat kan je tot 240mm² bestellen a 193,81 euro de meter exclusief BTW :mrgreen:

Denk alleen niet dat ze die zelf maken
gewoon bij draka of nexans etc van de prijs wordt je niet heel vrolijk :P, hier hebben we destijds gekozen om 2kabels 4x95mm2 per groep parallel vanaf het liander tuinhuis te trekken. deze liggen zonder mantelbuis in de grond. aansluiten van zo'n touwtje is wel even een dingetje beetje buigen valt best tegen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door kawarider »

Denk er inderdaad aan dat er panelen bijkomen. PV is verslavend kan ik je vertellen.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door assink »

Ik wil er inderdaad een ethernet kabel bij gaan leggen.
Iemand advies over welke kabel ik het beste daarvoor kan gebruiken? Neem aan dat je dit wel in een schutbuis legt?

Maar mij werd gisteravond verteld om gewoon voor een ymvk-as te leggen in plaats van een ymvk in een schutbuis vanwege de bescherming.
Ik geloof niet dat schutbuis over zo'n grote afstand van meerwaarde is, want ik heb persoonlijk niet het idee dat je er ooit nog wat bij in gaat krijgen.
Tyleen ga ik er waarschijnlijk wel bij leggen.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door hainjedaf »

Plenum kabel of grondkabel?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zonnepanelen op golfplaten DHZ

Bericht door keesfrees »

Om te beginnen de netspanning meten op een zonnige dag in de zomer op de piek van de dag, ~13:15.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie