Fz waardes

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Yannicco
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2022 17:23

Fz waardes

Bericht door Yannicco »

Dag allemaal,

Ik ben vrij nieuw in het freeswereldje, maar leer gaandeweg elke dag weer wat bij. Ik snap de freesformules nu ook, alleen loop ik nog tegen 1 ding aan. Betreft de Fz waarde.

Ik zie verschillende dingen voorbij komen. Zoals kleinere frees een kleinere fz waarde dan een grotere frees. Of allemaal dezelfde fz waarde. Ik ging ervan uit dat de fz waarde bepaald wordt door de frees, en de Vc waarde vanuit het materiaal, waardoor je dus minder snel door harder materiaal kan.

Ik snap de logica dat een grotere frees een grotere spaan kan afvoeren. Maar je kan toch zomaar niet de fz waarde veranderen aangezien dat een vast gegeven is, of zie ik dat verkeerd.

Ik hoor graag van jullie,
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Fz waardes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja mag alles veranderen, zolang je maar niet teveel hooi op de vork schept.
Maar de voeding is een combinatie van snijsnelheid > toerental, aanzet per tand, aantal tanden en toerental.
Dus als je de snijsnelheid weet, combinatie frees eigenschappen en te verspanen materiaal.
Neem je de diameter en rekent het toerental uit. Iets met S=V[m/min]*1000/(pi*D[mm])
Vervolgens heb je een aanzet per tand (te hoog en je frees breekt), een aantal tanden die vermenigvuldig je met je toerental (dat wat je machine loopt, want je kunt wel hoger uitrekenen maar misschien niet zo hard draaien) en daaruit krijg je de voedingssnelheid in mm/min
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer: