Fz waardes

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Yannicco
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2022 17:23

Fz waardes

Bericht door Yannicco »

Dag allemaal,

Ik ben vrij nieuw in het freeswereldje, maar leer gaandeweg elke dag weer wat bij. Ik snap de freesformules nu ook, alleen loop ik nog tegen 1 ding aan. Betreft de Fz waarde.

Ik zie verschillende dingen voorbij komen. Zoals kleinere frees een kleinere fz waarde dan een grotere frees. Of allemaal dezelfde fz waarde. Ik ging ervan uit dat de fz waarde bepaald wordt door de frees, en de Vc waarde vanuit het materiaal, waardoor je dus minder snel door harder materiaal kan.

Ik snap de logica dat een grotere frees een grotere spaan kan afvoeren. Maar je kan toch zomaar niet de fz waarde veranderen aangezien dat een vast gegeven is, of zie ik dat verkeerd.

Ik hoor graag van jullie,
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Fz waardes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja mag alles veranderen, zolang je maar niet teveel hooi op de vork schept.
Maar de voeding is een combinatie van snijsnelheid > toerental, aanzet per tand, aantal tanden en toerental.
Dus als je de snijsnelheid weet, combinatie frees eigenschappen en te verspanen materiaal.
Neem je de diameter en rekent het toerental uit. Iets met S=V[m/min]*1000/(pi*D[mm])
Vervolgens heb je een aanzet per tand (te hoog en je frees breekt), een aantal tanden die vermenigvuldig je met je toerental (dat wat je machine loopt, want je kunt wel hoger uitrekenen maar misschien niet zo hard draaien) en daaruit krijg je de voedingssnelheid in mm/min
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Fz waardes

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja mag alles veranderen, zolang je maar niet teveel hooi op de vork schept.
Da's een waar woord..

je Fz is belangrijk.. teveel en brokken is dokken.. te weinig en je staat alleen maar te poetsen..

je F waarde is het resultaat van de forumule : F=Fz x Z x n, ofwel, Voeding = Voeding per tand X aantal tanden x toerental
het toerental volgt weer uit de snijsnelheid, ofwel n= V/(pi x D), waarbij D in Meters is, want V is ook in Meters..

zo spannend is het dus allemaal niet.. en de FZ hangt natuurlijk van meerdere factoren af.. het te verspanen materiaal, het materiaal van je freesje, de diameter van je freesje, de verlangde standtijd..koeling of niet...
Doorgaans staan de aanbevolen waardes daarvoor in de tabellen van de fabrikant van het snijgereedschap...
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Fz waardes

Bericht door keesfrees »

Ik bereken nooit iets, ik luister naar de frees en kijk naar de spanen, maarrr, wat voor materiaal ga je frezen ?
Zo maar een eerder onderwerp hier over :
https://cnczone.nl/viewtopic.php?t=14252
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 155
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Fz waardes

Bericht door pgroot »

Ik bereken nooit iets, ik luister naar de frees en kijk naar de spanen
absoluut belangrijk, iets wat niet goed klinkt en er niet goed uitziet kan niet goed zijn.

zelf gebruik ik vaak VHM frezen van sandvik icm mijn 3 assige cnc frees, sandvik heeft hiervoor een optie op de site met uitgangswaardes.
voor bv hss frezen zou je ook eens in de toolscout van hoffmann kunnen kijken en een vergelijkbaar freesje nemen. ook hier komt dan een advies snelheid uit.
zo spannend is het dus allemaal niet.. en de FZ hangt natuurlijk van meerdere factoren af.. het te verspanen materiaal, het materiaal van je freesje, de diameter van je freesje, de verlangde standtijd..koeling of niet...
100% waar, alle factoren zijn van invloed.
bv een 1.2379 verspaand heel anders als een 1.1730 (c45) terwijl het beide staal is en het er het zelfde uit ziet ;)
Plaats reactie