schakel knop aansluiten

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

schakel knop aansluiten

Bericht door remon_v »

Beste CNCZoners,

Ik denk dat ik te moeilijk aan het denken ben, maar volgens mij ben ik er aan uit.
Toch even voor de zekerheid even hier vragen of ik het bij het goede eind heb...

Ik wil voor mijn 5V voeding een behuizing 3D printen en daar een schakel knop tussen zetten met een zekering er tussen, deze:
Foto 1:
24615

Foto 2:
24616

Nu is volgens mij het voorwerk al gedaan en sluit in de 'L' draad aan op links boven en de 'N' op het pinnetje daar onder (waar 7 staat)?
De aarde uiteraard op het onderste pinnetje onderin (midden)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: schakel knop aansluiten

Bericht door Kjelt »

remon_v schreef: 28 nov 2022 09:55 Nu is volgens mij het voorwerk al gedaan en sluit in de 'L' draad aan op links boven en de 'N' op het pinnetje daar onder (waar 7 staat)?
Ja correct voor de onderste foto.
Meet het altijd even na met een multimeter dan weet je ook meteen of de schakelaar goed werkt (beide dienen geschakeld te worden F/L + N.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: schakel knop aansluiten

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 28 nov 2022 10:15 Ja correct voor de onderste foto.
Juist, dat bedoelde ik inderdaad!
Kjelt schreef: 28 nov 2022 10:15 Meet het altijd even na met een multimeter dan weet je ook meteen of de schakelaar goed werkt (beide dienen geschakeld te worden F/L + N.
Zal ik doen!
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: schakel knop aansluiten

Bericht door MeMoRy »

Tip: niet solderen op deze units. Ze kunnen heel slecht tegen warmte. Gewoon netjes kabelschoenen gebruiken.
(Gehoord van een vriend :roll: )
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: schakel knop aansluiten

Bericht door Kjelt »

Ja en geisoleerde kabelschoenen gebruiken.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: schakel knop aansluiten

Bericht door Bjornski1976 »

Doe ook de draden niet vertinnen en vervolgens vast krimpen ;-)
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: schakel knop aansluiten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ben wel benieuwd welke maat kabelschoen daar op past, zo te zien zijn het soldeer ogen. Ik vind ze er een beetje klein uitzien voor standaard faston.

En een schuifstekkertje over een niet passend pootje is een slechter idee dan even solderen lijkt mij, wel een boutje gebruiken die het vermogen aan kan, dan is het in een flits gebeurd en gaat het prima. Die doorverbinding is toch ook gesoldeerd?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: schakel knop aansluiten

Bericht door Kjelt »

Ik denk 4,7mm faston ipv de 6,3mm. Zitten ook veel op powerconnectoren (Neutrik powercon bv).
En anders inderdaad solderen en krimpkous eroverheen voor de isolatie en anti draadbreuk.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: schakel knop aansluiten

Bericht door MeMoRy »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 nov 2022 17:15 En een schuifstekkertje over een niet passend pootje is een slechter idee dan even solderen lijkt mij, wel een boutje gebruiken die het vermogen aan kan, dan is het in een flits gebeurd en gaat het prima. Die doorverbinding is toch ook gesoldeerd?
Dacht ik mijn vriend ook, met een temperatuurgestuurde weller. Maar dit spul smelt echt heel snel. Slecht idee dus.
Er zijn gewoon schoentjes met de juiste breedte
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: schakel knop aansluiten

Bericht door DaBit »

Dan is jouw vriend te langzaam of gebruikt-ie een te kleine punt. Flinke punt, erin, eruit, klaar. Duurt ongeveer een seconde, misschien nog iets minder. En dat kan het wel hebben.
Als je 5 seconden moet verwarmen gaat het mis.

Maar die 4,7mm Faston stekkertjes doen de truuk ook wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: schakel knop aansluiten

Bericht door MeMoRy »

DaBit schreef: 28 nov 2022 23:25 ...een te kleine punt.
🥺je moet het doen met wat je hebt...

Haha, maar dat kan het geweest zijn. Ik ga eens kijken. Thx voor de tip
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: schakel knop aansluiten

Bericht door keesfrees »

Op de foto is er al een gesoldeerde verbinding zichtbaar ?
Maar toch zou ik fastons gebruiken.
Maar hoort er nog een afdekkapje bij ? Ook al komt het in kastje is het toch wel fijn als het afgeschermd is.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: schakel knop aansluiten

Bericht door MeMoRy »

keesfrees schreef: 29 nov 2022 08:34 Op de foto is er al een gesoldeerde verbinding zichtbaar ?
Dat was dus het punt: de schakelaar was kapot, en ik had nog een nieuwe schakelaar liggen. Ik wilde de schakelaar dus vervangen.
Plaats reactie